InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De atlas van afgelegen eilanden
recensie

De atlas van afgelegen eilanden

De atlas van afgelegen eilanden Boekenweek 2014 staat in het teken van reisliteratuur. Het boek 'De Atlas van afgelegen eilanden' van de Duitse schrijfster Judith Schalansky verscheen in 2009 in Duitsland en werd uitgeroepen tot het mooiste Duitse boek van 2009. Dit boek voor liefhebbers van geografie, sprookjes, grafisch ontwerp en reisboeken verscheen in 2014 aan de vooravond van de Boekenweek in Nederlandse vertaling. Het boek brengt vijftig eilanden in kaart, waar de schrijfster zelf nooit is geweest en waar de meeste lezers ook nooit zullen komen.

Reizen thema boekenweek 2014

De Boekenweek 2014 vindt van 8 t/m 16 maart plaats. Het thema is reizen, het motto 'ondertussen ergens anders'. Met een knipoog naar dit motto: de leunstoelreiziger bevindt zich terwijl hij reist inderdaad ergens anders, namelijk in zijn stoel. Want je hebt twee soorten reizigers; zij die overal daadwerkelijk voet aan wal willen zetten en zij die in de letterlijke zin van het woord letterlijk reizen. En misschien zijn die imaginaire reizen wel de mooiste. Wie reist is op zoek naar het wonderbaarlijke en dat wordt in de reisliteratuur zomaar op een dienblaadje aangereikt. Het kan niet fantastisch genoeg zijn en dat weten de schrijvers ook al heel lang. Marco Polo zwoer zelfs op zijn sterfbed dat alles wat hij had opgeschreven in De wonderen van de Oriënt echt waar was, terwijl er in werkelijkheid een flinke korrel zout aan te pas was gekomen. Imaginaire landen en plaatsen spreken zo mogelijk nog veel meer tot de verbeelding; ze staan symbool voor in de reële wereld niet tastbaar aanwezige wensen, nachtmerries, dromen en utopieën, die echter wel in het dagelijkse bestaan een grote rol spelen.

Atlas van afgelegen eilanden

De schrijfster Judith Schalansky (1980) speelt de leunstoelreiziger volledig in de kaart. Haar boek De Atlas van afgelegen eilanden verscheen februari 2014 bij Uitgeverij Signatuur, ISBN 9 789056 724900. De jonge Schalansky groeide op met het "vingerreizen in de atlas, het veroveren van verre werelden in de woonkamer van mijn ouders, het fluisteren van vreemde namen". Later studeerde zij Kunstgeschiedenis en Communicatie-design. Tegenwoordig werkt zij als freelance schrijver en grafisch ontwerper.

Vormgeving

Zonder nog een enkel woord gelezen te hebben doet de hardcover al kwijlen. Binnenin het boek bevindt de cartografie van elk van de vijftig eilanden zich op een aquablauwe pagina, zodat elk eiland ook heel visueel een eiland is. Al dat water is geheel conform de werkelijkheid, want bij ieder eiland staan afstanden tot het continent vermeld waaruit blijkt hoe afgelegen de plek in kwestie is; evenals de belangrijkste feiten wat betreft ontdekking en geschiedenis. De eilanden zijn qua ligging onderverdeeld in Noordelijke IJszee, Atlantische Oceaan, Indische Oceaan, Grote Oceaan en Zuidelijke Oceaan met een globale weergave van deze wateren en de omringende continenten op oranje pagina's. Een feest voor het oog.

Vreemde namen

Takuu, Banaba, Pingelap, Possession, Deception, Fangataufa, Cocoseilanden, St. Helena, Paaseiland etc. Verre bestemmingen die de schrijfster tot leven brengt in niet meer dan één pagina per bestemming. Een fragment uit de historie of uit het leven van een ontdekkingsreiziger, subtiel ingekleurd of helemaal waar; want juist de werkelijkheid is ook wonderbaarlijk.

Prachtige stukjes proza

We lezen over de gestorven Napoleon, die middenin de nacht door de bonapartisten met het fregat Belle Poule van het eiland St. Helena wordt gehaald: 'Drieënveertig mannen slepen de sarcofaag in de stromende regen naar de straat, waar hij op een wagen wordt getild, bedekt met een paars baarkleed waarop gouden bijen en een grote N zijn geborduurd. De keizer keert terug naar huis.' Een expeditie onder leiding van Ferdinand Magellaan is in 1520 op weg naar de specerijeilanden, maar verdwaalt op zee. Er is niets meer te eten en de bemanning vecht om ratten; het drinkwater is een 'gele gore smurrie'. Maar dan komt Napuka in zicht. Als blijkt dat daar ook al niets te halen valt, krijgen deze eilanden de naam Eilanden van de teleurstelling. Op het eiland Christmas (Australië) is in 1989 een superkolonie van gekke gele mieren ontdekt. Honderdtwintig miljoen geslachtsrijpe krabben begeven zich op weg naar zee en raken in oorlog met de mierenvolken. Bereneiland is het doel van een aantal vogelaars die op missie gaan onder leiding van Baron Hans von Berlepsch, de bedenker van de vogelbescherming. De vogelvrienden schieten op vogels zoals de roodkeelduikers, de bontbekplevier, de alk. Een neergeschoten vogel is het bewijs dat deze soort op Bereneiland voorkomt. Eieren uit nesten worden in zakdoeken aan boord gedragen. De vogelvrienden zijn tevreden. Met vogelliefhebber adelborst Henry Eld loopt het minder goed af op het eiland Macquarie (Australië). Hij komt heel luguber ten onder in een massa pinguïns. "Steeds meer vogels komen dichterbij - rechtop, onverstoorbaar en met waardige schreden als van strenge rectoren - totdat Henry Eld in het zwart-witte veld geheel is verdwenen." En zo komt ieder eiland aan bod met een prachtig stukje proza. De lezer avonturiert lustig mee op deze verre reizen, maar dan wel zonder ontberingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Umberto Eco, De geschiedenis van imaginaire landen en plaatsen

Reageer op het artikel "De atlas van afgelegen eilanden"

Infoteur: Plato
Laatste update: 19-02-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!