InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: 'Hemelse golven' door Pearl Abraham
recensie

Recensie: 'Hemelse golven' door Pearl Abraham

Een hippe, Amerikaanse jongeman en interesse in de islam, homoseksualiteit en de Taliban. Dit zijn in het kort de thema's waar Pearl Abraham zich mee bezighoudt in deze roman. Een Amerikaanse jongeman die midden in het leven staat bekeert zich tot de islam en radicaliseert. Hij komt terecht in Pakistan en trekt met de Taliban Afghanistan binnen, waarna hij verdwijnt Wat brengt iemand er toe om zo'n stap te nemen?

Het boek

  • Titel: Hemelse golven
  • Oorspronkelijke Titel: American Taliban
  • Auteur: Pearl Abraham
  • Uitgever: Meulenhoff
  • ISBN: 978 90 290 8477 2

Achtergrond

In november 2001 keek Amerika naar de tv-beelden van de arrestatie van John Walker Lindh. Dit was een 20-jarige jongen, een hiphopper, die voor de Taliban vocht in Afghanistan. Zijn gedrag wekte afkeer op bij de meeste Amerikanen. Een jongeman van goede komaf die was overgelopen naar het kamp van de vijand, hoe kon zoiets. En dit is meteen de verklaring van de oorspronkelijke titel: American Taliban, want dit was de naam die Lindh kreeg in de Verenigde Staten. Terwijl dit speelde was de auteur van Hemelse Golven Pearl Abraham nog bezig met een ander boek, maar zij wist dat ze nog niet klaar was met het thema religieus fanatisme. Abraham is opgegroeid in een streng joods milieu en hoewel ze daar zelf is uitgestapt speelt religie een belangrijke rol in al haar boeken, Hemelse golven is daar geen uitzondering op.

Het verhaal

John Jude Parish is een typische Amerikaanse jongen, hij houdt van zon, zee, surfen en skaten. Hij brengt veel tijd door met een aantal vriendinnen aan het strand. Maar dan krijgt hij een ongeluk tijdens het skaten en is hij een tijdje uit de running. Dit zet hem aan tot meer lezen en zo gaat hij zich verdiepen in filosofie en vooral ook in het soefisme, de meer mystieke tak van de islam. Zijn ouders, liberale mensen, moedigen zijn interesse voor niet-westerse culturen aan. Parish besluit Arabisch te gaan leren, zodat hij zich meer in de oorspronkelijke teksten kan verdiepen. Hij doet dit aan de Sharia School in Brooklyn. Hierbij leert hij diverse moslims kennen, die zijn interesse in de islam verder doen groeien. Dit wil echter niet zeggen dat hij zijn oude levensstijl afzweert. Hij is vooral op zoek naar groei van zijn persoonlijkheid en dat kan wat hem betreft op zeer diverse manieren. Wanneer het mogelijk blijkt om naar Pakistan te gaan, om daar verder te studeren doet hij dat. In Pakistan doet hij zijn eerste homoseksuele ervaring op, met een medestudent. Parish is zelf verbaasd door zijn eigen gevoelens. Dan besluit hij een kijkje te gaan nemen in een kamp waar mensen worden voorbereid om in Afghanistan te gaan vechten. Hij is onder de indruk van de sfeer die daar heerst en besluit mee te trekken, wanneer een groep vertrekt. Vanaf dat moment verdwijnt Parish. Zijn familie maakt zich ernstig zorgen, vooral wanneer zijn moeder vrijwel zeker denkt te weten dat haar zoon zich bij de Taliban heeft gevoegd.

Mijn mening

De titel van het boek sprak mij meteen aan, dit in tegenstelling tot de oorspronkelijke titel American Taliban. Als ik die had gezien had ik het boek waarschijnlijk niet gekocht, omdat ik dat wel heel stereotype vind. Ik vind de manier waarop Abraham het leven van Parish beschrijft boeiend. Zijn aanvankelijke leven als all-American boy, met grote interesse in surfen en skaten, maar tevens zijn interesse in andere zaken. Hoe hij dan door het soefisme wordt aangetrokken en vervolgens besluit om Arabisch te gaan leren. Zijn bekering tot de islam gaat op zich wat snel, naar mijn mening, maar het blijft toch boeiend. Wanneer hij daarna naar Pakistan gaat om zich verder te verdiepen vind ik dat ook mooi beschreven. De eenvoud waarmee Parish homoseksuele contacten heeft vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. In de islam is daar niet zo makkelijk plaats voor als Abraham voor doet komen, dit wekt in mijn ogen een wat vreemd beeld (daarbij niet zeggend dat het niet voorkomt). Hetgeen waarmee ik het meeste moeite heb is de manier waarop Parish vervolgens naar Afghanistan vertrekt als zijnde een lid van de Taliban, dat komt op mij zeer onwerkelijk over. In de eerste plaats vind ik dat Parish niet de indruk wekt dat hij radicaal is, dat wordt voor mij nergens duidelijk. Het deel waarin hij vervolgens verdwijnt en het verhaal van zijn moeder wordt verteld spreekt mij veel minder aan. Ik had graag nog wat meer gelezen over Parish zelf. Maar in zijn totaliteit vond ik het een boeiend verhaal, wat me zeker tot nadenken heeft gestemd.
Gerelateerde artikelen
De islam, een wereldgodsdienstDe islam is een van de grootste godsdiensten ter wereld. Maar wat houdt deze godsdienst eigenlijk precies in?

Reageer op het artikel "Recensie: 'Hemelse golven' door Pearl Abraham"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 22-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!