InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Ruimte voor Vrouwen
recensie

Recensie: Ruimte voor Vrouwen

Recensie: Ruimte voor Vrouwen Ruimte voor vrouwen van Marilyn French is wel te beschouwen als een klassieke feministische roman. Toen het boek in 1977 verscheen was het voor veel vrouwen een openbaring.

Het boek

Ruimte voor vrouwen vertelt het verhaal van Mira Ward, vanaf haar jeugd tot en met de zeventiger jaren. In alle fases van haar leven komt Mira met andere vrouwen in contact en op deze wijze beschrijft French de levens van vrouwen in de middenklasse in de jaren vijftig en zestig in de Verenigde Staten, levens die gekenmerkt worden door moederschap, huwelijken en scheidingen en de beperkingen die het leven vrouwen oplegt. Het verhaal begint in 1968 op de universiteit Harvard, maar er zijn steeds terugblikken door Mira op haar leven eerder.

Jeugd

Mira wordt geboren in een kleinburgelijk milieu en is een zeer intelligent meisje. Al jong denkt ze na over de rol van mannen en vrouwen en komt tot de conclusie dat hoewel meisjes als netter, slimmer en liever worden beschouwd dan jongens, vrouwen toch onderdanig zijn aan mannen. Als studente leert Mira Lanny kennen op wie ze verliefd wordt, ze durft echter niet met hem naar bed te gaan. Lanny wordt hierdoor uiteindelijk zo gefrustreerd dat het bijna tot een verkrachting leidt. Hierna is Mira zo geschokt dat ze min of meer in een huwelijk vlucht. Ze trouwt met Norm, een degelijke medicijnenstudent. Mira gaat werken om zo in hun levensonderhoud te voorzien zo lang Norm nog studeert. Dan raakt ze echter ongepland zwanger, tot wanhoop van Norm die haar er van beschuldigd dit zo opgezet te hebben. Haar eerste zoon, Norm jr. wordt geboren en snel daarna Clark. Met de komst van de kinderen houdt Mira op met werken en wordt huisvrouw. Ze voelt zich afgestompt, hoewel ze dol is op haar kinderen. Wanneer Norm klaar is met zijn studie verhuist het gezin naar een kinderrijke wijk.

Middenklasse

In Meyersville, de nieuwe wijk waar het gezin gaat wonen, komt Mira al snel met gelijkgestemde vrouwen in contact. Deze vrouwen zitten ook thuis met hun kinderen en ze staan elkaar bij in de kleine rampen die er plaatsvinden in de gezinnen. Ook organiseren ze feestjes voor de stellen onderling, waarbij er voorzichtig geflirt wordt. De relaties blijven oppervlakkig en de echte problemen worden meestal niet besproken. Een van de vrouwen is alcoholiste, de man van een andere vrouw gaat vreemd, een andere man raakt werkloos en kan eigenlijk geen goede baan meer vinden. Mira denkt veel over haar vriendinnen en hun levens na en is zich er van bewust dat ze het goed heeft. Ze probeert haar vriendinnen te helpen, maar langzaam valt het netwerk uit elkaar. Vrouwen verhuizen en uiteindelijk verhuist Mira zelf ook.

Het gezin gaat in een groot huis in een dure wijk wonen. Hier voelt Mira zich eigenlijk erg alleen, Norm is veel weg en ze heeft uberhaupt het idee dat ze weinig echt met elkaar delen. Dan, op een avond, vertelt Norm dat hij wil scheiden, dat hij een vriendin heeft. Mira breekt, ze heeft het gevoel dat al haar inspanningen voor niets zijn geweest. Ze vindt steun bij haar vriendin Martha, die opnieuw is gaan studeren en een affaire met een van haar professoren heeft. De twee vrouwen staan elkaar bij in deze, voor beiden, tumultueuze periode. Beiden doen een poging tot zelfmoord en schieten elkaar te hulp. Mira besluit ook weer te gaan studeren, met angst in het hart. Langzaam maar zeker gaan vrijwel alle stellen die Mira kent uit elkaar. Een vriendin belandt in een psychiatrische inrichting. De minnaar van Martha houdt haar op enorm voor de gek en Mira heeft het idee dat de wereld op zijn kop staat. Dan wordt ze aangenomen op Harvard, doet haar zonen op een kostschool en vertrekt om opnieuw te gaan studeren.

