InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Tegengif - Judith Visser
recensie

Boekrecensie: Tegengif - Judith Visser

Tegengif is de debuutroman van Judith Visser, die ons een kijkje gunt in de wereld van de prostitutie.

Het boek

Het verhaal

We stappen het leven binnen van de negentienjarige Kim die er net is achtergekomen dat haar vriend haar sinds het begin van hun relatie heeft bedrogen met tientallen vrouwen. Edwin was haar eerste vriendje en haar vertrouwen in de man is voor eeuwig geschaad. Om er voor te zorgen dat ze nooit meer naar een man gaat verlangen, beslist ze in de prostitutie te stappen. Via de escort en enkele clubs komt ze in een privéhuis in Rotterdam terecht. De walging die ze voelt voor haar job en de mannen die van haar diensten gebruiken maken, ziet ze als een tegengif tegen de liefde.

Beoordeling

Judith Visser hanteert een vlotte, realistische schrijfstijl waardoor het boek lekker wegleest. Je komt terecht in de rauwe wereld van de prostitutie waar je kennis maakt met enkele stereotypische prostituees. De ervaringen van Kim, oftewel Sandy zoals ze zich laat noemen in dat wereldje, worden nauwkeurig beschreven, tot de details van de geslachtsdaden toe maar zijn nooit vulgair. De sfeer en details komen goed tot uiting en het lijkt wel alsof je zelf in het privéhuis zit. Kims motief, walging opbouwen als tegengif tegen de liefde, is origineel maar eigenlijk moeilijk te begrijpen: Edwin was de enige waarmee ze ooit het bed had gedeeld en nu gaat ze ineens de hoer spelen, nogal een rare wending. Daarnaast legt de schrijfster te pas en te onpas de nadruk op die missie waardoor het redelijk irritant wordt naar het einde toe. Het einde van het verhaal bevat dan weer een verrassende wending, die je niet ziet aankomen maar die toch geloofwaardig wordt neergezet. Een storend element vond ik het veelvuldige gebruik van schuingedrukte woorden, gemiddeld één of meerdere per pagina. In mijn opinie moet een zin sterk genoeg zijn zodat de lezers de nadruk zelf kunnen leggen maar de schrijfster denkt daar blijkbaar anders over.

De schrijfster

Judith Visser werd geboren op 29 januari 1978 In Rotterdam. Nadat ze afzag van de publicatie van een eerste roman over haar leven in Londen, waar ze na haar middelbare schooltijd terecht kwam, kwam het idee van Tegengif in haar op. Terwijl ze fulltime werkte op een kantoor begon ze 's avonds aan het schrijven van de roman. In 2005 krijgt ze een contract bij Uitgeverij Passage en in het najaar van 2006 is de publicatie van haar roman een feit. Het boek werd uitgeroepen tot het Beste Rotterdamse Boek van 2006. In oktober 2007 verscheen haar tweede roman, Tinseltown, het vervolg op Tegengif. In september 2008 zal haar derde boek Stuk volgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.judithvisser.nl

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Tegengif - Judith Visser"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 19-05-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!