InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Wij zijn Big Data - Klous en Wielaard
recensie

Boekrecensie: Wij zijn Big Data - Klous en Wielaard

Boekrecensie: Wij zijn Big Data - Klous en Wielaard Big Data is overal. Je kunt er niet meer omheen, al zou je het willen. Op dit moment zit je op internet te surfen. Dan wordt er data van jou opgeslagen: welke website bezoek je, hoe lang blijf je op een pagina voor je naar de volgende doorklikt. Mobiele telefoons kunnen gevolgd worden om verkeersstromen in kaart te brengen. Dit levert enorme hoeveelheden data op. Doordat de rekenkracht van computers steeds verder toeneemt, is het nu mogelijk deze hoeveelheden te verwerken en te analyseren. Eerder waren er nog steekproeven nodig en waren resultaten altijd gebaseerd op onvolledige data. Big Data betekent dat alle beschikbare data gebruikt kan worden om producten en diensten te verbeteren. Sander Klous en Nart Wielaard laten in hun boek Wij zijn Big Data zien hoe Big Data ons leven beïnvloedt en hoe we ermee om kunnen gaan.

De auteurs van Wij zijn Big Data

Sander Klous

Sander Klous is niet alleen hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam maar hij werkt ook bij KPMG. Hij is gepromoveerd in de hoge-energiefysica. Eerder werkte hij bij CERN, waar hij heeft bijgedragen aan de ontdekking van het higgsdeeltje. In 2013 kregen François Englert en Peter Higgs de Nobelprijs voor de Natuurkunde voor deze ontdekking.

Nart Wielaard

Nart Wielaard noemt zichzelf op zijn website 'strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven'. Hij werkt als adviseur, gespreksleider en schrijver.

Wij zijn Big Data: korte samenvatting

Klous en Wielaard willen in hun boek laten zien hoe Big Data een steeds grotere rol gaan spelen in de maatschappij. Hoewel sommige mensen dat bedreigend vinden, hoeft het volgens de auteurs geen probleem te zijn. We zullen op een verantwoorde manier met de data om moeten gaan, betogen zij. In elf hoofdstukken belichten zij de verschillende kanten van Big Data.

1. Big, bigger, biggest data

Het eerste hoofdstuk gaat in op de veranderende manier waarop met data omgegaan wordt. Grote hoeveelheden data worden al langer verzameld, maar deze data worden nu voor meer doeleinden toegepast. Voorbeelden hiervan zijn een systeem in de auto dat zelf het alarmnummer belt na een ongeluk, auto's die zelf kunnen rijden en manieren om slimmer te investeren op de beurs.

2. Angst wegnemen en weerstand overwinnen

Big Data heeft niet alleen voordelen. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat de nadelen zijn. Zo zijn veel mensen bang voor een inbreuk op hun privacy als er gegevens over hun gedrag verzameld worden. Ook zijn bedrijven niet altijd even open en eerlijk over hoe ze data verzamelen en wat ze ermee doen. Daar staat tegenover dat mensen wel de voordelen van Big Data willen: gratis diensten op internet, zoals Gmail, zijn daar een goed voorbeeld van.

3. You ain't seen nothing yet

De auteurs betogen in dit hoofdstuk dat de nieuwe informatiesamenleving grote veranderingen met zich mee zal brengen. De opkomst van de Bitcoin is hier een goed voorbeeld: bij gebruik van de Bitcoin zijn geen banken nodig. Ook voor een groot aantal beroepsgroepen zal de voortgang van de techniek grote gevolgen hebben. Steeds meer zal gedaan kunnen worden door robots.

4. Met scherp schieten op patiënten

Een specifiek toepassingsgebied van Big Data dat besproken wordt, is de medische wetenschap. Zo is al enige tijd bekend dat vrouwen anders reageren op medicijnen dan mannen. Toch worden de meeste medicijnen om verschillende redenen alleen op een kleine groep mannen getest. In de toekomst zal veel meer maatwerk mogelijk zijn. De nadruk zal ook meer op preventie dan op genezing liggen.

5. Dataprikkels voor een betere wereld

Big Data kan ook behulpzaam zijn bij het creëren van een duurzame manier van leven. Inzicht in de gevolgen van keuzes die individuele mensen maken, kan helpen de hele populatie betere keuzes te laten maken.

6. Data-analyse ís de samenleving

Bij veel nieuwe ontwikkelingen maken mensen zich zorgen of dat niet slecht is voor de samenleving. Dat gebeurde al bij de introductie van de telefoon. Nu kan niemand zich echter nog een leven zonder smartphone voorstellen. Zo zullen ook de toepassingen van Big Data hun plekje in de samenleving moeten krijgen en wij zullen ermee om moeten leren gaan.

