InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het Prometheus project - een boekrecensie
recensie

Het Prometheus project - een boekrecensie

Verraad. Leugens. Infiltratie. Informatie. Waarheid. Verwarring. Dit alles komt voor in het spannende boek ‘het Prometheus project’ geschreven door Robert Ludlum. In het verhaal strijd Nicholas (Nick) Bryson tegen een organisatie die de complete wereldveiligheid bedreigt. Dit weet hij echter niet van begin af aan. Hij moet zich eerst een weg banen door leugens, desinformatie en de waarheid. Langzaam ontvouwt de werkelijkheid zich voor zijn ogen. Deze blijkt zo schadelijk, zo vernietigend, zo bedreigend dat letterlijk het verloop van de wereldgeschiedenis afhangt van zijn acties, zijn beslissingen …

Boekgegevens

Het boek het Prometheus project (the Prometheus deception) is geschreven door de Amerikaanse thrillerschrijver Robert Ludlum. Het boek is een spionageroman dat voor het eerst werd uitgegeven door St. Martin’s Press in het jaar 2000. De eerste versie van het boek bevat 384 pagina’s. Het ISBN van het boek is 0 312 25346 X.

Opbouw boek

Het boek is opgebouwd in drie delen. Het bestaat uit een korte proloog waarin de hoofdpersoon wordt geïntroduceerd en de hoofdconcepten worden uitgewerkt. Vervolgens komt de kern van het verhaal, dit is het eigenlijke verhaal. Tenslotte volgt een epiloog waarin de hoofdpersonen worden beschreven na alle avonturen die ze hebben beleefd.

Verhaallijn

Nick Bryson is een geheim agent voor een organisatie die het Directoraat heet. Deze organisatie is een Amerikaanse overheidsinstantie die alleen bij de allerhoogste leiders bekend is. Ook is deze organisatie sterk gecompartimenteerd om de geheimhouding te verhogen. Niemand weet zo de exacte structuur van de organisatie, waardoor deze lastig is te infiltreren (in tegenstelling tot de CIA en NSA). Bryson is getrouwd met de Roemeense Elena, een IT’er die zeer begaafd is. Op een zeker moment ontvlucht zij Bryson echter om onduidelijke reden.

Bryson wordt aan het begin van het verhaal ‘ontslagen’ als agent. Hij moet een gewoon burgerleven gaan leiden als docent. Bryson zou over het Midden-Oosten gaan onderwijzen. Hij had hier tijdens zijn actieve loopbaan namelijk veel gewerkt en veel van de cultuur meegemaakt. Ook had hij een enorme talenknobbel en sprak hij vloeiend tien talen. Hij was dus uiterst geschikt als leraar.

Na ongeveer vijf jaar wordt Bryson uit zijn nieuwe burgerleven gehaald door CIA-agent Dunne. Hij vertelt dat het Directoraat eigenlijk een internationale criminele organisatie is die de CIA en andere inlichtingenorganisaties tegenwerkt. Bryson gelooft dit in eerste instantie niet, maar naarmate het gesprek vordert begint hij Dunne steeds meer te vertrouwen. Dunne rekruteert Bryson voor een CIA-actie waarbij hij meer informatie moet verzamelen over het Directoraat opdat deze organisatie kan worden geneutraliseerd.

Bryson wordt het veld in gestuurd en stuit langzaam maar zeker op een nog groter project. Hij komt erachter dat dit te maken heeft met Prometheus, maar hij weet niet wie, of wat, ervoor verantwoordelijk is. Door middel van verschillende infiltratieoperaties komt Bryson erachter dat het Directoraat toch een legitieme overheidsorganisatie is en dat CIA-agent/ directeur Dunne een infiltrant is van een organisatie of groep die de Prometheanen worden genoemd.

Het verhaal vordert en Bryson ontdekt dat de Prometheanen een enorm spionagenetwerk hebben opgezet. Overal in het land zijn camera’s gepositioneerd en er is een hele vloot satellieten gelanceerd. Samen met zijn vrouw Elena, zij hadden elkaar weer gevonden en de onenigheden werden vergeven, besluit hij de Prometheanen tegen te houden. Dit is een zeer gewaagde operatie en de privacy van de gehele wereldbevolking staat op het spel.

Mening

Het boek ‘het Prometheus project’ is zeer inventief geschreven. Telkens denk je te weten hoe het (ongeveer) zit, en dan blijkt het toch niet zo te zijn. In elke fase van het verhaal ondervind je als lezer spanning, zowel door de actie die in het verhaal voorkomt, als door de missende informatie. Het plot is echter wel wat vergezocht, maar erg goed uitgedacht.
Dit boek zou ik aanraden aan iedereen die houdt van een spannend verhaal met een mysterie. Hoewel het boek bijna 400 pagina’s heeft, leest het snel weg door de spanning. Het is een enorme aanrader, maar wees gewaarschuwd: het is enorm verslavend.
© 2014 - 2019 Lsmook, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mythen en Sagen - Prometheus en PandoraDe uitdrukking "een doos van Pandora" wordt heden ten dage nog steeds gebezigd. De uitdrukking komt voort uit een mythe…
De doos van PandoraDe doos van PandoraDe eerste vrouw in de Griekse mythologie was Pandora. Zeus was boos en schonk in zijn woede een vrouw aan de man. Het ve…
recensieRecensie: Vrouwen met een iq - Herman BrusselmansIn 1995 publiceerde Herman Brusselmans de roman ‘Vrouwen met een iq’. Dit is één van de beste boeken van Brusselmans.
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
recensie'The Bourne Identity': de Essentie van OverlevenHet is de ultieme nachtmerrie; je bent enorm intelligent, beschikt over vele vaardigheden, bent een ster in overleven, v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/The_Prometheus_Deception, bezocht op 7-8-2014

Reageer op het artikel "Het Prometheus project - een boekrecensie"

Infoteur: Lsmook
Gepubliceerd: 08-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!