InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het Osterman weekend - een boekrecensie
recensie

Het Osterman weekend - een boekrecensie

John Tanner en zijn vrouw Alice (Ali) verheugen zich op een weekendje waarin hun (voormalige) buren op bezoek komen. Het zou een leuk samenzijn van de families Tanner, Cardone, Tremayne en Osterman moeten worden. Deze families wonen of woonden allemaal in Saddle Valley, een hechte rijkeluisgemeenschap in de Verenigde Staten. Echter op de maandag voor het geplande samenzijn wordt John Tanner benaderd door een CIA-agent, Laurence Fassett. Deze vertelt Tanner, nadat hij een verklaring van zwijgen had getekend, dat één of meer van zijn buren die op bezoek komen deel uitmaakten van een organisatie die Omega heet. Fassett wist echter niet wie. Daarom heeft hij Tanner nodig en een gezellig weekend staat ineens vol spanning …

Boekgegevens

Het boek ‘Het Osterman weekend’ (The Osterman Weekend) is geschreven door Robert Ludlum. Het is in 1972 voor het eerst uitgegeven door World Publishing. Het boek bevatte 315 pagina’s en was geschreven in het Engels. Het ISBN van het boek is 0-529-04547-8.

Verhaallijn

Fassett heeft Tanner benaderd en hem overtuigd c.q. gedwongen mee te werken met het plan de leden van Omega te achterhalen. Fassett geeft Tanner opdracht zich gedurende het weekend en de periode hiervoor normaal te gedragen. Hij mag zijn dagelijkse routine niet wijzigen, anders zou Omega iets vermoeden. Hij mag zelfs zijn vrouw niets vertellen en hierdoor ontstaat een zeker spanning in het gezin.

Ter voorbereiding van het weekend worden alle families benaderd door agenten van de CIA, die zich echter niet als zodanig identificeerden. De families krijgen een boodschap die ze, wanneer ze iets met de organisatie te maken hebben, zouden kunnen terugleiden naar Omega. Het doel van deze boodschappen is het creëren van verwarring en spanning in alle gezinnen. Deze opzet slaagt en alle gezinnen komen angstig en verward aan bij de Tanners.

De CIA heeft ook ter plekke enkele voorzorgsmaatregelen getroffen; er werd afluisterapparatuur aangelegd, het huis wordt bewaakt en de telefoon wordt afgeluisterd. Het weekend met de Ostermans, die vanuit Californië overkomen voor het weekend, kan beginnen.
De eerste avond van het weekend is gespannen en iedereen voelt dat er iets aan de hand is. Maar niemand weet precies wat de spanning veroorzaakt. Nadat er een redelijke hoeveelheid drank is vergoten besluiten de Tremaynes en Cardones, die beide nog in Saddle Valley wonen, naar huis te gaan. De Ostermans en de Tanners besluiten te gaan slapen.

Tanner kan de slaap niet vatten en ziet Osterman buiten in de tuin lopen. Hij benadert Osterman en deze staat op het punt hem iets belangrijks te vertellen. Op dat moment klinkt er een schreeuw uit het huis. Beide mannen rennen naar binnen en zien dat Tanners hond is onthoofd. Er breekt paniek uit en de politie wordt erbij gehaald. De politiechef, McAuliff, onderzoekt de zaak, maar kan de dader niet meteen vinden. Hij vertrekt en iedereen probeert weer te slapen.

De volgende dag is men nog steeds verward door de onthoofde hond. Tot overmaat van ramp blijken de Tremaynes en de Cardones niet thuis te zijn gekomen. De tijd gaat echter gewoon door. Gedurende de dag hebben de Tanners en de Ostermans besloten dat ze naar Washington vertrekken; ze hebben genoeg van deze rare gebeurtenissen. ’s Avonds begint het te stormen bij de Tanners. Er staan echter nog parasols buiten, deze moesten ze eerst inklappen voor ze weggaan. Het zou namelijk argwaan wekken wanneer ze dat niet deden.

De Ostermans en de Tanners zijn nu klaar om naar Washington te vertrekken. Het is echter nog maar de vraag of ze deze stad ooit bereiken. Misschien komen ze überhaupt niet uit hun huis weg. In ieder geval vervolgt het verhaal zich op zeer spannende en interessante wijze.

Mening

Het Osterman weekend is heel boeiend geschreven. Aan het begin van het verhaal worden alle personen geïntroduceerd. Dit gedeelte van het boek is redelijk saai, hoewel er hier al een zekere spanning wordt opgebouwd. Wanneer Tanner is benaderd door Fassett begint er echt spanning in het verhaal te komen. Het boek leest vanaf daar heel makkelijk weg.

Het boek is een aanrader voor iedereen die van een spannend verhaal houdt waarin een mysterie is verweven. Het plot is namelijk heel goed opgebouwd. Het is lastig te voorspellen wat er gaat komen, maar omdat je weet dat er iets gaat komen, wil je verder lezen.
© 2014 - 2019 Lsmook, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieHet Prometheus project - een boekrecensieVerraad. Leugens. Infiltratie. Informatie. Waarheid. Verwarring. Dit alles komt voor in het spannende boek ‘het Promethe…
The Bourne Trilogie: Identity-Supremacy-UltimatumThe Bourne Trilogie: Identity-Supremacy-UltimatumThe Bourne Ultimatum is een Amerikaanse actiefilm, die in 2007 in première ging. De film is gebaseerd op het gelijknamig…
Een NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenEen NS abonnement om in het weekend gratis te kunnen reizenDe NS heeft een nieuw abonnement op de markt gebracht waarmee je in het weekend gratis kunt reizen. Dit nieuwe abonnemen…
recensieDe Scarlatti erfenis - een boekrecensieEen immigrant uit Italië genaamd Giovanni Scarlatti werkt eind negentiende eeuw als arbeider in een papierfabriek in de…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/The_Osterman_Weekend, bezocht op 15-8-2014

Reageer op het artikel "Het Osterman weekend - een boekrecensie"

Infoteur: Lsmook
Gepubliceerd: 19-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!