InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele Neuhaus
recensie

Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele Neuhaus Een dode nachtwaker wordt gevonden onderaan de trap in het kantoor dat hij hoorde te bewaken. Hoe is hij daar terechtgekomen en wat doet de dode hamster op het bureau van de directeur? Wie wind zaait is het derde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het vijfde boek uit een serie waarin rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff de hoofdrol spelen.

Nele Neuhaus

Nele Neuhaus is een Duitse schrijfster. Ze schrijft al haar hele leven. In eerste instantie wilden uitgevers haar boeken niet uitgeven. Ze besloot het dan maar in eigen beheer te gaan doen. Dat bleek een goede keuze, want de boeken bleken goed te verkopen. Er raakte alsnog een uitgever geïnteresseerd en nu zijn de boeken ook in Nederland te verkrijgen.

Wie wind zaait

Achtergrond

Voordat er boeken van haar in het Nederlands vertaald werden, had Nele Neuhaus al twee boeken geschreven met Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff in de hoofdrol. De eerste twee, Eine unbeliebte Frau en Mordsfreunde, zijn aanvankelijk niet in het Nederlands verschenen. Het derde en vierde boek, Diepe wonden en Sneeuwwitje moet sterven, verschenen wel in het Nederlands, maar dan in omgekeerde volgorde. Met Wie wind zaait kunnen Nederlandse lezers verder de belevenissen van Bodenstein en Kirchhoff in de juiste volgorde volgen. Vervolgens zijn ook de eerste twee boeken vertaald.

Samenvatting

In het kantoor van WindPro wordt de nachtwaker dood aangetroffen. Hij is van de trap gevallen. Op het bureau van directeur Theissen ligt een dode hamster. WindPro is een bedrijf dat zich bezig houdt met windenergie en is bezig met de voorbereidingen voor een windpark. De benodigde vergunningen zijn binnen, maar de bouw kan nog niet beginnen omdat daarvoor het eigendom van een bepaald weiland nodig is.

Dit weiland is van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van het windpark. Het is eigendom van de oude boer Ludwig Hirtreiter en deze is niet van plan het stuk land te verkopen. Ook niet voor een bedrag van drie miljoen euro. Hirtreiter wordt daarin gesteund door zijn goede vriend Heinrich von Bodenstein, de vader van Oliver von Bodenstein. Ook is er een actiegroep tegen het windpark, waar Jannis Theodorakis een belangrijke rol bij speelt.

De zoons van Hirtreiter willen maar wat graag dat hun vader het land verkoopt. Zij hebben dringend het geld nodig. Dan wordt Hirtreiter gevonden, doodgeschoten samen met zijn hond. Er is ook nog een dochter, Frauke, die werkt in de dierenwinkel van Ricky. Ricky is de vriendin van Jannis en ook actief in de actiegroep tegen het windpark. Naast Frauke werkt ook Nika in de dierenwinkel. Zij is een oude vriendin van Ricky en woont tijdelijk bij haar in omdat ze na een burn-out haar baan kwijt is geraakt. Nika blijkt echter een hoofdrol te spelen in haar eigen verhaal, dat door het hoofdverhaal heen loopt.

Een belangrijke rol is weggelegd voor Mark, een jongen die in het kader van een taakstraf bij het dierenasiel van Ricky heeft gewerkt en daarna nooit meer is weggegaan. Hij is in het verleden teleurgesteld geraakt in andere mensen en heeft te weinig aandacht van zijn ouders gekregen. Hij ziet Ricky en Jannis nu als een soort tweede ouders.

Oliver en Pia zitten met hun handen in het haar want ze kunnen maar geen vat krijgen op de gebeurtenissen. Steeds als ze denken te weten hoe het zit, komt er iets tussen wat de zaak verandert. Ondertussen raakt Oliver ook persoonlijk bij een zaak betrokken. Daarom wordt hij met vakantie gestuurd en staat Pia er alleen voor.

Beoordeling

Met Wie wind zaait laat Nele Neuhaus opnieuw zien hoe goed ze in staat is een plot in elkaar te zetten waarin niets is wat het lijkt. In het begin lijkt duidelijk te zijn waar de personages voor staan en wat hun belangen zijn. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer blijkt dat iedereen een eigen agenda heeft.

Net als in eerdere boeken hebben de personages allerlei onderlinge verbanden. Ook de politiemensen komen er niet onderuit: deze keer is Bodensteins vader betrokken bij de zaak. Zoals Pia in een eerder boek gevoelens kreeg voor een verdachte, overkomt dat nu Bodenstein met Nika. Hij heeft het volste vertrouwen in haar, maar is zij wel wie zij zegt dat zij is?

Na een aantal boeken van Nele Neuhaus gelezen te hebben, beginnen de overeenkomsten op te vallen: er zijn veel personages en dus veel verdachten, niemand is wie hij zegt dat hij is en iedereen is met elkaar verbonden. Ondanks dat is dit verhaal toch weer heel anders dan het vorige en gaat het boek zeker niet vervelen.

Het privéleven van Oliver en Pia ontwikkelt zich ook weer verder. Het is aan te raden de eerdere delen in de serie eerst te lezen. Dan is dit deel van het verhaal het meest interessant. Het boek is wel afzonderlijk te lezen, maar het is leuker om wat achtergrondinformatie te hebben, bijvoorbeeld over de reden van de scheiding van Oliver von Bodenstein.

Conclusie

Wie wind zaait zit vol intriges en de schrijfster weet de lezer tot het einde in onzekerheid te laten over wie precies wat heeft gedaan. Ondanks dat komt het einde niet uit de lucht vallen. Er is goed over het verhaal nagedacht en alles klopt. Dit boek is een aanrader voor wie van spanning houdt.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: Wer Wind sät
  • Uitgeverij: Querido's Uitgeverij BV
  • Verschijningsdatum: oktober 2013
  • Aantal pagina’s: 392
  • Verkrijgbaar als: paperback, e-book
  • ISBN (paperback): 9789021449999
  • ISBN (e-book): 9789021450001

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausDe levenden en de doden is het vijfde boek van Nele Neuhaus in een serie over rechercheurs Pia Kirchhoff en Oliver von B…
Boekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausBoze wolf is het vierde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Ook in dit boek speelt rechercheur Pia Kir…
Spreekwoorden en gezegden over het weerSpreekwoorden en gezegden over het weerSpreekwoorden en gezegden over het weer zijn meestal volkswijsheden of volksgeloof. Er is niet altijd sprake van een ech…
Campanula: verschillende soortenCampanula: verschillende soortenDe Campanula is er in veel verschillende soorten. Er zijn lage soorten, die goed als rand plant gebruikt kunnen worden,…
Bronnen en referenties
  • www.neleneuhaus.de

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele Neuhaus"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Nele Neuhaus
Schrijf mee!