InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: De Minaret
recensie

Recensie: De Minaret

Minaret is de tweede roman van Leila Aboulela. Een roman over een moslimvrouw in de Westerse wereld, een vrouw afkomstig uit een puissant rijk milieu, die terecht komt in nieuwe wereld waarin zijzelf degen is die als bediende werkt. Een vrouw die houvast vindt in haar religie in een leven dat heel anders is dan ze ooit verwacht had.

Het Boek

  • Auteur: Leila Aboulela
  • Plaats & jaar van uitgave: Breda, 2007
  • Uitgeverij: De Geus
  • ISBN: 978-90-445-0612-9

Achtergrond

De stem van Aboulela in de moderne literatuur is verfrissend. Zij laat moderne moslima's zien, die hun eigen leven leiden. Vaak goed opgeleid en intelligent. Haar hoofdpersonen hebben het meestal niet makkelijk, maar het zijn geen zielige onderdrukte moslim-vrouwtjes, zoals we die vaak zien verschijnen in de veel boeken. Daarbij is altijd duidelijk dat Aboulela de wereld die ze beschrijft goed kent. Of het nou het moderne Engeland is of Soedan of Egypte in de jaren vijftig, je voelt haar kennis en betrokkenheid.

Het Verhaal

Minaret is het verhaal van Najwa, een vrouw die afkomstig is uit de betere klasse in Soedan, maar die door omstandigheden gedwongen is om als kindermeisje te werken. Najwa is de dochter van een van de rijkste mannen van Soedan en leidt een leven van luxe en plezier met haar tweelingbroer en ouders. Ze worden omringt door bedienden, mooie auto's en krijgen de beste opleidingen die geld kunnen kopen. Najwa studeert economie aan de universiteit van Khartoem als het noodlot toeslaat. Er vindt een staatsgreep plaats en haar vader wordt vervolgens gearresteerd en terecht gesteld op beschuldiging samenwerking met het regime en omkopingen. Najwa, haar broer en moeder vluchtten naar Londen, waar ze een apartement hebben. Maar met de dood van hun vader verliezen ze al hun privileges en rijkdom. En ze verliezen de vaste grond onder hun voeten. Haar broer vlucht in drugs, Najwa zelf gaat op in de zorg voor haar moeder totdat die overlijdt. Ze ontmoet haar jeugdliefde Anwar, een jonge communist die ze nog kent van de universiteit en die inmiddels ook op de vlucht is. Maar de relatie met Anwar verloopt moeizaam, hij is niet de lieve, tedere man die Najwa zoekt. Ook verdiept Najwa zich in de Islam. In haar gezin werd godsdienst niet gepraktiseerd, alleen de bedienden baden. Naarmate haar onvrede over de relatie met Anwar groeit, neemt haar geloof toe. Na het overlijden van haar moeder en haar broer die in de gevangenis terecht komt, gaat Najwa werken bij een kennis en nog weer later als kindermeisje bij een gezin. Hier maakt ze kennis met Tamer, de broer van haar werkgeefster en een intelligente, integere moslim. Ze worden verliefd, maar Najwa realiseert zich dat deze relatie geen kans van slagen heeft. Ze voelt zich te oud voor Tamer en weet dat zijn moeder en zus nooit in zullen stemmen met de relatie.

Mijn Mening

Minaret is een heerlijk boek: het Soedan in de jaren tachtig, de rijke, Islamitische bovenlaag in het moderne London, Aboulela beschrijft het allemaal even werkelijk. Ook de groei en verandering van Najwa zijn prachtig beschreven, het jonge meisje met haar Westerse luxeleven verandert in een vrouw, die zich heel bewust op haar religie gaat richten, zonder dat het beklemmend of vervelend is. Haar rol als kindermeisje in het gezin is op heldere wijze beschreven, vooral mooi omdat Najwa zelf ook altijd bediendes heeft gehad en dus precies weet hoe haar werk en haar persoon beoordeeld worden. De afloop van het boek is interessant, omdat het niet de verwachtte afloop is, waarbij Najwa verder gaat met Tamer. Ze houdt van hem, weet dat hij van haar houdt, maar toch besluit ze de betere keuze te maken. Het is een boek waarvan er mee zouden moeten bestaan. Moderne moslims, die echte, menselijke levens leiden, met goede en minder goede kanten. Een verfrissende wind in literatuur-land!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie: De Minaret"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 22-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!