InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Teken van Leven door Liza Marklund
recensie

Recensie: Teken van Leven door Liza Marklund

Teken van Leven is het negende boek van Liza Marklund met Annika Bengtzon in de hoofdrol. Opnieuw een snelle thriller, met veel spanning en verwijzingen naar het dagelijks leven in Zweden. Deze keer staat de ontvoering van Thomas, de partner van Bengtzon, centraal. Hij wordt ontvoerd door een radicale moslimgroepering.

Het Boek

  • Titel: Teken van Leven
  • Oorspronkelijke titel: Du Gamla, Du Fria
  • Auteur: Liza Marklund
  • Uitgeverij: De Geus
  • Plaats & datum van Uitgifte: Amsterdam, 2013
  • ISBN: 9789044526882

De achtergrond

Marklund is de best verkopende Scandinavische schrijfster van thrillers, geen geringe prestatie. Daarnaast heeft ze zelf een achtergrond als journaliste, het is dan ook niet vreemd dat ook haar hoofdpersoon Annika Bengtzon journaliste is. Marklund is een vrouw met een eigen mening en die komt ook altijd in haar boeken tot uitdrukking.

Het verhaal

In dit negende deel van de serie over Annika Bengtzon speelt haar persoonlijke leven een grote rol. Bijna het hele verhaal draait om haar verdwenen vriend Thomas, die voor zijn werk bij het ministerie van Justitie naar een conferentie in Afrika is gegaan en daar ontvoerd wordt. Aanvankelijk weet Annika van niets en is ze druk met haar werk. Ze gaat kijken bij het lichaam van een vermoorde vrouw en zegt voor de grap tegen haar collega's dat het hier misschien wel om een seriemoordenaar gaat. Dan krijgt ze van het ministerie van Justitie, de werkgever van Thomas, te horen dat hij verdwenen is in het grensgebied tussen Kenia en Somalië. Langzaam komt Bengtzon meer te weten. Thomas is samen met collega's ontvoerd door een groep die zich fiqh jihad noemt en een soort van radicale moslimgroepering zou zijn. Een aantal van de gijzelaars wordt op gruwelijke wijze vermoord, om een voorbeeld te stellen. De groep stelt eisen zoals het verdwijnen van het kapitalisme en van grenzen tussen arme en rijke landen. Daarnaast eisen ze ook losgeld. Bengtzon is regelmatig op de rand van paniek, maar op andere momenten is ze heel rustig. Ze besluit het geld bij elkaar proberen te krijgen en gaat daarom ook in op een aanbod van haar krant, waarbij ze haar ervaringen zowel in geschrift als op video vastlegt. Uiteindelijk reist ze samen met de man van Justitie naar Kenia, om daar het losgeld af te geven. Na veel omzwervingen lukt dat en vindt ze Thomas weer terug.

Mijn mening

Hoewel de tekst op de achtergrond van de roman anders doet vermoeden draait het boek bijna volledig om de ontvoering van Thomas. Dit levert een prima en spannend verhaal op, maar toen ik begon te lezen verwachtte ik meer te lezen over de seriemoordenaar die vrouwen vermoordt. Deze link is er wel, maar daar komen we verhoudingsgewijs weinig over te weten. Dat vond ik persoonlijk jammer, omdat dat de reden was waarom ik het boek las. Maar het uiteindelijke verhaal vond ik ook spannend. De afwisseling tussen de gedachten van Thomas en wat er inmiddels in Zweden gebeurt was leuk. De relatie tussen Annika en de man van justitie was iets wat je als lezer natuurlijk al tijden aan zag komen, maar is niettemin op een goede manier beschreven. Sowieso is de mix van spanning en huiselijkheid in het boek goed, soms loop het verhaal als een sneltrein, even later is Annika weer een cake aan het bakken en zit koffie te drinken. Wat ik minder vond is de wonderlijke 'Islamtische groepering', fiqh jihad.Behalve het feit dat de leider af en toe Allahu Akbar roept, kan ik weinig Islamitisch aan hem ontdekken. Hij zou als gevolg van de gruwelen in Rwanda tijdens de genocide totaal verknipt zijn geraakt. Dat thema had ik graag wat dieper uitgewerkt willen zien. Maar voor mijn gevoel wordt dit er allemaal een beetje met de haren bijgesleept. Het stukje van het boek dat de meeste indruk op mij maakte was de zin van een Afrikaanse vrouw, waarmee Bengtzon een gesprek voerde:“Jullie zijn zo strikt met jullie arbeidswetgeving, vakbond afspraken en loononderhandelingen in de eerste wereld, maar alleen als het om jullie eigen mensen gaat. De arbeidsvoorwaarden voor de naaisters in de textielfabrieken in Azië die jullie kleren naaien of voor de oliearbeiders in Soedan die ervoor zorgen dat jullie in jullie auto’s kunnen rondrijden, kunnen jullie geen bal schelen. Jullie hebben altijd de mond vol over democratie en mensenrechten, maar eigenlijk gaat het alleen maar om jullie eigen comfort.” Dit is zo waar, dat maakte alle mindere delen van het boek helemaal goed.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie: Teken van Leven door Liza Marklund"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 10-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!