InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Het bloedend Hart
recensie

Recensie: Het bloedend Hart

Recensie: Het bloedend Hart Gezien de titel zou je misschien een klassieke liefdesroman verwachten. Het tegendeel is het geval. Er is wel sprake van een liefdesrelatie, maar Marilyn French zou zichzelf niet zijn, wanneer ze geen feministische draai aan het geheel zou geven.

Dolores en Victor

Het bloedend hart vertelt het verhaal van Dolores en Victor. Dit tweetal ontmoet elkaar in de trein van Londen naar Oxford, de vonk slaat over en dezelfde dag nog belanden ze samen in bed. Dit is het begin van een onstuimige relatie. Een relatie ook die onmiddelijk duidelijk begrensd is, beiden zijn Amerikaan en slechts voor een jaar in Engeland. Bovendien is Victor getrouwd en ook niet van plan zijn vrouw te verlaten, waarom wordt later duidelijk. Dolores en Victor zijn beiden van middelbare leeftijd en hebben al een heel leven achter de rug, een leven dat littekens heeft achtergelaten. Gaandeweg het boek komen we steeds meer aan de weet van het tweetal.

Dolores en Anthony

Dolores is gescheiden en heeft drie kinderen gehad. Gehad, want een van haar dochters is overleden. Haar huwelijk was enorm moeizaam en gaandeweg werd het steeds moeilijker voor Dolores om bij haar man, Anthony te blijven. Hij vitte altijd op de kinderen, met name op hun zoon. Anthony zelf heeft een moeilijke jeugd gehad, met een ernstig zieke vader en een moeder die hem daardoor verwaarloosde. Het was hem niet toegestaan om kind te zijn. Hij lijkt hetzelfde met zijn eigen kinderen te willen doen. Wanneer Dolores dan, na vele moeizame jaren besluit te scheidden, gooit hij de kont tegen de krib. Hij wil niet. En hij blijft het zijn vrouw moeilijk maken. Uiteindelijk pleegt hij zelfmoord in de garage van zijn vrouw, en zijn dochter komt bij zijn lichaam uit. Dit tekent het leven van het gezin natuurlijk voorgoed.

Dolores is docente aan een universiteit, gespecialiseerd in de Renaissance. Ze maakt deel uit van een milieu waar het not done is om rijk en patserig te zijn. Geen middenklasse-gedoe. Ook heeft ze sterke feministische ideeën en ze weet dat ze nooit meer moet trouwen. Dat brengt haar geen geluk. Minnaars heeft ze regelmatig, maar tot het moment dat ze Victor ontmoet heeft ze ook al jaren geen minnaar meer gehad. En voelt zich lekker zoals ze is. Ze is voor een jaar met een beurs in Oxford, om onderzoek te doen voor een wetenschappelijk boek. Dolores is een feministe met sterke linkse ideeën. En daarmee is ze het tegendeel van Victor.

Victor en Edith

Victor is getrouwd met Edith en het stel heeft vier kinderen. Victor is een geslaagde zakenman met een mooie vrouw en goed opgevoede kinderen. Zo op het oog heeft het stel het goed voor elkaar. Toch voelt Edith zich al snel in haar huwelijk eenzaam. Victor die gewend is aan winnen of verliezen, maakt ook van zijn huwelijk een wedstrijd en krijgt Edith er onder. Ogenschijnlijk in elk geval. Victor heeft regelmatig minaressen, zijn sexleven met Edith is niet meer zoals het eens was. Op een dag ziet Edith haar man met zijn vriendin in een restaurant en barst de bom. Ze wordt dronken, gooit al haar onvrede eruit en wordt 'hysterisch', zoals Victor dat noemt. Uiteindelijk scheurt ze zijn lievelingsboek, een erfstuk, kapot en gaat er met de auto vandoor. Ze krijgt een ernstig ongeluk, waarbij ze voorgoed in een rolstoel belandt. Victor heeft nu het gevoel dat hij haar niet meer in de steek kan laten.

Victor is het product van zijn klasse en tijd, een typische Amerikaanse zakenman, met sterke kapitalistische ideeën.

Conflicten

Al snel krijgen Victor en Dolores problemen met elkaar. Dolores doet haar best om Victor in te laten zien dat vrouwen altijd tegen de stroom in moeten zwemmen en dat dat hun leven bepaalt. Ze draaft regelmatig ver door en op zulke momenten heeft het tweetal moeite om elkaar te begrijpen. Uiteindelijk vertellen beiden echter wat er achter hun facade steekt. Dolores vertel Victor zelfs over Elspeth.

