InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: En uit de bergen kwam de echo, Khaled Hosseini
recensie

Boekrecensie: En uit de bergen kwam de echo, Khaled Hosseini

Boekrecensie: En uit de bergen kwam de echo, Khaled Hosseini En uit de bergen kwam de echo is het derde boek van Khaled Hosseini. Het boek is anders opgezet dan zijn eerdere boeken. Vertelden die boeken vooral het verhaal van één of twee hoofdpersonen, in dit boek komen meerdere personen uitgebreid aan het woord. Het boek schetst een indrukwekkend beeld van het leven in Afghanistan in de jaren vijftig. Maar ook de recente geschiedenis van het land komt aan bod.

Khaled Hosseini

Khaled Hosseini werd in 1965 in Kabul, Afghanistan geboren. Door zijn vaders werk als diplomaat kwam het gezin in 1976 in Parijs terecht. In 1980 zou het gezin terugkeren naar Afghanistan maar vanwege de Russische invasie in het land besloten ze asiel aan te vragen in Amerika. Het gezin ging in Californië wonen. Khaled Hosseini studeerde biologie en later medicijnen. Terwijl hij als arts werkte, schreef hij zijn eerste boek: De vliegeraar (2003). Het werd een internationale bestseller. Ook zijn tweede boek, Duizend schitterende zonnen (2007), werd een groot succes. En uit de bergen kwam de echo is het derde boek van Khaled Hosseini.

En uit de bergen kwam de echo

Saboor vertelt zijn kinderen Abdullah en Pari het verhaal van een oude boer die zijn jongste zoon aan een monster moest afstaan. De boer kon het verdriet niet verwerken en ging naar het monster om hem te doden. Daar aangekomen liet het monster hem zien dat de jongen een gelukkig leven leidde met andere kinderen. De boer kreeg de keuze zijn kind mee terug te nemen naar zijn armoedige leven of hem daar te laten en hem nooit meer te zien. De boer koos met pijn in zijn hart het laatste en het monster gaf hem als beloning een drankje waardoor hij vergat dat hij een zoon had gehad.

De volgende dag gaat vader met de driejarige Pari op pad naar Kabul. Abdullah gaat mee. Ze gaan naar een rijk echtpaar waar oom Nabi hulp nodig heeft bij een klus. Als ze weer naar huis gaan, laten ze Pari bij het rijke echtpaar achter. En uit de bergen kwam de echo vertelt het verhaal van verschillende mensen die door deze gebeurtenis geraakt worden.

Eerst is Abdullah aan de beurt. Hij mist Pari vreselijk. Abdullah was als een moeder voor haar nadat hun moeder bij de geboorte van Pari overleed. Hun vader is hertrouwd met Parwana, met wie hij een zoon heeft. Voordat Parwana met Saboor trouwde, zorgde ze voor haar gehandicapte zus Masooma. Pari herinnert zich weinig van haar jeugd op het arme platteland van Afghanistan. Nali, Pari’s stiefmoeder, vertelt ook niet veel. Wel heeft Pari het gevoel dat er iets ontbreekt in haar leven.

Oom Nabi heeft een belangrijke rol gespeeld in het leven van het echtpaar Wahdati, het echtpaar dat Pari heeft gekocht. Hij werkte voor ze en toen Nali Wahdati, de echtgenote, naar Parijs vertrok nadat haar man ziek was geworden, bleef Nabi voor de man zorgen. Na de dood van meneer Wahdati bleef Nabi in zijn huisje bij het grote huis wonen en liet medewerkers van het plaatselijke ziekenhuis in het grote huis wonen. De arts, Markos Varvaris, gaat later op zoek naar Pari om haar een brief te geven waarin Nabi uitlegt wat haar achtergrond is.

Beoordeling

En uit de bergen kwam de echo begint met een ontroerend verhaal. De vader vertelt het aan zijn kinderen voor ze gaan slapen. De volgende dagen lijkt dat verhaal werkelijkheid te worden. Als Pari bij het gezin is achtergelaten, verwacht je als lezer dat in het vervolg van het boek beschreven wordt hoe het haar broer Abdullah verder vergaat. Hij lijkt haar het meest te missen. In werkelijkheid komt hij in de rest van het boek niet zo vaak meer voor. Ook Pari zelf heeft een relatief kleine rol. De meeste aandacht gaat naar oom Nabi en Markos Varvaris.

Oom Nabi heeft een belangrijke rol gespeeld in het leven van Pari en Abdullah, daarom is het wel te begrijpen dat er aan zijn verhaal zoveel belang wordt gehecht. Het verhaal van Markos Varvaris is echter minder relevant. Het is meer een verhaal in een verhaal. Op zich is het wel een aardig verhaal, maar voor het verloop van het boek is het niet echt interessant.

Wat wel mooi is in dit boek, is dat de levens van de verschillende mensen met elkaar verbonden zijn, terwijl ze toch zo verschillend leven. Het verhaal start bij Abdullah, Parwana en Nabi in Afghanistan, waar de mensen een zwaar leven leiden. Vervolgens gaat het naar Amerika, waar twee neven wonen die in Kabul bij meneer Wahdati in de straat woonden. Daarna brengt het verhaal de lezer naar Pari en haar moeder Nali in Parijs. Na een korte terugkeer in Afghanistan wordt daarna een uitstapje gemaakt naar Tinos (Griekenland). Het verhaal eindigt in Amerika, waar Abdullah uiteindelijk neergestreken is. De verhalen van deze mensen worden mooi verteld. Door de manier van vertellen gaan de personages echt voor je leven.

Conclusie

En uit de bergen kwam de echo is een ontroerend boek, maar niet zo ontroerend en meeslepend als de eerdere boeken van Khaled Hosseini. Toch is het zeker de moeite waard om het te lezen. Het boek schetst een indrukwekkend beeld van het leven in Afghanistan in de jaren vijftig en daarna.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: And the mountains echoed
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Verschijningsdatum: mei 2013
  • Aantal pagina’s: 448
  • Verkrijgbaar als: paperback, hardcover, ebook
  • ISBN (paperback): 9789023476603
  • ISBN (hardcover): 9789023481867
  • ISBN (ebook): 9789023477006
Gerelateerde artikelen
recensieDe gave van Khaled HosseiniHoe zeer een boek je kan raken besefte ik pas weer toen ik de laatste bladzijde van het boek ´Duizend schitterende zonne…
Film The Kite RunnerrecensieFilm The Kite RunnerIn 2007 verscheen de film The Kite Runner, gebaseerd op het gelijknamige boek van de Amerikaanse schrijver Khaled Hossei…
recensieSchuld en boete in ‘De vliegeraar’Romans kunnen soms een onuitwisbare indruk op je maken. Romans die een verhaal vertellen waarin iedereen zich met de per…
De karakters uit De Vliegeraar van Khaled HosseiniDe karakters uit De Vliegeraar van Khaled HosseiniDe vliegeraar (in het Engels The Kite Runner) is het eerste boek van de succesvolle Amerikaans-Afghaanse schrijver Khale…
recensie"Duizend schitterende zonnen" door Khaled HosseiniDuizend schitterende zonnen is het tweede boek van Khaled Hosseini. In dit boek wordt de positie van vrouwen in Afghanis…
Bronnen en referenties
  • http://khaledhosseini.com/

Reageer op het artikel "Boekrecensie: En uit de bergen kwam de echo, Khaled Hosseini"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 09-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!