InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele Neuhaus
recensie

Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele Neuhaus Sneeuwwitje moet sterven is het eerste boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het vierde boek uit een serie waarin rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff de hoofdrol spelen. Het boek dat hieraan voorafging, Diepe wonden, is echter pas later in Nederland verschenen. Een jongeman die tien jaar vastgezeten heeft voor de moord op twee meisjes, keert terug naar zijn geboortedorp. Daar wordt hij niet met open armen ontvangen. Maar wat is er al die tijd geleden echt gebeurd?

Nele Neuhaus

De Duitse schrijfster Nele Neuhaus werd in 1967 geboren in Münster, Westfalen. Haar jeugd bracht ze door in Paderborn en later in Frankfurt. Nele Neuhaus begon al op jonge leeftijd met schrijven. Ze schreef al verhalen voordat ze daadwerkelijk kon schrijven. Door fonetisch te schrijven wist ze haar verhalen op papier te krijgen. Wie wilde weten wat er stond, moest het hardop voorlezen. Na haar schooltijd is Nele Neuhaus gaan werken, maar in haar vrije tijd bleef ze altijd schrijven. In 2004 besloot ze haar boeken in eigen beheer uit te gaan geven. Dat werd een groot succes en na enige tijd werd ze door een uitgever benaderd.

Sneeuwwitje moet sterven

Sneeuwwitje moet sterven is het vierde boek met Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff in de hoofdrol. Dit boek verscheen in Nederland al voor Diepe wonden, het derde boek in deze serie. Het eerste boek, Eine unbeliebte Frau verscheen in maart 2016 in het Nederlands en de vertaling van Mordsfreunde zal in september 2016 volgen.

Tobias Sartorius keert na een gevangenisstraf van tien jaar terug in zijn geboortedorp Altenhain. Tobias zou twee van zijn vriendinnen, Stephanie Schneeberger en Laura Wagner, hebben vermoord. De lijken zijn echter nooit gevonden. Bij thuiskomst ontdekt hij dat zijn ouders zwaar hebben geleden onder de gebeurtenissen uit het verleden. Zijn vader heeft zijn restaurant, De Gouden Haan, moeten sluiten en ook hun boerderij heeft hij moeten verkopen. Zijn moeder kon de druk niet aan en is ergens anders gaan wonen.

Op dezelfde dag dat Tobias wordt vrijgelaten, wordt in een oude tank een skelet gevonden. De volgende dag wordt een vrouw van een voetgangersbrug geduwd. Wat is het verband tussen deze gebeurtenissen en de verdwijning van de meisjes elf jaar geleden?

De jonge Amelie is gefascineerd door de gebeurtenissen in het dorp. Zij woont nog maar kort in het dorp, in het huis waar eerder één van de slachtoffers woonde. Ze hoort nu voor het eerst van de moorden. Ze sluit vriendschap met Thies, de zoon van Altenhains belangrijkste man, Terlinden. Thies is anders dan andere mensen. Hij praat niet veel en woont op zijn dertigste nog bij zijn ouders. Amelie start haar eigen onderzoek naar de gebeurtenissen. Ze gelooft namelijk niet dat Tobias de dader was. Dit onderzoek brengt Amelie in groot gevaar. En wat is de rol van Thies in dit alles?

Beoordeling

Het verhaal van Sneeuwwitje moet sterven is goed in elkaar gezet. In het begin is het even wennen aan de vele personages en hun onderlinge verhoudingen. Al lezende leer je het hele dorp Altenhain kennen. Zoals gebruikelijk in een klein dorp kent iedereen elkaar en zijn er vele onderlinge verbanden. Er wordt heel wat afgeroddeld en dat heeft vervelende consequenties.

Het boek geeft goed weer hoe ver mensen kunnen gaan, als ze overtuigd zijn van hun gelijk. Misschien gaan ze soms zelfs iets te ver. Het leed van de ouders van Tobias wordt goed beschreven. Het is bijna niet mogelijk geen medelijden met ze te krijgen. Het boek is zodanig geschreven dat je al gauw in de onschuld van Tobias gaat geloven, ook als daar eigenlijk geen bewijs voor is. De vraag is wel waar Tobias de kracht vandaan haalt om te blijven vechten, ook als hij zelf niet zeker weet of hij het nu gedaan heeft of niet.

In dit boek worden ook de levens van Pia Kirchhoff en Oliver von Bodenstein verder uitgewerkt. Het is daarom aan te raden eerst Diepe wonden te lezen en daarna pas dit boek. Het is nog leuker de eerste twee boeken ook eerst te lezen. Dan krijg je van een aantal gebeurtenissen uit het verleden van Pia en Oliver meer achtergrondinformatie. Nu deze twee ook in het Nederlands verkrijgbaar zijn, kan dat zonder dat je de Duitse taal machtig hoeft te zijn. Overigens is Sneeuwwitje moet sterven prima te lezen zonder voorkennis uit eerdere boeken.

Conclusie

Sneeuwwitje moet sterven is een spannend boek waarbij lang onduidelijk blijft wat er precies is gebeurd, elf jaar geleden. Het leest prettig en als je er eenmaal in begonnen bent, wil je het eigenlijk niet meer wegleggen. Wel duurt het even voor je alle personages uit elkaar kunt houden. Het hele dorp lijkt onderlinge verbanden te hebben.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: Schneewittchen muss sterben
  • Uitgeverij: Querido's Uitgeverij BV
  • Verschijningsdatum: juni 2010 (in Duitsland, Nederlandstalige versie in oktober 2011)
  • Aantal pagina’s: 400
  • Verkrijgbaar als: paperback, ebook
  • ISBN (paperback): 9789021443249
  • ISBN (ebook): 9789021441399

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausDe levenden en de doden is het vijfde boek van Nele Neuhaus in een serie over rechercheurs Pia Kirchhoff en Oliver von B…
Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausEen dode nachtwaker wordt gevonden onderaan de trap in het kantoor dat hij hoorde te bewaken. Hoe is hij daar terechtgek…
Boekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausBoze wolf is het vierde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Ook in dit boek speelt rechercheur Pia Kir…
De eerste lange tekenfilm van Walt DisneyDe eerste lange tekenfilm van Walt DisneyWalt Disney was vernieuwend in 1933 toen hij besloot een tekenfilm te maken die langer was dan alles wat er tot dat mome…
Bronnen en referenties
  • www.neleneuhaus.de

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Sneeuwwitje moet sterven - Nele Neuhaus"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Nele Neuhaus
Schrijf mee!