Harvard

De tijd op Harvard is in het begin zeer verwarrend voor Mira. Het zijn de jaren zestig en de maatschappij is sterk aan het veranderen. Bovendien is Mira in de dertig en daarmee behoort ze tot de oudere studenten, waarvan er niet zoveel zijn. Langzaam echter ontmoet ze gelijkgestemde vrouwen. Op de eerste plaats is er Val, een sterke, warme vrouw, alleenstaande moeder van een dochter, met altijd een minnaar op sleeptouw. Verder is er Iso(lde), een lesbiënne in een tijd dat dat nog niet zo geaccepteerd werd. Kyla, zeer gevoelig en intelligent, verwikkelt in een relatie die niet goed voor haar is. En Clarissa, intelligent en getrouwd met haar tegenpool, een militair. Deze vrouwen bouwen een hechte band op. Ze gaan een kleine gemeenschap vormen en helpen elkaar in goede en slechte tijden. Mira wordt verliefd op een wetenschapper, de sympathieke Ben. Langzaam beginnen ook hier de relaties uit elkaar te vallen. Clarissa en Kyla, die beiden nog jong, maar getrouwd zijn, blijken tegen dezelfde problemen aan te lopen als Mira en Val dat vroeger deden. Van hen wordt verwacht dat ze hun mannen bijstaan, maar wanneer zij hetzelfde terugverwachten, geven de mannen niet thuis. Clarissa en Kyla worden beiden verliefd op Iso, die met beiden tegelijk een relatie aangaat, wat tot hilarische toestanden leidt. De dochter van Val wordt verkracht en dit leidt tot de radicalisering van Val, ze wordt lid van een extreme feministische groep. Uiteindelijk wordt ze, tijdens een actie, door de FBI doodgeschoten. Ook de relatie tussen Mira en Ben loopt vast. Ben krijgt een baan aangeboden in Afrika en verwacht dat Mira hem blindelings zal volgen en wil een kind van haar. Deze verwachtingen, zonder dat zij daar zelf in gekend wordt, leiden Mira tot wanhoop en ze besluit een punt achter de relatie te zetten. Ook dit groepje vrouwen valt uiteen, ze studeren af, gaan elders werken of verder studeren, maar ze houden contact. Er is geen echt einde.

Mijn visie

Ruimte voor vrouwen is een baanbrekend boek. Het beschrijft normale levens, zonder opsmuk. De gevoelens en gedachten van de vrouwen zijn perfect beschreven, de relaties die ze onderling en ook met hun kinderen hebben worden zeer realistisch in beeld gebracht. De beperkingen van vrouwen in de jaren vijftig en zestig worden zeer duidelijk neergezet. Er worden zoveel ideeën, filosofieën en gedachtes beschreven dat het moeilijk is om daar recht aan te doen in een recensie. Het minpunt van het boek in mijn ogen is de dood van Val, die komt me zeer onrealistisch en extreem voor. Ik kan me verder helemaal voorstellen dat dit boek in de tijd dat het verscheen voor veel vrouwen een eye-opener was. Deze zaken werden niet eerder zo duidelijk in een roman aan de kaak gesteld. De manier van schrijven is heel bijzonder, zeer direct. Af en toe wordt er uitgeweid over bepaalde ideeën, dit is zeer herkenbaar voor de manier van schrijven van Marilyn French. Al met al is het boek zeer de moeite waard, misschien is het niet meer geheel actueel, maar als tijdsbeeld zijn er weinig boeken die zo duidelijk de levens van vrouwen toen beschrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • French, Marilyn Ruimte voor vrouwen Veen uitgevers, Utrecht 1984

Reageer op het artikel "Recensie: Ruimte voor Vrouwen"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 18-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Marilyn French
Recensies…
Schrijf mee!