InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Alles wat ik weet, weet ik van TV
recensie

Boekrecensie: Alles wat ik weet, weet ik van TV

Boekrecensie: Alles wat ik weet, weet ik van TV Iedereen stelt zich filosofische vragen, maar filosofie lijkt voor veel mensen ontoegankelijk omdat grote filosofische werken vaak erg moeilijk geschreven zijn. "Alles wat ik weet, weet ik van TV - filosofie voor zappers" van Mark Rowlands probeert hier verandering in te brengen. Filosofische begrippen worden uitgelegd door enkel voorbeelden te gebruiken uit bekende televisieseries. Filosofie lijkt voor veel mensen ontoegankelijk, omdat de boeken waarin grote filosofische denkpisten staan vaak ingewikkeld en dik zijn. Daar begin je niet zomaar aan. Gelukkig is filosofie overal in onze cultuur te vinden, ook in populaire cultuur sijpelen veel filosofische stellingen en begrippen binnen. Die begrippen absorberen we als kijker, of we kijken net naar een serie omdat we ons kunnen herkennen in de filosofische levenshouding van bepaalde personages. Mark Rowlands toont dit in "Alles wat ik weet, weet ik van TV" heel nauwkeurig aan. Je hoeft geen enkele voorkennis te hebben van filosofie om aan dit boek te beginnen. Als je veel televisie kijkt of hebt gekeken kan je je meteen herkennen in de personages en karaktereigenschappen die Rowlands omschrijft om populaire antwoorden op grote wijsgerige vragen te vertellen. Hij omschrijft de series, personages en situaties echter nauwkeurig genoeg zodat je ook hoofdstukken over series die je niet hebt gezien snel makkelijk kan volgen.

Series en filosofische concepten

Buffy the Vampire Slayer

Aan de hand van Buffy omschrijft Rowlands in het eerste, inleidende hoofdstuk begrippen zoals plichten en rechten, verantwoording en de diepere betekenis van individuele keuzes. Hoe zit dat met het evenwicht tussen verplichtingen en de drang naar zelfontplooiing en zelfontwikkeling? Wat kan Buffy doen om meer geluk in haar leven te brengen? Hoe verschillen de verplichtingen van Buffy van de verplichtingen van moderne mensen zoals jij?

The Sopranos

Bij The Sopranos vond de schrijver dan weer veel inspiratie om meer te vertellen over die andere grote filosofische vragen: wat is het goede? Wat is het kwade? Kan een goed mens toch slechte dingen doen? Bestaat er zoiets als slechte mensen? En kunnen die dan toch goede dingen doen? Hoe zit dat dan met ons geweten? De persoonlijkheid van Tony Soprano is volgens Rowlands gespleten, net zoals die dat bij elk mens is. Tony moet verschillend gedrag kunnen tonen in verschillende sociale omgevingen, en daar wordt hij soms wat krankzinnig van. Hoe kan je balanceren tussen Family guy spelen in het gezin en bendeleider zijn van een maffia-organisatie? Is het dan ethisch goed dat Tony zijn geld uit ethisch slechte activiteiten gebruikt om zijn gezin gelukkiger te willen maken? Waar komt ons moreel of ethisch besef eigenlijk vandaan en welke filosofen zouden hoe oordelen over Tony Soprano?

Sex and the City

De centrale vraag van dit hoofdstuk gaat over geluk. De vrouwen uit Sex and the City lijken niet goed te weten waarnaartoe met hun leven. Ze komen niets tekort, maar voelen zich toch tekort gedaan. Ze slagen er maar moeilijk in om vaste relaties te onderhouden. Hoe komt dat? Wat is geluk juist? Hoe kijken de vrouwen uit Sex and the City aan tegen geluk? Wanneer voelen zij zich gelukkig? En hoe zouden de vrouwen uit Sex and the City gelukkiger kunnen worden volgens grote filosofen zoals Aristoteles, Plato of Descartes?

Friends

De vroege twintigers uit Friends worstelen met het leven in de grote stad, en dat is heel herkenbaar voor veel mensen. Datgene waarmee de personages uit Friends het meeste last lijken te hebben is de liefde. Want wat is dat eigenlijk: liefde? Welke verschillende soorten liefde werden door filosofen omschreven in de geschiedenis, zoals bijvoorbeeld door Plato? Welk soort liefde heerst er tussen Rachel en Ross wanneer zij een koppel vormen? En hoe zit dat dan tussen Chandler en Monica? Welke gelijkenissen zijn er, welke verschillen? Is er een verschil tussen 'échte' liefde en pure lust? Wat is platonische liefde? Wat denkt Arthur Schopenhauer hier allemaal over?

