InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Wat de hel
recensie

Recensie: Wat de hel

Wat de hel is het verhaal van drie vrouwen, een moeder, haar dochter en een illegale vluchtelinge en hoe hun levens vervlochten raken. Maar het is vooral ook een verhaal waaruit de maatschappelijke betrokkenheid van de schrijfster blijkt.

Het boek

  • Titel: Wat de hel
  • Auteur: Caro Sicking
  • Uitgeverij: Studio NonfiXe
  • ISBN: 9789490665128

Achtergrond

Waar gaat het naar toe met onze samenleving, dat moet Sicking gedacht hebben toen ze begon aan deze roman. En dat die nabije toekomst misschien helemaal niet zo prettig zou kunnen zijn, blijkt uit haar boek. Een samenleving waarin niet mag worden afgeweken van de zeer stricte norm, waarbij ouderen, illegalen en dieren geen deel van uit mogen maken of toch slechts in zeer beperkte vorm. Met haar roman schrijft Sicking een aanklacht tegen deze onverdraagzaamheid.

Het verhaal

Dit verhaal heeft drie hoofdpersonen, drie vrouwen. Alle vrouwen zijn op hun eigen wijze sterk en zwak. Op de eerste plaats is daar Lisette, ze is 84 en dementerend. In de tijd waarin ze leeft worden mensen zoals zij gechipt, zodat ze altijd in de gaten kan worden gehouden. Lisette houdt een 'Niet vergeten-schrift' bij, wat haar moet helpen haar dementie binnen de perken te houden.

Dan is er Pia, haar dochter. Pia is een alleenstaande moeder, op zich al een afwijking. Ze is bekend als nieuwslezeres en ze voelt zich verplicht zich aan de heersende normen te houden. Ondanks haar succes is ze niet gelukkig. Ze wil haar moeder niet in een tehuis plaatsen en laten chippen.

En dan is er Samya, een Nigeriaanse vrouw die illegaal in Nederland is beland en slachtoffer is van mensenhandel. Samya is in de prostitutie terecht gekomen en probeert daaraan te ontsnappen, waarbij ze het pad van Lisette en Pia kruist. Die besluiten om haar te helpen, hoewel Samya hen aanvankelijk niet vertrouwt. Pia besluit haar moeder in huis te nemen, iets wat helemaal ingaat tegen de maatschappelijke verhoudingen waarin ze leeft. En wanneer ze dan ook nog op zoek gaat naar Samya, die besluit naar Londen te vluchtten, is ze helemaal losgeraakt van de samenleving.

Mijn mening

Wat de hel is een verrassend boek, met diverse eye-openers. Vanaf het begin is het een boek vol verrassingen. Op de eerste plaats is er het feit dat het boek zich in de toekomst afspeelt. Waarschijnlijk een niet zo verre toekomst, maar dat wordt niet helemaal duidelijk. De hoofdpersonen hebben allemaal op hun eigen wijze te kampen met de problemen die deze toekomst heeft. Lisette is ondanks haar dementie nog steeds een sterke vrouw met een eigen wil. En haar dochter Pia is ook zo, ze laat zich uiteindelijk geen wetten voorschrijven.

Het verhaal heeft vaak surrealistische trekjes, waarbij ik vooral de beschrijvingen van Lisette heel goed vind. Af en toe voel je bijna letterlijk de verwarring waarin ze verkeert. Ook Samya is een zeer levensecht personage, wat niet gek is wanneer je je realiseert dat Sicking haar heeft gecreëerd aan de hand van haar werk met uitgeprocedeerde vrouwen en kinderen, waarvan sommigen het slachtoffer waren van kinderhandel. In het begin moet het boek even op gang komen en de beschrijvingen van Lisette zijn misschien af en toe wat te uitgebreid. Wel vind ik het heel knap dat Lisette zich zo heeft weten in te leven in haar demente hoofdpersoon, ze weet je echt het idee te geven hoe Lisette denkt.

Het is duidelijk dat Sicking met haar boek een boodschap heeft, een boodschap over onze eigen nabije toekomst en ons heden. Waarbij we op moeten passen dat we onze medemens menselijk blijven behandelen, of het daarbij nou gaat om illegalen, ouderen of wie dan ook die afwijkt van de 'norm'. Iets waarbij ik me alleen maar kan aansluiten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie: Wat de hel"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 14-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!