InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie Spitzen van Thomas Rosenboom
recensie

Recensie Spitzen van Thomas Rosenboom

Recensie Spitzen van Thomas Rosenboom Het boek Spitzen gaat over Han Bijman, een beginnende Tanguero, die werkte bij Shell Reasearch & Technology. Hans had recent een danspartner gevonden, Machteld. Zij was echter veel bedrevener in de tango en zou binnenkort een reis naar Buenos Aires maken. Han had voorgesteld dat hij naar één van de meest prestigieuze tangosalons van de stad zou gaan. Machteld had hem dat afgeraden en zei dat hij maar eerst een beginnerscursus zou moeten doen.

Samenvatting

Hij ging toch en zat voor het grootste deel van de tijd aan de kant, te kijken of een dame hem aankeek. Dat was immers het teken dat ze wel wilde dansen. Zo niet dan was het hopeloos. Hij had er een gevonden maar nog voor het einde van de dans zat hij al weer aan de kant. Later kwam hij Ester tegen. Zij danste met hem en na wat gepraat ging ze mee naar zijn huis. Na wat korte bewondering van het grachtenpand en niet al te veel woorden lag Han met haar in bed. Volgens Han was dat net als ‘het gevoel dat hij gevochten had’ ergens op de hoek in een buitenwijk. Hetzelfde gevoel dat hij had na zijn eerste tango in het danssalon. Al snel komt hij er achter dat hij met Ester in een driehoekverhouding zit. Ester maakt overspel met een Indiër met wie zij misschien gaat trouwen. Han maakt overspel met Machteld. Hij had belooft nooit meer aan liefde te doen, eigenlijk had hij het opgegeven maar toch. Han werd een ‘Latin Lover’. Langzaam aan gaat hij steeds meer in het ‘spel der liefde’ op en ziet hij Ester vaker. Ester blijft vertellen over Shanna en nodigt Han zelfs een keer uit naar de Ganges, het restaurant waar zij werkt.

Enkele dagen later zou Ester Han duidelijk maken dat ze hem niet meer kon zien. Ze wilde namelijk schoon aan de verdere relatie met Shanna beginnen. Hij paste daar niet in. Ze gaf nog wel het rozet van haar hemdje aan hem, ‘als onderpand’.
Na een maand kwam ze ineens terug naar Bijman. Ze was Shanna beu, die was teveel veranderd. Bovendien wilde hij te veel en steeds meer ging ze zo nu en dan bij Han langs. ‘Naar de bibliotheek’ ging ze dan. In werkelijkheid was het een reflex die bestond uit seks en liefde. Iets wat Han vrij snel door had. Shanna werd echter een geduchte tegenstander, hij ging steeds meer telefoneren naar Ester. Ester bleef ook steeds langer weg, met vaak als excuus de ‘vriendin’. Het ging verder en verder. Shanna begon zich van Ester te vervreemden want hij keek haar niet eens meer aan op straat. Ook Han begon de schaduw van Shanna te voelen. Het spel tussen Shanna, Han en Ester bleef maar doorgaan.

Machteld had voor een optreden van een bijzondere Argentijnse Tangozanger gezorgd. Meer voor een heel tournee. Toen ze dat aan Han vertelde zat hij echter met zijn gedachten bij Ester. Was alles wat zij vertelde waar? Of had ze alles zo mooi gelogen dat het voor Shanna en misschien zelfs voor hem verborgen was? Ester gebruikte Han, om simpel van Shanna af te komen. En het kon hem nog weinig schelen ook.

