InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Bouwpakket van een meisje - Caitlin Moran
recensie

Recensie: Bouwpakket van een meisje - Caitlin Moran

Recensie: Bouwpakket van een meisje - Caitlin Moran Het boek 'Bouwpakket van een meisje' van Caitlin Moran vertelt het verhaal van de 14-jarige Johanna, een dik meisje uit een achterstandsbuurt in Wolverhampton, Groot-Brittannië. Zij kampt met problemen die veel pubers van haar leeftijd zullen herkennen. Op een dag besluit ze dat het genoeg is en gaat ze zichzelf opnieuw ‘bouwen’. Het resultaat is een compleet nieuwe Johanna, maar toch is het niet wat ze er zelf van had verwacht. Een nieuwe poging om de ware Johanna te maken, volgt.

Caitlin Moran

Caitlin Moran werd in 1975 geboren in het Engelse Wolverhampton. Haar ouders noemden haar ‘Catherine’, maar toen ze op haar dertiende de naam ‘Caitlin’ in een boek tegenkwam, vond ze die naam spannender. Caitlin begon op haar vijftiende met schrijven. Niet lang daarna begon ze bij Melody Maker, een muziektijdschrift. Later werd ze columnist bij The Times. Ze won verschillende prijzen.

Achtergrond

In Bouwpakket van een meisje komen veel elementen uit het leven van Moran zelf terug. Johanna Morrigan woont ook in Wolverhampton in een woningwetwoning, komt ook uit een groot gezin en gaat ook op haar zestiende werken als muziekjournalist. Zoals Moran echter benadrukt in een kort voorwoord, is het hele boek fictie. Door deze overeenkomsten weet Moran echter wel waar ze het over heeft als ze het leven van Johanna beschrijft.

Samenvatting

Het is 1990. Johanna Morrigan is veertien, dik en smacht ernaar gezoend te worden en seks te hebben. Haar ouders hebben vijf kinderen en moeten rondkomen van een uitkering. Vader is arbeidsongeschikt en moeder heeft het geestelijk zwaar sinds de geboorte van de laatste twee kinderen: de onverwachte tweeling. Johanna is bang dat dankzij haar hun uitkering gekort zal worden. Ze heeft een buurtgenoot verteld dat ze van een uitkering leven, terwijl deze zich dat niet kan voorstellen omdat ze vader regelmatig buiten ziet lopen.

Om haar fout te herstellen, gaat Johanna proberen geld te verdienen. Dit leidt tot een vernederend optreden op de plaatselijke televisie. Het wordt Johanna te veel en ze besluit het roer volledig om te gooien. Ze bouwt zichzelf als het ware opnieuw op. Ze kleedt zich anders, gedraagt zich anders en neemt zelfs een nieuwe naam. En ze begint te schrijven.

De eerste jaren verandert er nog niet veel. Maar dan gaat ze schrijven voor het muziektijdschrift D&ME. Daar groeit ze uit tot een rokende en drinkende criticus die de schrik is van elke popgroep en muzikant. Eindelijk heeft ze seks en ze leeft er flink op los. Tot ze op een dag ontdekt dat dit niet het leven is dat ze had gewild. Weer besluit ze zichzelf te herbouwen.

Beoordeling

Het leven gezien vanuit een veertienjarige is waarschijnlijk het beste te begrijpen door mensen van die leeftijd. Toch is het boek ook voor minder jonge mensen goed te lezen. Die zijn immers ook allemaal veertien geweest. Het boek beschrijft hoe het is om jong te zijn, te leven van weinig geld en in een groot gezin op te groeien. Het leert je dat als het leven niet is wat je ervan verwacht, je zelf je leven opnieuw vorm moet geven.

Johanna wordt omschreven als een dik meisje dat veel leest en weinig vrienden heeft. Het is dan ook niet vreemd dat ze nog niet met een jongen gezoend heeft. Dat ze nog geen seks heeft gehad, is ook te verwachten. Wat wel opvalt, is dat ze op die leeftijd al aan bijna niets anders denkt. Ze ziet het als het belangrijkste in het leven.

De transformatie van een onzeker kind naar een bijna-volwassen seksavonturierster, zoals ze het zelf noemt, wordt niet heel erg uitgebreid beschreven. Eigenlijk is het gebeurd voor je het doorhebt. Daardoor vraag je je soms wel af wat er nu precies gebeurd is. Dat Johanna aan verandering toe was, is duidelijk. Hoe ze het nu precies voor elkaar gekregen heeft, is minder duidelijk.

Op zich is het verhaal goed. Een jong meisje neemt het heft in eigen handen en gaat haar leven leiden zoals zij dat zelf wil. Het grote belang dat aan seks gehecht wordt, maakt het echter minder geloofwaardig. Er zullen ongetwijfeld pubers zijn die er net zo over denken, maar waarschijnlijk zijn die in de minderheid. Voor de overige pubers is het een mooi boek om kennis te maken met de belevingswereld van een oversekst pubermeisje.

Specificaties - Bouwpakket van een meisje

  • Oorspronkelijke titel: How To Build A Girl
  • Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
  • Verschijningsdatum: augustus 2014
  • Aantal pagina’s: 286
  • Verkrijgbaar als: paperback, ebook
  • ISBN (paperback): 9789038898933
  • ISBN (ebook): 9789038899053
Gerelateerde artikelen
Zwangerschaps fabeltjesAls je zwanger bent of wilt worden, komen er zoveel mensen aan met allerlei wijsheden. Hierbij een lijst met fabeltjes d…
recensieHet Masker - Dean Koontz (recensie)Een prachtige blonde engel landt op aarde. Het tienermeisje kent geen familie, weet niets van een verleden en zoekt naar…
Het boek ‘Het meisje in de trein’ van Paula HawkinsHet boek ‘Het meisje in de trein’ van Paula HawkinsIn mei 2015 verscheen het debuutboek van Paula Hawkins: ‘Het meisje in de trein’. Het boek breekt alle verkooprecords en…
Bronnen en referenties
  • http://www.caitlinmoran.co.uk/index.php/caitlin-moran/

Reageer op het artikel "Recensie: Bouwpakket van een meisje - Caitlin Moran"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!