InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Diepe wonden - Nele Neuhaus
recensie

Boekrecensie: Diepe wonden - Nele Neuhaus

Boekrecensie: Diepe wonden - Nele Neuhaus Diepe wonden is het tweede boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Het is het derde boek uit een serie waarin rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff de hoofdrol spelen. Een aantal oude mensen wordt vermoord. Deze mensen lijken een gezamenlijke geschiedenis te hebben. De vraag is wie het nodig vond deze mensen, die toch al het einde van hun leven naderen, een vroegtijdige dood te bezorgen. Diepe wonden is een spannend boek met veel onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen.

Nele Neuhaus

De Duitse schrijfster Nele Neuhaus werd in 1967 geboren in Münster, Westfalen. Haar jeugd bracht ze door in Paderborn en later in Frankfurt. Nele Neuhaus begon al op jonge leeftijd met schrijven. Eigenlijk wist ze altijd al dat ze schrijfster wilde worden. In haar jeugd schreef ze vele verhalen. Omdat er ook brood op de plank moest komen, werd de wens om schrijfster te worden na haar schooltijd in de koelkast gezet. In haar vrije tijd bleef ze echter schrijven. In 2004 besloot ze haar boeken in eigen beheer uit te gaan geven. Dat werd een groot succes en na enige tijd werd ze door een uitgever benaderd.

Diepe wonden

Na Eine unbeliebte Frau en Mordsfreunde is Diepe wonden het derde boek met Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff in de hoofdrol. Hoewel dit het derde boek is met deze rechercheurs in de hoofdrol, verscheen het vierde boek, Sneeuwwitje moet sterven, als eerste in Nederland. Pas in 2016 is het eerste boek, onder de Nederlandse titel Een onbeminde vrouw, in Nederlandse vertaling verschenen.

De rechercheurs krijgen te maken met de moord op een hoogbejaarde, joodse man. Deze man, Goldberg, blijkt een SS-tatoeage op zijn arm te hebben. Kennelijk is hij niet de joodse man voor wie hij zich uitgeeft. Twee andere ouderen, Anita Frings en Hermann Schneider, worden net als Goldberg met een nekschot om het leven gebracht. Schneider blijkt een kelder vol herinneringen aan de nazitijd te hebben.

Alle slachtoffers hebben een relatie met de familie van Vera Kaltensee, een rijke weduwe. Een voormalig werknemer van Vera, Thomas Ritter, wil wraak nemen op de familie door met kleindochter Marleen Ritter te trouwen en een kind bij haar te verwekken. Ook wil hij een biografie over Vera Kaltensee schrijven. Hiervoor krijgt hij hulp van Katharina Ehrmann, een rijke uitgeefster en de voormalige beste vriendin van Jutta Kaltensee, de jongste dochter van Vera.

Een tweede persoon met wraakgevoelens tegenover de familie is Robert Watkowiak, een buitenechtelijke zoon van de overleden echtgenoot van Vera. Alle sporen lijken naar hem te wijzen. Dan is er nog Marcus Nowak, een aannemer die op het landgoed van de familie Kaltensee een oude molen heeft gerestaureerd. Hij wordt op een dag in elkaar geslagen. Hij wil echter niets loslaten over wie het heeft gedaan en waarom.

Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff hebben de moeilijke taak de waarheid boven tafel te krijgen. Al snel blijkt niet iedereen te zijn wie hij zegt dat hij is. De verschillende slachtoffers lijken een gezamenlijke geschiedenis te hebben. Niet iedereen is er even gelukkig mee dat de rechercheurs in het verleden duiken en oude wonden openhalen. De zoektocht leidt Pia uiteindelijk zelfs naar Oost-Pruisen, waar ze de laatste stukjes van de puzzel in elkaar weet te leggen.

Beoordeling

Het verhaal van Diepe wonden is knap in elkaar gezet. In het begin is het even wennen aan de vele personages en hun onderlinge verhoudingen. Elk personage heeft wel een relatie met de anderen, ofwel in het heden, ofwel in het verleden. Zelfs Oliver von Bodenstein blijkt via zijn echtgenote een band met de familie Kaltensee te hebben: zijn schoonmoeder is een bekende van Vera.

Ondanks de vele personages en hun onderlinge relaties vallen in de loop van het verhaal alle puzzelstukjes in elkaar en blijkt alles te kloppen. Dat geeft wel wat twijfels over de geloofwaardigheid: de drie slachtoffers en Vera Kaltensee zijn allen afkomstig uit dezelfde regio in Polen. Maar ook de moeder van Marcus Nowak blijkt daar vandaan te komen. Zij wist echter niet dat Vera Kaltensee uit dezelfde streek komt, hoewel ze bijna haar buurvrouw is.

Op de achtergrond spelen de persoonlijke levens van Oliver von Bodenstein en Pia Kirchhoff ook een rol. Dit geeft een gevoel van herkenning, als je eerder al een ander boek over deze twee rechercheurs hebt gelezen. Voor het leesplezier is het is dan wel aan te raden de boeken op volgorde van verschijnen te lezen.

Conclusie

Diepe wonden is een boek waarbij duidelijk over de personages en hun geschiedenis is nagedacht. Het leest prettig en is tot het einde spannend. Het kost even tijd om alle personages te leren kennen en te weten wat hun relatie met de overige personages is. Als je dat eenmaal doorhebt, raak je vanzelf met een aantal van hen begaan en wil je weten hoe het ze verder vergaat. Het is dan ook een boek om in één ruk uit te lezen.

Specificaties

  • Oorspronkelijke titel: Tiefe Wunden
  • Uitgeverij: Querido's Uitgeverij BV
  • Verschijningsdatum: september 2009 (in Duitsland, Nederlandstalige versie in januari 2013)
  • Aantal pagina’s: 400
  • Verkrijgbaar als: paperback, ebook
  • ISBN (paperback): 9789021449982
  • ISBN (ebook): 9789021443232

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: De levenden en de doden - Nele NeuhausDe levenden en de doden is het vijfde boek van Nele Neuhaus in een serie over rechercheurs Pia Kirchhoff en Oliver von B…
Boekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Wie wind zaait - Nele NeuhausEen dode nachtwaker wordt gevonden onderaan de trap in het kantoor dat hij hoorde te bewaken. Hoe is hij daar terechtgek…
Boekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Een onbeminde vrouw - Nele NeuhausEen onbeminde vrouw van Nele Neuhaus is het eerste boek in een serie over rechercheurs Oliver von Bodenstein en Pia Kirc…
Boekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausrecensieBoekrecensie: Boze wolf - Nele NeuhausBoze wolf is het vierde boek van Nele Neuhaus dat in Nederland is verschenen. Ook in dit boek speelt rechercheur Pia Kir…
Wat is een rode wond?Wonden kunnen voor komen op verschillende lichaamsdelen, ze kunnen zowel groot als klein zijn. Er bestaan verschillende…
Bronnen en referenties
  • www.neleneuhaus.de

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Diepe wonden - Nele Neuhaus"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Nele Neuhaus
Schrijf mee!