InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Tien-en-een-nacht, Charles Lewinsky
recensie

Tien-en-een-nacht, Charles Lewinsky

Tien-en-een-nacht, Charles Lewinsky De roman Tien-en-een-nacht van de Zwitserse schrijver Charles Lewinsky is geïnspireerd op de alom bekende Sprookjes van duizend-en-een-nacht. Dit boek werpt een heel ander licht op de schrijver, die in Nederland bekend is van titels als bijvoorbeeld 'Het lot van de familie Meijer'. Kleurrijke personages en amusante dialogen maken het lezen van de vertellingen tot een waar genot.

Charles Lewinsky

Van de Zwitserse schrijver Charles Lewinsky (1946) verschenen in het Nederlands de boeken Het lot van de familie Meijer, De verborgen geschiedenis van Courtillon en Terugkeer ongewenst. De lezer die kennis heeft gemaakt met deze serieuze dikke pillen van Lewinsky, krijgt bij het lezen van de roman Tien-en-een-nacht te maken met heel andere facetten van diens schrijverstalent. De roman verscheen in november 2013 bij Uitgeverij Signatuur, ISBN 9 789056 723927. De oorspronkelijke titel Zehnundeine Nacht verscheen reeds in 2008. In Tien-en-een-nacht schotelt de schrijver ons kleurrijke en bizarre verhalen voor, die doen denken aan de Sprookjes van duizend-en-één nacht. Het concept is in ieder geval daarop gebaseerd.

Sprookjes van duizend-en-één nacht

Bron: Gustave Boulanger, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Gustave Boulanger, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Hoe zat het ook al weer met die sprookjes van duizend-en-één nacht? De verhalen zijn afkomstig uit diverse Arabische landen en waren aanvankelijk erotisch getint. Later werden de verhalen populair als sprookjes voor kinderen en volwassenen. Ali Baba en de veertig rovers is bijvoorbeeld één van de bekende sprookjes hieruit. De hoofdpersoon in de sprookjes is Koning Sjahriaar, die door zijn echtgenote is bedrogen. Dat is hem niet goed bekomen en daarom huwt hij iedere avond een nieuwe maagd om haar de volgende ochtend ter dood te laten brengen. Op enig moment huwt hij de dochter van zijn grootvizier Sheherazade, die hem iedere avond een verhaal vertelt, wat niet af is. Omdat de koning graag wil weten hoe het verhaal verder gaat, besluit hij iedere keer om Sheherazade nog een dag langer te laten leven. Uiteindelijk gaat hij hij zoveel van haar houden, dat hij haar voor goed tot echtgenote neemt. Dan zijn we duizend-en-een-nacht verder!

Tien-en-één-nacht

In zijn roman Tien-en-een-nacht voert Lewinsky ook een prinses en een koning ten tonele. De prinses is een prostituee op haar retour, die in haar gehuurde kamer in het vervallen voormalige Palace hotel de koning ontvangt. De koning is een ongemakkelijk en opvliegend heerschap, die met name koning van de onderwereld is. In het dagelijkse leven is hij een klant van de prinses, die hem tegen betaling verhalen moet vertellen. En omdat de klant nu eenmaal koning is, interrumpeert hij de prinses herhaaldelijk en heeft hij ook een inbreng bij het verloop van de vertelde geschiedenis. Zo wil hij in de meeste gevallen niet dat het verhaal 'happy-happy' afloopt. Soms verkoopt hij de prinses een mep, als het verhaal hem niet bevalt; een andere keer ligt hij afwezig op zijn duim te sabbelen. De intelligente prinses speelt op iedere situatie handig in.

Fantasierijk, moralistisch

De door de prinses vertelde verhalen zijn op zijn minst fantasierijk. De man met de twee hoofden; de lucratieve handel in beenderen als relikwieën van verzonnen heiligen; de Russische migrant die als gids in New York werkt en aan elke toerist weer andere verzonnen verhalen vertelt; de jongeman die volgens zijn futuristische persoonsgebonden pasje met chip al gestorven is voordat hij echt dood gaat; de jongen die alles wat hij wil hebben te voorschijn kan toveren, maar toch niet gelukkig is; de handige jongen die spannende verledens bedenkt voor zijn klanten, die een dergelijk leven nooit gekend hebben; de boze djinn die uit het antieke flesje wil etc. Het knappe is dat de verhalen bijna op een interactieve manier als een geest uit de fles komen door de behendige manier waarop de prinses met de wensen van de koning omspringt. De dialoog tussen prinses en koning is op zich een genot om te lezen. En het zijn niet alleen bizarre verhalen, maar in essentie bevatten ze alle een moraal bijvoorbeeld ten aanzien van de menselijke hebzucht e.d. Zoals eigenlijk ieder goed sprookje ter lering ende vermaeck is.

En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit en die...

Blies het sprookje uit. Na slechts elf sprookjes laat de schrijver de prinses de deur van het Palace vakkundig achter zich sluiten, nadat ze de koning heeft medegedeeld dat hij onsterfelijk is. De koning is dan in slaap gevallen. Was hij dat niet, dan was hij vast kwaad geworden. Want waar blijven nou al die andere 990 verhalen?! Als lezer voel je je even als de nukkige koning. Want je wil meer! Meer van dit soort geweldige verhalen!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tien-en-een-nacht, Charles Lewinsky"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 04-11-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!