7. Wanted: duizenden Sherlock Holmes-kloons

Big Data is alleen nuttig als de data op de juiste manier geanalyseerd en geïnterpreteerd wordt. Bij grote hoeveelheden data is dat niet zo heel eenvoudig. Er kunnen patronen in de data zichtbaar zijn die toevallig ontstaan zijn en geen echt verband laten zien, bijvoorbeeld een relatie tussen de duur van een ziekenhuisopname en het sterrenbeeld van de patient. Patronen kunnen echter ook wijzen op tot nu toe onbekende relaties.

8. De vraag is belangrijker dan het antwoord

In dit hoofdstuk betogen de auteurs dat we allemaal moeten leren de juiste vragen te stellen. Als er veel informatie beschikbaar is, moeten we weten welke informatie relevant is, waar de informatie vandaan komt en welke informatie betrouwbaar is.

9. Transparantie als wapen voor de burger

De overheid en bedrijven verzamelen veel informatie. De vraag is of deze informatie vrij beschikbaar moet zijn. Transparantie kan helpen grote of ingewikkelde problemen op te lossen, omdat meer mensen kunnen helpen. Daar staat tegenover dat te veel openheid, bijvoorbeeld over sterftecijfers in ziekenhuizen, ertoe kan leiden dat mensen minder risico's nemen door de grootste problemen niet meer aan te pakken.

10. Systemen bepalen ons gedrag

Dat systemen een grote invloed op ons gedrag hebben, blijkt uit het voorbeeld van de vrouw die braaf haar navigatiesysteem volgde en zo het terras van een café op reed. Er blijft dus altijd inmening van mensen en dus wetgeving nodig om ons leven in goede banen te leiden.

11. Een nieuwe ecosysteem

De nieuwe informatiesamenleving vraagt om een nieuwe manier van denken. Het delen van data is nodig om er zo veel mogelijk profijt van te hebben. Als iedereen samenwerkt, kan Big Data een grote toegevoegde waarde hebben.

Mijn mening over Wij zijn Big Data

Big Data gaat over grote hoeveelheden informatie. Dat klinkt op zich als een vrij saai en droog onderwerp. Klous en Wielaard weten het echter op een toegankelijke manier te brengen. Het boek geeft een goed beeld van wat Big Data is en wat voor invloed het op ons leven zal gaan hebben. Als je nog niets weet over Big Data en je wilt er meer over weten, dan is dit een heel geschikt boek om te lezen. Voorkennis is niet nodig. Er worden veel voorbeelden gegeven, waardoor het meteen duidelijk is waar je Big Data in je eigen leven tegen kunt komen.

Het boek is in elf niet al te lange hoofdstukken ingedeeld. Elk hoofdstuk heeft een duidelijk eigen onderwerp. Het is dan ook niet nodig het hele boek in een keer uit te lezen: af en toe een hoofdstuk afgewisseld met andere boeken kan prima.

Wij zijn Big Data bevat een groot aantal verwijzingen naar diverse internetsites. Als je echter de paperback-versie van dit boek hebt, dan heb je daar niet zoveel aan. Je zou alle links moeten overtypen. Daarom zou dit boek het best digitaal gelezen kunnen worden, als je optimaal gebruik wilt maken van alle inhoud.

Meer informatie over Wij zijn Big Data

  • Uitgeverij: Business Contact
  • Verschijningsdatum: oktober 2014
  • Aantal pagina's: 224
  • Verkrijgbaar als: paperback, ebook
  • ISBN (paperback): 9789047007777
  • ISBN (ebook): 9789047007784
Gerelateerde artikelen
Informatie vanuit Data, So What (Nou en)?Informatie vanuit Data, So What (Nou en)?Het hedendaagse management wordt overstelpt met data. Maar hoe maakt een hedendaagse manager daar nu informatie van? Een…
Lineaire regressieMachine learning is het wetenschappelijke gebied dat algoritmen bestudeert die kunnen leren van data. Het leren van data…
Archivering in een informatieomgevingMet de groei van een onderneming groei het aantal beschikbare data en op een gegeven ogenblik ontstaat de nood om te arc…
Werken met big dataWerken met big dataBig data lijkt te zorgen voor een nieuwe revolutie in het digitale tijdperk. Bedrijven die grootschalig gegevens hebben…
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…
Bronnen en referenties
  • Het boek: Wij zijn Big Data - Sander Klous en Nart Wielaard
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Higgsboson geraadpleegd op 19 juni 2015
  • http://www.nart.nl/ geraadpleegd op 19 juni 2015

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Wij zijn Big Data - Klous en Wielaard"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 06-07-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!