InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Review: Paardrijden zonder angst – Sylvia Frevest
recensie

Review: Paardrijden zonder angst – Sylvia Frevest

Op de markt zijn aardig wat praktische hulpmiddelen te vinden in de ondersteuning om angst te overwinnen. Onder andere het boek “Paardrijden zonder angst, in twaalf weken naar meer zekerheid en zelfvertrouwen’ van Sylvia Frevest. Het doel van het boek is direct duidelijk, handvatten bieden om angst te overwinnen. Hierbij wordt niet het paard aan het werk gezet, maar jijzelf, de ruiter. Het paard hoeft namelijk niet te veranderen, maar jij moet leren om anders met het paard om te gaan. Het paard is een spiegel, dus zal het paard snel de resultaten laten zien die jij hebt geboekt.

Fenomeen angst

Het boek start met het behandelen van het fenomeen angst. Angst belemmert je in het correct handelen bij bepaalde situaties. De eerste stap is dan ook het erkennen van je eigen angst, op zoek te gaan naar alternatieven en kunnen toegeven; “ja, ik ben bang”. Doe dit niet alleen tegenover je zelf maar juist ook tegenover anderen. Het boek staat dan ook vol praktische oefeningen en tips om je angst te overwinnen. Waarbij de boodschap altijd duidelijk is; “werk aan jezelf, dan volgt het paard”. Het stellen van kleine (en haalbare) doelen zullen leiden tot succes.

Naast deze praktische hulpmiddelen gaat het boek ook in op het belang van mentale training, meditatietraining en verkrijgbare hulpmiddelen op de markt, zoals bach bloesems en alternatieve geneeswijzen. Speciale aandacht wordt besteed aan ‘de helper’, je persoonlijke steun en toeverlaat die je vertrouwt om jou te begeleiden bij de stappen die je spannend vindt. Dit hoeft geen instructeur te zijn, maar gewoon iemand die je vertrouwt en die wat verstand van paarden heeft.

Twaalf stappenplan

Als dit allemaal in heldere bewoording is uitgelegd start het boek met het twaalf stappenplan van contact tot aan geluk. Het stappenplan begint met het opnieuw contact maken met je paard, samen tijd met elkaar doorbrengen. Het fijne hiervan is dat hierbij zelden angst mee gepaard gaat, dit maakt het een geschikte eerst stap.

Als de band weer is aangescherpt en je jezelf weer één voelt met het paard wordt gestart met stap 2, begrip. Het begrijpen van het paard en waarom het paard de dingen doet zoals hij het doet en wat hij nodig heeft voor een goed en harmonieus leven. Het analyseren van het persoonlijke karakter van je paard helpt je weer voor de volgende stap, het leren praten met je paard (stap 3), via lichaamstaal en persoonlijk leiderschap en de onderlinge rolverdeling (stap 4).

De eerste stappen leiden gezamenlijk tot stap 5; samen groeien. Iedere stap vooruit leidt soms tot een stap terug. Dit is niet erg zolang het geleerde maar wordt onthouden. Positieve ervaringen worden vastgelegd. Het bevestigen gebeurt in stap 6; routine opbouwen. Pas in stap zes wordt voor het eerst weer gesproken over het rijden op een paard. De angst is dan nog niet voorbij, maar door de eerste stappen wordt je beter in staat gesteld om met de angst om te gaan. Het boek stelt hierbij twee kritische vragen:
1. Ben je bang voor de eisen die anderen aan je stellen of die je aan jezelf stelt?
Of
2. Ben je angstig voor je paard?

In de meeste gevallen is het eerste weer van toepassing. In week 6 hoef je nog niets, geen galoppades door de bossen, of andere ‘spannende’ dingen, gewoon zonder druk tijd door brengen in het zadel. Daar waar jij je prettig voelt. Als dit goed gaat is stap 7 verder uitbouwen en wellicht experimenteren door ook eens op een ander paard te stappen. In stap 8 wordt gevraagd te werken richting een uitdaging en langzaam aan grenzen te verleggen. Stap 9 en 10 richt zich op je eigen zelfbewustzijn en vertrouwen. De twee aspecten die ervoor zorgen dat je weet om te gaan met je angstgevoelens en dit weet om te zetten naar iets positiefs. Angst is te overwinnen als je maar voldoende oefent. Lukt dit dan is stap 11 en 12 een makkie, op zoek naar grote vrijheid en geluk, op je eigen manier op je eigen tempo terug naar paardrijden met veel plezier.

Conclusie

Concluderend na het lezen van het boek kan gesteld worden dat de auteur schrijft vanuit eigen ervaring, dit maakt het prettig lezen en erg herkenbaar. Door het gehele boek worden leuke anekdotes verteld en komen ervaren trainers aan het woord. In de praktijk gaat het overwinnen van angst verder dan slechts het boek lezen, maar desondanks staat het boek vol leuke en praktische tips. Het boek is zeker een aanrader voor de ruiter die zich verder in angst wil verdiepen en op zoek is naar kleine concrete handvatten.
Het boek ‘Paardrijden zonder angst’ is te verkrijgen bij de grotere boekhandels, zoals bol.com of enkele grote ruitersportzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost paardrijles?Wat kost paardrijles?Paardrijden is een populaire sport. Een dure sport ook, zo denken de meeste mensen. In werkelijkheid kun je het zo duur…
Overwin je angst bij het paardrijden: praktische tips!Overwin je angst bij het paardrijden: praktische tips!Angst en paardrijden gaan op het eerste zicht moeilijk samen. Toch hebben heel wat ruiters last van angst op hun paard.…
Olympische Spelen 2016: moderne vijfkamp - programma, tvOlympische Spelen 2016: moderne vijfkamp - programma, tvProgramma moderne vijfkamp Olympische Spelen 2016. De wedstrijden moderne vijfkamp vinden plaats tussen 18 augustus 2016…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Bronnen en referenties
  • “Paardrijden zonder angst, in twaalf weken naar meer zekerheid en zelfvertrouwen’ van Sylvia Frevest.

Reageer op het artikel "Review: Paardrijden zonder angst – Sylvia Frevest"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 17-06-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!