InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: De wereld van het optimisme - J. Soetendorp
recensie

Boekrecensie: De wereld van het optimisme - J. Soetendorp

Boekrecensie: De wereld van het optimisme - J. Soetendorp 'De wereld van het optimisme' (1970) is een mooi boek over het Jodendom van de liberale rabbijn Jacob Soetendorp (1914-1976). In tegenstelling tot veel andere boeken over het Jodendom die óf vanuit orthodox standpunt óf vanuit liberaal standpunt zijn geschreven geeft dit boek de visies weer van beide stromingen. Zo krijgt de lezer een goed beeld van hoe divers het Jodendom is en waar de verschillen zitten. Ondanks de liberale achtergrond van de rabbijn krijgt de lezer niet het gevoel een negatief verhaal te lezen over het orthodoxe Jodendom. Het is een redelijk objectief boek.

Gegevens

  • titel: De wereld van het optimisme het Jodendom in wezen en verschijning
  • auteur: dr. J. Soetendorp
  • jaar: 1970
  • uitgever: W. de Haan Bussum
  • ISBN: ?

Inhoud van het boek 'De wereld van het optimisme'

Tijdens Gods openbaring op de Sinaï aan het Joodse volk werd het doel van de Schepping duidelijk. Ook werd de plaats en taak van de mens aan de mensen geopenbaard. De mens werd partner van God om altijd en overal orde te vestigen. De mens heeft als enig wezen de vrije wil om God wel of niet te gehoorzamen. Dit omvat de hele geschiedenis van de mensheid: God wel of niet volgen. Het Joodse volk neemt hierbij het voortouw. Het lot van de Joden werd barometer van het klimaat waaronder de toch plaatsvindt. Eens zal, ondanks alle pijn en ellende, het doel van de Schepping bereikt worden. Dan leven we in een perfecte wereld en is deze een 'woonplaats' voor God geworden.

Het kennismaken met het Jodendom is voor (niet-)Joden van groot belang. Het Jodendom maakt duidelijk wat de zin van het bestaan is, wie we zijn en waar we staan. In zijn boek gaat Soetendorp vragenderwijs in op wat het Jodendom en het Joodse volk inhoudt. Onderwerpen die zoal aan bod komen zijn: Waar wonen de Joden?; Waar zijn zij één en waarin verschillen zij?; Jodendom van wieg tot graf; Wat is het Zionisme?; Geschiedenis van de Joodse literatuur; Gesprek tussen Joden en christenen, etc. Eigenlijk betreft het boek antwoorden op vragen van mensen die aan dr. J. Soetendorp in de loop der jaren werden gesteld.

Mening van Etsel

Dit is een helder boek over het Jodendom beschreven vanuit een liberaal Joodse visie waarbij het orthodoxe Jodendom in haar waarde wordt gelaten. Het boek is zeker geen pleidooi voor het liberale Jodendom als zou dit de beste stroming zijn binnen het Jodendom.

De kern van het boek is dat Joden streven naar het einddoel van de Schepping en dat dit op verschillende wijzen gebeurt waarbij in de loop der tijd diverse stromingen ontstonden zoals de Farizeeën en Sadduceeën, mitnagdiem en de chassidiem, de orthodoxen, liberalen, conservatieven en reconstructionisten. Hoewel het Joodse volk een kleine groep vormt in de wereld en sommige ultraorthodoxe groepen geïsoleerd leven blijft het Jodendom zich richten op de wereld. Daarmee wordt het boek afgesloten.

De Tora begint opzettelijk niet met de uittocht uit Egypte of met aartsvader Abraham. Nee, de Tora begint met de Schepping omdat Gods plan niet alleen het Joodse volk betreft maar heel de wereld. Het Joodse volk wordt door God als instrument gebruikt voor de openbaring. De Tenach is het openbaringsdocument voor de hele wereld waarbij Joden de Tora dienen na te leven en niet-Joden de Noachidische geboden (dit laatste meldt dr. Jacob Soetendorp echter niet in zijn boek). Zo zal uiteindelijk het doel bereikt worden om de wereld te maken tot een 'woonplaats' voor God. De mens strijdt samen met God tegen de chaos en tegen de onbeteugelde driften van het hart.

Het Joodse volk blijft de uitverkorene voor de openbaring. Het christendom en de islam hebben die rol niet overgenomen, hoewel vele gelovigen van die religies dat wel denken. Wel hebben beide godsdiensten een belangrijke rol gespeeld om de heidense wereld te veranderen. De taak van de Joden is zwaarder omdat zij aan de Tora gebonden zijn. Niet-Joden hebben een lichtere taak middels de Noachidische geboden. Het zou goed zijn als christenen en moslims zich meer op de Noachidische geboden zouden richten om zo hun taak beter na te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.arecensieBoekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
Geschiedenis Tora: de Verlichting en JodenGeschiedenis Tora: de Verlichting en JodenTerwijl de jesjivot en het chassidisme zich bezighielden met Torastudie, gebeurden er in de Joodse wereld dramatische ve…
Joods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesJoods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesOndanks de verschrikkingen van de Holocaust wist Joods Nederland zich langzaam weer te herstellen. Een klein aantal voor…
Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken  Rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken Rabbijn R. EversHoe kijkt de Joodse orthodoxie tegen hedendaagse problemen aan? Dat is het thema van het boek 'Oude wijn in nieuwe zakke…
Boekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël MeijersrecensieBoekrecensie: De revolutie der vromen - Daniël MeijersDe revolutie der vromen (1989) gaat over het ontstaan en de ontwikkeling van het chassidisme. Het behandelt de instituti…
Bronnen en referenties
  • De wereld van het optimisme het Jodendom in wezen en verschijning - dr. J. Soetendorp

Reageer op het artikel "Boekrecensie: De wereld van het optimisme - J. Soetendorp"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Schrijf mee!