Elspeth

Elspeth is de dochter die bij het lichaam van haar vader, Anthony uitkwam. Ze was altijd een braaf meisje, maar met de komst van de puberteit en een verhuizing naar een nieuwe buurt veranderd ze volledig. Het lieve meisje gaat spijbelen, drinken en drugs gebruiken. Dolores is ten einde raad en probeert alles om haar dochter terug op het goede pad te brengen. Dit mislukt, ze blijft regelmatig nachten weg, gaat van school af en drijft haar moeder tot wanhoop. Uiteindelijk besluit Dolores om Elspeth weg te sturen, zolang ze zich niet aan de regels van het huis houdt, hoeft ze niet meer thuis te komen. Elspeth stemt daar mee in en vertrekt. Ze blijft dagenlang weg en de ongerustheid van Dolores groeit. Op een avond gaat ze uit met haar vriend en bij thuiskomst vinden ze Elspeth dood in de garage. Dolores voelt zich enorm schuldig, maar tegelijkertijd weet ze dat ze haar uiterste best heeft gedaan om haar dochter te helpen.

Engeland

Deze verhalen vertellen Dolores en Victor elkaar tijdens uitstapjes en bezoeken aan elkaar. Dolores woont in Oxford, Victor in London. Samen maken ze af en toe reisjes, onder andere naar Parijs. Ze zijn dol op elkaar, maar tegelijkertijd elkaars tegenpolen. Tijdens de Kerst in London komt onverwachts een dochter van Victor op bezoek. Die ontdekt al snel dat Dolores de vriendin van haar vader is, maar reageert daar tamelijk goed op.

Na een jaar samen en alle levenservaringen met elkaar gedeeld te hebben, maken de twee nog een laatste reisje. Het is een soort van afscheid. Victor besluit echter dat hij toch wil scheiden van Edith. Dolores houdt echter de boot af. Ze wil niet dat hij gaat scheiden vanwege haar. En ze wil al helemaal geen huwelijk met Victor, hoewel ze veel van hem houdt. Ze voorziet dat ze zelf een 'nieuwe Edith' zal worden, ze herkent de patronen van zijn relatie met Edith in de relatie die hij met haar heeft en wil niet dezelfde weg bewandelen. Ze zien in dat ze moeten genieten van de momenten die ze samen hebben en alles eindigt in een hotelkamer in Engeland.

Mijn visie

Het boek is een echt 'Marilyn French boek', met de voor haar klassieke punten waar ze aandacht aan besteed. De positie van vrouwen in het Amerika van de jaren vijftig, zestig en zeventig. French beschrijft als geen ander het leven van vrouwen in een huwelijk in de middenklasse, de relatie tussen mannen en vrouwen en ook vrouwenvriendschappen. Ook de manier van denken van Dolores is typisch voor French, de afkeer van het kapitalisme, het gevecht dat vrouwen moeten leveren. Wie van deze ingrediënten houdt zal zeker genieten van 'Het bloedend hart'. Het niveau is niet gelijk aan 'Ruimte voor vrouwen' maar zeer zeker wel de moeite waard.

Mijn punt van kritiek is vooral gericht op de reactie van Vickie, de dochter van Victor die op bezoek komt in London en uitvindt dat haar vader een minares heeft. Ik kan me niet voorstellen dat een dochter zo reageert, zo sympathiek naar de minares toe, bovendien ook nog haar eigen hart uitstortend bij diezelfde minares.

Sommige dingen zijn misschien een beetje voorspelbaar, zoals het feit dat Victor een typische zakenman is en Dolores een typische academica. Toch maken deze tegenstellingen het verhaal ook interessant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marilyn French, feministische schrijfsterMarilyn French is een feministische Amerikaanse schrijfster, ze werd wereldberoemd door het boek 'The Woman's Room', in…
Marilyn Monroe: filmdiva en stotteraarDit jaar is het vijftig jaar geleden dat Marilyn Monroe (1926-1962) overleed. Maar weinig mensen weten dat de Amerikaans…
Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Mijn tandvlees bloedt, hoe komt dat?Bloedend tandvlees kan plotseling de kop opsteken, maar bloedend tandvlees kan ook chronisch zijn. Hoe komt het dat je t…
Recensie: Ruimte voor VrouwenrecensieRecensie: Ruimte voor VrouwenRuimte voor vrouwen van Marilyn French is wel te beschouwen als een klassieke feministische roman. Toen het boek in 1977…
Bronnen en referenties
  • French, Marilyn The bleeding heart, Ballantine Books, New York, 1980

Reageer op het artikel "Recensie: Het bloedend Hart"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 26-12-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Marilyn French
Recensies…
Schrijf mee!