Han probeert op den duur Shanna zwart te maken door de spitzen van Ester mee te nemen. Het effect is dat Ester zich nog meer zorgen gaat maken. Na wat zorgen probeert Ester er het beste van te maken. Ze zorgt er voor dat zij noch Shanna gezichtsverlies oploopt door alsnog met hem naar Parijs te gaan. Ze belt Han nog een keer en die krijgt ook door dat het waarschijnlijk ook de laatste keer is dat ze belt. De spitzen die Han mee had genomen uit het huis van Ester deed hij in een pakketje en dat gaf hij aan Shanna op het moment die met Ester in de taxi zat om naar Schiphol te gaan. Als een verloren man ging hij weer terug naar huis, waar hij bij Machteld licht ziet branden. Hij ging bij haar naar binnen en ze hadden het over de tangozanger die morgen zou komen. Ze konden niet meer naar de academia om te dansen. Ze deden het daar. Han uitte zijn verdriet en uiteindelijk sluit het boek met het sluiten van de slaapkamerdeur.

Eigen mening

De bouw

Ik vind de bouw van het boek goed. Het is allemaal verteld in chronologische volgorde, en dat vind ik wel prettig. Ik hou niet van allemaal flashbacks en flash forwards. Het is jammer dat er niet iets van een opgebouwde spanning in zit, want het is helemaal niet spannend.

De personages

De personages vind ik niet geweldig. Ik vind Han eigenlijk een beetje saai. Als ik het zo lees heeft hij best een saai leven. Machteld vind ik een beetje uit de hoogte, ze doet alsof ze alles in met d’r privé-les. Het is natuurlijk wel eerlijk dat Ester gewoon vertelt dat ze met iedereen het bed deelt, maar ze kan er ook over liegen zoals de meeste waarschijnlijk zouden doen. Over Shanna kan ik niet zoveel zeggen, het is een beetje een vaag figuur. Misschien is dat omdat hij uit een andere cultuur komt, en in zijn land gaan mensen denk ik gewoon anders om met jaloezie.

De gebeurtenissen

De belangrijkste gebeurtenis vind ik eigenlijk de komst van Shanna, daar begint eigenlijk het hele spel van jaloezie. Bij een goed boek moeten de gebeurtenissen je naar mijn mening bijblijven, en moet je er over na blijven denken. Dat heb ik bij dit boek absoluut niet, ik vind het heel saai.

De stijl en taal

Ik vind het soms nogal langdradig. Ik hou er niet van als je gewoon een simpel iets wil zeggen en je gaat dan zes bijvoeglijk naamwoorden gebruiken. Ik vind ook de omschrijvingen van de hele omgeving vrij saai en onnodig. Als het iets is wat waar gebeurd is dan is dat soms wel heel belangrijk, maar bij een fictie boek kan ik de omgeving er zelf ook wel bij denken. Et is denk ik wel duidelijk dat ik het boek over het algemeen niet veel aan vind.
Gerelateerde artikelen
Thomas Rosenboom - Spitzen, BoekverslagThomas Rosenboom - Spitzen, BoekverslagThomas Rosenboom - Spitzen /Em. Querido’s Uitgeverij BV/ 2005 2e Druk (2005) /143 bladzijden/ Novelle - Boekverslag
Boekenweek, een jaarlijks terugkerend evenementBoekenweek, een jaarlijks terugkerend evenementSinds 1932 wordt er jaarlijks een zogenaamde Boekenweek gehouden. Die “week” duurt geen zeven dagen maar tien dagen en v…
Ballet: dansen op spitzenHet is de ultieme wens van veel beginnende balletdanseressen: het uitoefenen van ballet op spitzen! Wat is er waar van d…
De "Zoete Mond" van RosenboomrecensieDe "Zoete Mond" van Rosenboom"Zoete Mond" is de titel van het laatst gepubliceerde boek van Thomas Rosenboom, (eerste druk 2009). De titel "Zoete Mon…
Boekenweekgeschenk door de jaren heenBoekenweekgeschenk door de jaren heenSinds 1932 wordt in Nederland het boekenweekgeschenk uitgegeven. Samen met de bekende albums van Verkade is het een geli…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recensie Spitzen van Thomas Rosenboom"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-10-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!