InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Ode aan de vreugde - Shifra Horn
recensie

Boekrecensie: Ode aan de vreugde - Shifra Horn

Boekrecensie: Ode aan de vreugde - Shifra Horn Ode aan de vreugde (2006) van Shifra Horn is een roman over de 'liefde' tussen Yael, een getrouwde moeder die een proefschrift schrijft over de rouwrituelen van ultra orthodoxe Joden, en Avshalom, een weduwnaar en rouwende vader binnen de ultra orthodoxe gemeenschap. Hun liefde ontwikkelt zich niet. Op een morgen wanneer ze naar de universiteit rijdt verandert haar leven: een Palestijnse terrorist blaast zichzelf op in een bus die voor haar auto rijdt.

Gegevens

  • titel: Ode aan de vreugde
  • auteur: Horn, Shifra
  • uitgever: Amsterdam: Archipel
  • jaar: 2006
  • ISBN 9789063052232

Inhoud van het boek 'Ode aan de vreugde' van Shifra Horn

Het laatste beeld wat Yael zich kan herinneren voor de aanslag is dat van een klein blond meisje dat achterin de bus zit waarmee ze kiekeboe speelt vanuit haar auto terwijl op haar autoradio 'Ode aan de vreugde' (Beethoven symfonie 9) speelt. Nadat Yael herstelt van de aanslag probeert ze tevergeefs het kind te lokaliseren. Bij toeval, omdat ze de rouwgewoontes van de ultra orthodoxe Joden onderzoekt, komt ze terecht in het huis van Avshalom die zijn vrouw en kleine zoontje verloor bij de zelfmoordaanslag in de bus. Het blijkt dat het kleine meisje dat Yael in de bus zag de kleine zoon van Avshalom was die zijn haren nog niet had laten knippen tot zijn derde verjaardag.

De ontmoeting met Avshalom maakt haar optimistisch over haar eigen leven en dat van haar 3-jarige zoontje Yoavi. Gedurende haar zwangerschap, toen ze demonstreerde met andere Vrouwen in het Zwart tegen de bezetting van Palestijns gebied, vervloekt een anoniem vrouw haar en zegt dat haar ongeboren kind gedood zal worden bij een terroristische aanval net zoals bij haar zoon is gebeurd. Yael, die verliefd is op Avshalom, gelooft dat als ze hem trouwt en hij haar zoon adopteert, de vloek zal worden opgeheven, omdat dezelfde ramp niet dezelfde persoon twee keer treft.

Avshalom gaat niet op Yaels avances in omdat hij gelooft dat het verlies van zijn vrouw en zoon een goddelijke straf is voor zijn verleden zonden. Hij groeide op in een seculiere kibboets en werd streng religieus als een vorm van verzoening voor de rol die hij had gespeeld als gevechtspiloot waarbij hij onschuldige kinderen in Libanon had gedood.

Dit is een roman over Israëls recente verleden. Het behandelt de Tweede Intifada, de spanningen tussen politiek rechts en links, en de angst die heerst dat het routinematige leven van de ouders en kinderen constant verstoort. Droefheid en geluk, liefde en optimisme, sterke banden tussen vrouwen, relaties binnen het gezin, en de hoop op een betere toekomst zijn thema's die in het boek terug te vinden zijn.

Visie van Etsel

Wat meteen opvalt is dat er weinig dialogen in het boek voorkomen. Het gaat vooral om de gedachtes die Yael ervaart (het verhaal is in de ik-vorm geschreven). Horn schrijft heel duidelijk en daardoor zijn de gedachtes van Yael goed te volgen. Het boek doet denken aan het non-fictie boek van David Grosmann -Angst vreet de ziel op-. Ook dat boek handelt over de Palestijnse aanslagen en wat dat met de Israëliërs doet. Helaas geeft Horn weinig achtergrond over de Tweede Intifada. Er wordt alleen summier af en toe over het Israëlisch-Palestijns conflict verteld. Voor lezers die niet zo goed van op de hoogte zijn van dat conflict zal niet alles even duidelijk zijn. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat Horn een Israëlische schrijfster is die op de eerst plaats voor haar thuispubliek schrijft en niet voor de buitenlandse lezers. Ook probeert ze overdreven veel begrip te hebben voor zowel de Palestijnen als de Joden. Hoewel het onderwerp zich leent voor een spannend boek is dat het zeker niet. Het boek bestaat vooral uit een beschrijving van het alledaagse leven, met uitzondering van de bomaanslag en de gevolgen daarvan. Ook is niet zo duidelijk waarom ze verliefd is op Avshalom. Zo lijkt het onvoorstelbaar dat Yael voor de rest van haar leven een ultra orthodoxe vrouw zou zijn geworden gelet op het einde van het boek waar toch aardig wat expliciete seksscènes met een andere niet-Joodse man in voorkomen. Ook komt Avshalom eigenlijk maar beperkt in het boek voor. Hij is meer in Yaels gedachten aanwezig dan in werkelijkheid. Het feit dat hij al snel aangeeft niet op haar avances in te gaan maakt dat Avshalom slechts een bijrol heeft gekregen in het boek.

Omdat het boek -zoals eerder gemeld- duidelijk is geschreven is het de moeite waard om te lezen. Maar het boek laat zeker geen blijvende indruk achter en dat zou juist bij zo'n onderwerp (een bomaanslag) wel de bedoeling moeten zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ode aan de vreugde - Shifra Horn
  • Website Shifra Horn

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Ode aan de vreugde - Shifra Horn"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Israëlische schrijvers
Schrijf mee!