InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus Amos Oz
recensie

Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus Amos Oz

Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus  Amos Oz Het boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op speeches die hij in 2002 in Duitsland heeft gehouden. Het eerste essay gaat over het Israëlisch-Palestijns conflict. Het tweede essay handelt over het genezen van een fanaticus dat verder reikt dan alleen het Israëlisch-Palestijns conflict. Amos Oz was actief bij de linkse beweging Vrede Nu (Peace Now Shalom Achshav). Verder is hij romanschrijver, journalist en een linkse intellectueel.

Gegevens

  • titel: Hoe genees je een fanaticus
  • auteur: Amos Oz
  • jaar: 2006
  • uitgever: De Bezige Bij
  • ISBN: 90-234-1890-5

Inhoud van het boek 'Hoe genees je een fanaticus'

Zoals in de inleiding gemeld betreft het twee essays. Het eerste essay heet 'Tussen gelijk en gelijk'. Volgens Amos Oz is het Israëlisch-Palestijns conflict geen strijd tussen goed en kwaad, maar een botsing tussen gelijk en gelijk. Voor de Palestijnen is Palestina het thuisland, voor de Joden is Israël het thuisland. Hij ziet Palestijnen en Joden als slachtoffers van dezelfde onderdrukker: Europa. Europa heeft de Arabische wereld gekoloniseerd en heeft de Joden gediscrimineerd. Oz pleit voor een twee-staten-oplossing. Ook vindt hij dat er een oplossing moet komen voor het Palestijnse vluchtelingenprobleem want zonder zo'n regeling is elk akkoord een tijdbom. Oz vindt dat Israël het risico moet nemen om de 'bezette' gebieden af te staan.

Het tweede essay heet 'Hoe genees je een fanaticus'. Fanatisme maakt volgens Amos Oz onderdeel uit van de menselijke aard. Het is ouder dan de islam, het christendom of het Jodendom. Het is overal om ons heen. Ook mensen die vegetariër zijn kunnen fanatici zijn. De essentie ligt in de wens om andere mensen te dwingen tot verandering. Om ons te beschermen tegen fanatisme is gevoel voor humor nodig, je in de ander kunnen inleven.

Mening van Etsel

Het tweede essay waarnaar de titel van het boek is vernoemd is onzes inziens het minst interessant wat betreft het Israëlisch-Palestijns conflict. De boodschap die Oz wil mededelen is dat fanatici andere mensen willen dwingen te veranderen. Niet duidelijk wordt op welke wijze Israëliërs en Palestijnen elkaar willen veranderen. Het is een conflict waarbij beide partijen er een verschillende mening op nahouden. Bij Israël speelt veiligheid de belangrijkste een rol. Bij de Palestijnen overheerst de wens om van Israël af te komen. We komen dan gelijk bij het eerste essay waarbij Amos Oz spreekt over het gelijk van beide partijen. De vraag is of dat klopt. Hij vindt dat beide partijen gelijk hebben omdat voor beide volkeren het gebied hun thuisland is. Om die reden pleit hij voor een twee-staten-oplossing. En ook wil hij dat het Palestijnse vluchtelingenprobleem wordt opgelost anders is elk akkoord volgens hem een tijdbom.

We delen de visie van Amos Oz niet. Kern van het probleem is dat de Palestijnen niet willen dat Joden in Palestina wonen. Dit probleem bestond al vóór de oprichting van de Joodse staat. De Palestijnen willen net zoals destijds in Europa een Judenrein Palestina hebben. De strijd tegen Israël is 'gewoon' een voortzetting van de strijd tegen het Joodse volk zoals die al eeuwenlang wordt gevoerd. Amos Oz denkt dat het probleem op te lossen is als beide partijen nu maar water bij de wijn doen. Maar die situatie bestond al in 1947 toen de VN Palestina opdeelde in een Joods en Arabisch gebied. De Joodse leiders accepteerden dit, terwijl de Arabische leiders het afwezen. Aan die houding is bij de Arabieren niets veranderd. Hamas zegt openlijk te streven naar de vernietiging van Israël en de Palestijnse Autoriteit wil het in fasen doen. Israël wordt niet geaccepteerd omdat het een Joods land is. Hebben de Arabieren vroeger voor onafhankelijkheid gevochten tegen de Turken en andere overheersers? De Arabieren hebben nimmer een onafhankelijke staat willen vestigen in Palestina, zelfs niet ten tijde van de Arabische overheersing van Palestina. Het nationalisme kwam pas opzetten toen Joden massaal naar Palestina terugkeerden. Zouden de Palestijnen bereid zijn om een democratische Palestijnse staat op te richten waar ook Joden kunnen wonen dan zou een twee-staten-oplossing nog een optie kunnen zijn. Maar de Palestijnse leiders willen een dictatoriale terreurstaat oprichten. In Gaza bestaat deze al onder leiding van Hamas. Vrede met Israël is uitgesloten. Waarom dan in Judea en Samaria eenzelfde scenario creëren? Israël wint daar niets bij. Amos Oz weet drommels goed dat een nieuwe dictatuur alleen maar ellende veroorzaakt en niet in de laatste plaats voor de Palestijnen zelf. De Arabische Lente/Winter is daarvan het levende bewijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hoe genees je een fanaticus - Amos Oz

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus Amos Oz"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Recensie Midden-Oosten
Schrijf mee!