recensie

Boekrecensie: Israel - an introduction Barry Rubin

Boekrecensie: Israel - an introduction  Barry Rubin 'Israel an introduction' (2012) geschreven door o.a. historicus Barry Rubin is een uitgebreid boek over de Israëlische samenleving zoals die er vroeger uitzag en tegenwoordig uitziet. Het boek is georganiseerd via zes grote thema's: geschiedenis, land en volk, maatschappij, regering en politiek, economie en cultuur. Het is geschikt voor de geïnteresseerde leek en studenten die een beter begrip van Israël en haar rijke cultuur willen hebben. Afgezien van tekst bevat het boek ook foto's, kaarten, tabellen en grafieken.

Gegevens

  • titel: Israel an introduction
  • auteur: Barry Rubin
  • jaar: 2012
  • uitgever: Yale University Press
  • ISBN: 978-0300-16230-1

Inhoud van het boek 'Israel an introduction

Het boek is door meerdere auteurs geschreven hoewel Barry Rubin de eindverantwoordelijke is. Centraal staat het begrijpen van de Israëlische staat. Daarbij wordt niet de nadruk gelegd op de oorlogen, het Israëlisch-Arabisch conflict, en de diplomatieke onderhandelingen. Want dat is misleidend. Deze onderwerpen zijn slechts een klein onderdeel van het verhaal van Israël. Israël heeft een politiek systeem, economie, samenleving en cultuur. Wat dat betreft is het een normaal land zoals alle andere landen. De Israëlische samenleving is erg complex. Er is sprake van religie en secularisme, vele talen, verschillende niveaus van economische ontwikkeling binnen de bevolking en haar burgers hebben vaak verschillende historische ervaringen. Met beperkte natuurlijke bronnen en omringd door vijandige landen is Israël toch een succesverhaal geworden.

Het boek begint met een inleidend hoofdstuk over het begrijpen van Israël. Het is in feite een soort samenvatting van de volgende zes hoofdstukken die gaan over de geschiedenis van Israël, het land en het volk, de samenleving, regering en politiek, economie, en cultuur.

Mening van Etsel

Het grappige aan dit boek is dat het de kenmerken heeft van de traditionele regionale geografie (Länderkundliche Schema) terwijl het verder niet echt een geografisch boek is (althans geen boek dat door geografen is geschreven). Zo wordt er bijvoorbeeld nauwelijks aandacht besteed aan de fysische geografie van het land. Maar de andere onderwerpen die aan bod komen zouden zo in een regionaal geografisch boek over Israël aan de orde kunnen zijn gekomen.

Het boek is thematisch van opzet maar de onderwerpen worden chronologisch behandeld met de nadruk op de moderne tijd. Op deze wijze is de tekst erg goed te volgen. En het bewijst maar weer eens dat de opzet van de oude regionale geografie helemaal zo slecht nog niet is. Zolang er vakkundig en boeiend wordt geschreven is daar niets mis mee. Het is in ieder geval beter dan de 'nieuwe' regionale geografie van wijlen professor Hoekveld met methoden en modellen die voor de gemiddelde lezers niet goed te begrijpen zijn.

Toch zou dit boek nog beter zijn geweest wanneer een hoofdstuk zou zijn toegevoegd dat handelt over de positie van Israël in het Midden-Oosten (de regionale context). Nu is Israël als een tamelijk geïsoleerd gebied behandeld (m.u.v. het hoofdstuk over de geschiedenis van Israël waarbij uiteraard wel de relaties met de Arabische landen aan de orde komen).

We delen de visie van Barry Rubin dat Israël meer is dan alleen het Arabisch-Israëlisch conflict. De beeldvorming over Israël is verengd tot het politieke conflict in de media. Voor- en tegenstanders van Israël kunnen over niets anders praten dan het conflict. Veel meer andere kennis over het land hebben ze vaak niet. En om die reden is hun kennis over het conflict eigenlijk ook beperkt en erg eenzijdig. Om het conflict goed te begrijpen heb je kennis van het land, de mensen, de samenleving, de cultuur, etc. nodig. Pas wanneer je de hele maatschappij begrijpt kan je goed meepraten over het Arabisch-Israëlisch conflict.

Dit is een erg nuttig boek voor mensen die meer over Israël willen weten. De teksten zijn erg helder. Het boek kan als basis dienen voor verdere studie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Israel an introduction - Barry Rubin

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Israel - an introduction Barry Rubin"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Recensie Midden-Oosten
Schrijf mee!