24

Het hoofdstuk over 24 handelt over rechtvaardigheid. Hoofdpersonage Jack Bauer gaat in de televisieserie 24 op zoek naar rechtvaardigheid. Kan je ooit voor iedereen rechtvaardig zijn? Is het dan rechtvaardig om te streven naar een zo groot mogelijke rechtvaardigheid voor zo veel mogelijk mensen, wetende dat je daarbij bewust bepaalde mensen onrechtvaardig behandelt? In dit hoofdstuk wandel je door de gedachten hierover van onder meer Socrates, Kant, Jeremy Bentham en John Stuart Mill. Eigenlijk zou je dit hoofdstuk over rechtvaardigheid ook een hoofdstuk over politieke filosofie kunnen noemen. Hoe kan er een samenleving ontstaan waarin iedereen rechtvaardig behandeld wordt?

Seinfeld

Deze sitcom wordt wel eens als de voorloper van Friends beschouwd. Enkele vrienden leven individualistisch in de grote stad en zijn op zoek naar de ware liefde, die ze maar niet lijken te vinden. Of niet willen aanvaarden. De personages gedragen zich vaak egoïstisch: ze stelen, liegen en bedriegen anderen om er zelf iets bij te winnen. In dit hoofdstuk kom je duidelijk te weten wat egoïsme eigenlijk is, en wat het verschil met bijvoorbeeld egocentrisme of individualisme is. Egoïsme heeft ook een eerder negatieve bijklank: is dat eigenlijk wel terecht? Is egoïsme goed of slecht? Alle mensen lijken zowel een egoïstische als een altruïstische kant aan hun persoonlijkheid te hebben: hoe balanceer je tussen die twee in de postmoderne, individualistische samenleving?

The Simpsons

Bij de karikaturale personages van The Simpsons zoekt Mark Rowlands naar grote levenslessen en levensvisies. Hoe kan je eigenlijk het beste het leven leiden om er veel van te genieten? Of is het leven niet om te genieten, maar wel om te werken? Hoe verschilt de levenshouding van Homer bijvoorbeeld fundamenteel van die van buurman Flanders? Is Homer een hedonist of een epicurist? Waarom is zijn vrouw Marge Stoïcijns? En wat heeft Lisa te maken met het begrip Übermensch van Nietzsche?

Frasier

De vergelijking tussen filosofie en Frasier gaat over een begrip dat centraal staat in onze tijd: zelfverwezenlijking. Je moet volgens onze hedendaagse idealen zoveel mogelijk jezelf ontplooien, maar hoe doe je dat? En hoe komt het dat dit een maatschappelijke norm werd? Wat vertelt dat over ons als mensen, en hoe kunnen we daar op verschillende manieren mee omgaan?

Evaluatie

Mark Rowlands neemt je bij de hand en de herkenbaarheid van de verschillende series en personages maken dit een vlot leesbaar boek voor iedereen die te veel TV kijkt. Hij legt haarfijn uit hoe verschillende begrippen uit de vroegere en hedendaagse filosofie vertaald worden naar uitingen van populaire cultuur, zoals televisieseries. Voor wie één of enkele van de series die hij aanhaalt kent en eens een introducerend boek over filosofie wil lezen is "Alles wat ik weet, weet ik van TV" zeker een aanrader!

Met dit boek leer je op een vlotte manier bij over grote begrippen uit de filosofie. Je maakt kennis met filosofen zoals Plato, Aristoteles, Schopenhauer, Freud, Nietzsche, Epicurus en vele anderen aan de hand van personages die je al kent van op televisie.
© 2014 - 2019 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Filmrecensie The NotebookrecensieFilmrecensie The NotebookThe Notebook is een speelfilm uit 2004 gemaakt door regisseur Nick Cassavetes en gaat over het verhaal van een man en vr…
Foucault en Nietzsche: De overeenkomsten en de verschillenIn de filosofie zie je eigenlijk altijd dat filosofen op voorgaande filosofen voortbouwen. Zo is het ook met Foucault. I…
Gelukkig zijn volgens EpicurusGelukkig zijn volgens EpicurusEpicurus was een Griekse filosoof uit de vierde eeuw voor Christus. Volgens hem was gelukkig worden heel simpel, maar zo…
Boekbespreking: koppensnellersBoekbespreking: koppensnellersHet boek dat ik pas gelezen heb heet Koppensnellers. Het boek komt van de serie Kippenvel. waar ondertussen al een heleb…
Bronnen en referenties
  • Mark Rowlands, "Alles wat ik weet, weet ik van TV" - Filosofie voor zappers. Oorspronkelijke titel: Everything I know I know from TV - Philosophy for the unrepentant coach potato. Inmerc bv, Wormer, 2006.

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Alles wat ik weet, weet ik van TV"

Infoteur: Swah
Gepubliceerd: 29-07-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!