InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele Neuhaus
recensie

Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele Neuhaus

Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele Neuhaus De levenden en de doden is het vijfde boek van Nele Neuhaus in een serie over rechercheurs Pia Kirchhoff en Oliver von Bodenstein dat in Nederland is verschenen. In dit boek staat Pia Kirchhoff op het punt op huwelijksreis te gaan, als een vrouw tijdens het uitlaten van haar hond wordt neergeschoten. Niet veel later vallen er meer slachtoffers. Het is duidelijk dat steeds dezelfde sluipschutter actief is. De vraag is echter wat zijn motief is en hoe hij zijn slachtoffers uitzoekt. Want het lijken niet bepaald willekeurige slachtoffers te zijn.

De boeken van Nele Neuhaus

De verhalen van Nele Neuhaus hebben een ingewikkeld plot. Er zijn veel personages die ook nog eens allerlei onderlinge verbanden hebben. Dat maakt dat het niet snel duidelijk is wie nu eigenlijk de dader is. Hierdoor zijn de boeken over Pia Kirchhoff en Oliver von Bodenstein spannend tot het einde. Er zijn inmiddels vijf boeken verschenen over dit duo: voor De levenden en de doden verschenen Diepe wonden, Sneeuwwitje moet sterven, Wie wind zaait en Boze wolf. Eerder verschenen nog twee boeken, die niet in het Nederlands zijn uitgekomen.

De levenden en de doden

Achtergrond

De levenden en de doden is al weer het zevende boek in de serie over Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff. In dit boek krijgen Bodenstein en Kirchhoff hulp van buiten: profiler Andreas Neff en de zus van Pia, Kim, versterken het team. Neff is nogal eigenwijs en heeft een hoge dunk van zichzelf. Dat levert extra spanningen in het team op, wat een aardige afwisseling is op de eerdere boeken van Nele Neuhaus.

Samenvatting

Op een ochtend wordt een vrouw tijdens het uitlaten van haar hond neergeschoten. Van de dader ontbreekt elk spoor. De vrouw lijkt een willekeurig slachtoffer te zijn, een toevallige voorbijganger op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Hoewel Pia Kirchhoff vakantie heeft, schiet ze het door ziekte ingekrompen politieteam te hulp.

Niet veel later wordt een tweede moord gepleegd, door dezelfde sluipschutter. Deze keer betreft het een vrouw die in haar keuken door het raam wordt neergeschoten. Nu is wel duidelijk dat het slachtoffer zorgvuldig uitgekozen was. Dat er een verband is tussen de moorden staat vast, maar wat voor relatie er tussen de slachtoffers is, is onduidelijk.

Pas bij het derde slachtoffer wordt er meer duidelijk. Het gaat nu om een jonge man, die in zijn hart is geschoten. Deze man heeft tien jaar eerder een donorhart gekregen. De donor was Kirsten Stadler. Er blijken bij haar overlijden en de procedure rondom de orgaandonatie heel wat zaken niet volgens de regels gegaan te zijn. Het betrokken ziekenhuis heeft alles netjes in de doofpot gestopt, maar de dochter van Kirsten, Helen is op onderzoek uitgegaan.

Pia had eigenlijk al haar koffers ingepakt om op huwelijksreis te gaan. De moorden zijn voor haar echter reden de reis af te blazen en hard aan het werk te gaan. Vanwege de naderende feestdagen logeert haar zus Kim bij haar. Kim is plaatsvervangend directeur van een forensisch-psychiatrische gevangeniskliniek en door haar expertise wordt ze bij het onderzoek betrokken. Een ander nieuw gezicht is Andreas Neff, die profiler is. Door zijn arrogante houding en slordige werk vertraagt hij het onderzoek echter meer dan dat hij wat toevoegt.

De rechercheurs hebben na de derde moord eindelijk een spoor. Kirsten Stadler lijkt het verbindende element te zijn. De rechercheurs moeten echter nog veel moeite doen om erachter te komen wie er nog meer betrokken waren bij haar zaak en nu dus gevaar lopen. Het team zet alles op alles om op tijd voldoende informatie te krijgen om meer moorden te voorkomen.

Mijn mening over De levenden en de doden

De levenden en de doden is niet alleen een spannend verhaal over een man die gerechtigheid wil na de dood van een dierbare. Het is ook een aanklacht tegen de wanpraktijken in de wereld van de orgaandonatie in Duitsland. Het ziekenhuis in het boek zal ongetwijfeld een overdreven extreem geval zijn, maar de indruk wordt gewekt dat het er in Duitsland niet altijd even netjes aan toe gaat als iemand hersendood is en eventueel zijn organen kan afstaan.

Net als de eerdere boeken bevat De levenden en de doden een groot aantal personages met onderlinge verbanden. Deze keer waren ze wel iets overzichtelijker. De privélevens van de rechercheurs bijven in dit boek veel meer buiten beeld dan in de eerdere boeken. Van Pia Kirchhoff krijgen we nauwelijks iets te zien, behalve dat haar zus nu meedoet. Oliver von Bodenstein krijgt nog wel het een en ander voor zijn kiezen in zijn privéleven. Waarschijnlijk was er gewoon geen tijd om veel aandacht hieraan te besteden, omdat de moorden elkaar snel opvolgen en de mensen dag en nacht aan het werk zijn.

Ik vond dit boek beter te volgen dan de eerdere boeken. Doordat de meeste slachtoffers werden geïntroduceerd vlak voor ze vermoord werden, was het snel duidelijk wie wie was. Bij de verdachten lag het iets anders: er waren meerdere verdachten die ook nog eens een vergelijkbaar motief hadden en allemaal goed bleken te kunnen schieten. Hierdoor was het af en toe lastig de verschillende mannen uit elkaar te houden.

De levenden en de doden is net zo spannend als de eerdere boeken van Nele Neuhaus. Er zijn weer veel personages die de dader zouden kunnen zijn. Motieven zijn er genoeg en alibi's zijn schaars. Neuhaus houdt je goed in spanning door pas tegen het einde duidelijk te maken wie de echte sluipschutter is. Het boek leest lekker, Nele Neuhaus heeft een prettige schrijfstijl. Wie van thrillers houdt, moet dan ook zeker De levenden en de doden lezen!

Meer over De levenden en de doden

  • Oorspronkelijke titel: Die Lebenden und die Toten
  • Uitgeverij: Q
  • Verschijningsdatum: juni 2015
  • Aantal pagina’s: 472
  • Verkrijgbaar als: paperback, e-book
  • ISBN (paperback): 9789021458472
  • ISBN (e-book): 9789021458489

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausEen dode nachtwaker wordt gevonden onderaan de trap in het kantoor dat hij hoorde te bewaken. Hoe is hij daar terechtgek…
Boekrecensie: Diepe wonden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Diepe wonden - Nele NeuhausDiepe wonden is het tweede boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het derde boek uit een serie waa…
Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele NeuhausSneeuwwitje moet sterven is het eerste boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het vierde boek uit…
Boekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausBoze wolf is het vierde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Ook in dit boek speelt rechercheur Pia Kir…
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
Bronnen en referenties
  • www.neleneuhaus.de

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele Neuhaus"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Nele Neuhaus
Recensies…
Schrijf mee!