InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Boze wolf - Nele Neuhaus
recensie

Boekrecensie: Boze wolf - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Boze wolf - Nele Neuhaus Boze wolf is het vierde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Ook in dit boek speelt rechercheur Pia Kirchhoff de hoofdrol. Een jong meisje wordt dood uit een rivier gevist, een vrouw wordt gemarteld en voor dood achtergelaten in de kofferbak van haar auto en een derde persoon wordt in haar eigen woning vastgebonden en komt door uitdroging om het leven. Deze drie op het eerste gezicht ongerelateerde zaken blijken toch met elkaar te maken te hebben. Aan Pia en haar collega’s de moeilijke taak om uit te zoeken wat hier aan de hand is.

Nele Neuhaus

Nele Neuhaus brak door als schrijfster van complexe thrillers nadat ze haar eerste boeken in eigen beheer had uitgegeven. Ze is daardoor een goed voorbeeld van hoe het kan gaan als je gelooft in je eigen werk en niet opgeeft. Haar eerste twee boeken over Pia Kirchhoff en Oliver von Bodenstein zijn aanvankelijk niet in het Nederlands verschenen, eerst verschenen het vierde en derde boek. Nadat er meerdere boeken van Nele Neuhaus vertaald zijn naar het Nederlands en een succes werden, zijn ook de eerste twee boeken vertaald.

Boze wolf

Achtergrond

Boze wolf is al weer het zesde boek in de serie over Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff. In dit boek speelt Bodenstein een wat kleinere rol en neemt collega Christian Kröger een belangrijkere plaats in. De typische kenmerken voor boeken van Nele Neuhaus zijn ook in dit boek weer aanwezig: de vele personages met onderlinge verbanden en meerdere doden die onderling ook weer gerelateerd zijn.

Samenvatting

Een stel dronken jongeren vindt het lijk van een jong meisje. Ze ligt in de rivier en zo te zien ligt ze er al een tijdje. Niemand weet wie ze is en het onderzoek loopt dan ook al snel vast. Dan wordt de bekende tv-presentatrice Hanna Herzmann gevonden: naakt, mishandeld en vastgebonden ligt ze in de kofferbak van haar auto. Ze werkte aan een onderwerp voor haar televisieshow, maar ze wilde niemand vertellen waar het over ging. Dat maakt het voor de rechercheurs extra lastig om een motief en een dader te vinden.

Hanna’s dochter Meike werkt tijdelijk voor het bedrijf van haar moeder. Ze vindt in haar moeders huis een mysterieus briefje op de deurmat. Ze heeft geen warme band met Hanna en ze weet hoe boos haar moeder soms kan worden. Ze weet zeker dat haar moeder niet wil dat iemand zich bemoeit met het onderzoek waar ze mee bezig was. Daarom gaat Meike eerst zelf op onderzoek uit voor ze de politie inlicht over het adres dat op het briefje staat. Dat blijkt een niet erg verstandige beslissing te zijn. Meike zoekt troost bij een goede vriend van haar moeder, Wolfgang Matern. Na verloop van tijd gaat deze zich echter anders gedragen en hij jaagt Meike weg.

Ondertussen is Emma, een oude schoolvriendin van Pia, zwanger van haar tweede kind. Haar man, Florian Finkbeiner, is de zoon van Renate en Josef Finkbeiner. Deze, inmiddels bejaarde, mensen hebben een tehuis opgezet voor jonge, alleenstaande moeders en hun kinderen. Zelf hebben ze een aantal kinderen geadopteerd. Florian is hun eigen zoon. Emma en Florian wonen tijdelijk bij zijn ouders. De dochter van Emma begint zich vreemd te gedragen. Op een dag zegt ze dat ze bang is voor de boze wolf.

Het derde slachtoffer wordt door Meike gevonden. Ze wil weten met welke zaak haar moeder bezig was en gaat daarom op bezoek bij haar therapeute. Voor ze naar binnen gaat, ziet ze twee mannen uit het huis komen en wegrijden.

Een mysterieuze man die in een caravan woont, speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Omdat hij eerder voor kindermisbruik is veroordeeld en in de buurt woont van de plek waar het meisje is gevonden, is hij een belangrijke verdachte. De politie gaat dan ook op zoek naar hem, en naar Bernd Prinzler. Dat is de man die op het adres woont dat stond op het briefje dat Meike in haar moeders huis vond. En bovendien is hij bij de politie bekend als lid van een motorbende.

En dan is er nog Michaela. Een vrouw met een gespleten persoonlijkheid die in haar jeugd veel heeft meegemaakt. Ook zij had het in haar jeugd over haar angst voor de boze wolf, maar haar familie nam haar niet serieus. Dat blijkt een grote fout geweest te zijn.

Beoordeling

Boze wolf vertelt het verhaal van een familie waar het een en ander fout gelopen is. Nele Neuhaus laat weer zien dat ze goed in staat is een plot te maken waarin alles uiteindelijk op zijn plaats valt. In het begin lijkt er geen verband te zijn tussen de verschillende personages. Maar hoe verder je doorleest, hoe meer je de relaties begint te begrijpen.

Net zoals in de eerdere boeken van Nele Neuhaus ontkomen ook de mensen van de politie er niet aan. Deze keer is Pia aan de beurt: zij komt op een schoolreünie een oude vriendin tegen en deze zelfde vrouw blijkt onderdeel van de familie waar het moordonderzoek uiteindelijk om draait. Ook hoofdofficier van justitie Markus Maria Frey en voormalig rechercheur Frank Behnke lijken meer van de zaak te weten.

Na het lezen van meerdere boeken van Nele Neuhaus beginnen de overeenkomsten op te vallen. Veel personages, veel onderlinge verbanden en persoonlijke betrokkenheid van ten minste een van de politiemensen. In dit zesde boek stond kindermisbruik centraal, een heel ander thema dan in eerdere boeken. Hierdoor is Boze wolf toch weer een heel ander boek geworden.

Het privéleven van Pia ontwikkelt zich ook weer verder. Dit deel van het verhaal is het meest interessant als je al wat meer over de personages weet. Daarom is het aan te raden de boeken te lezen in de volgorde waarin ze geschreven zijn. De boeken zijn prima afzonderlijk te lezen, maar het is leuker om wat meer achtergrondinformatie te hebben.

Conclusie

Boze wolf is spannend van het begin tot het einde. Het is toch iedere keer weer een verrassing wat voor relatie iedereen met elkaar heeft. Het is soms even lastig alle personen uit elkaar te houden, vooral als een personage wat minder actief meedoet. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes weer op hun plaats en weet Pia Kirchhoff samen met haar collega’s het onderzoek tot een goed einde te brengen. Het onderwerp zorgt dat bijna iedereen zal gruwelen bij de gedachte dat dat soort dingen kunnen gebeuren. Dit boek is dus zeker de moeite waard om te lezen.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: Böser Wolf
  • Uitgeverij: Querido's Uitgeverij BV
  • Verschijningsdatum: mei 2014
  • Aantal pagina’s: 384
  • Verkrijgbaar als: paperback, e-book
  • ISBN (paperback): 9789021454801
  • ISBN (e-book): 9789021454818

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausDe levenden en de doden is het vijfde boek van Nele Neuhaus in een serie over rechercheurs Pia Kirchhoff en Oliver von B…
Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausEen dode nachtwaker wordt gevonden onderaan de trap in het kantoor dat hij hoorde te bewaken. Hoe is hij daar terechtgek…
Boekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele NeuhausEen onbeminde vrouw van Nele Neuhaus is het eerste boek in een serie over rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirc…
Boekrecensie: Diepe wonden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Diepe wonden - Nele NeuhausDiepe wonden is het tweede boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het derde boek uit een serie waa…
Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele NeuhausSneeuwwitje moet sterven is het eerste boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het vierde boek uit…
Bronnen en referenties
  • www.neleneuhaus.de

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Boze wolf - Nele Neuhaus"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 15-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Nele Neuhaus
Schrijf mee!