recensie

Boekrecensie: Onder vrienden Amos Oz

Boekrecensie: Onder vrienden  Amos Oz Onder vrienden (2013) van de Israëlische schrijver Amos Oz is een bundel van acht verhalen over personages die in de fictieve kibboets Jikhat in de jaren '50 van de vorige eeuw leven. De Hebreeuwse titel luidt: Been chaveriem en kwam in 2012 uit. Het boek is in het Nederlands vertaald door Hilde Pach die hiervoor een werkbeurs kreeg van het Nederlands Letterenfonds. Onder vrienden is een schitterende verhalenbundel waarbij Amos Oz de personages heel goed heeft uitgewerkt. In elk verhaal komen weer andere personages voor die elk op eigen wijze hun leven in de kibboets leiden.

Gegevens

  • titel: Onder vrienden
  • schrijver: Amos Oz
  • jaar: 2012/2013
  • uitgeverij: De Bezige Bij
  • ISBN: 978 90 234 73466

Inhoud van het boek 'Onder vrienden'

Het boek bevat acht verhalen. In het eerste verhaal is Tsvi Provizor uit kibboets Jikhat de hoofdpersonage. Hij is vrijgezel van een jaar of vijfenvijftig die graag slechte boodschappen verkondigt. Hij werkt in zijn eentje bij de afdeling sierbeplanting. De andere kibboetsleden ontlopen hem. Wel heeft hij contact met Lona Blank met wie hij elke avond een praatje houdt. Hun band wordt sterker. In het tweede verhaal komen twee vrouwen aan bod: Osnat en Ariëlla (een gescheiden vrouw). Ariëlle schrijft Osnat een brief maar die beantwoordt de brief niet. Het derde verhaal gaat over Nachoem Asjrov de elektricien van kibboets Jikhat. Hij is weduwnaar van een jaar of vijftig. Edna is zijn enig overgebleven kind. Zijn zoon Jisjai werd door Arabieren gedood. Edna is ingetrokken bij David Dagan die even oud is als haar vader. Nachoem en David zijn vrienden. Het volgende verhaal handelt over Mosjee Jasjar, een jongen van zestien, die oorspronkelijk van buiten de kibboets komt. Hij zit op de kibboets op school en werkt in het kippenhok. Hij gaat op bezoek bij zijn vader. In het vijfde verhaal lezen we over Ronni Sjindlin, zijn vrouw Lea en hun vijfjarig zoontje Joeval. In de kibboets wordt Ronni als roddelaar en grappenmaker beschouwd maar thuis is hij bijna nooit grappig omdat Lea daar niet tegen kan. Joeval verblijft in het kinderhuis van de kibboets. Joav Karni is de hoofdpersoon in het zesde verhaal. Hij is een week lang nachtwaker in de kibboets. Hij is een vriendelijke man waar hij zich voor schaamt. Hij wil streng zijn als iemand die heilig gelooft in de principes van de kibboets. Het één na laatste verhaal handelt over het fictieve verlaten Arabische dorp Dir Adjlon. Arabische bewoners hadden tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog kibboets Jikhat veroverd en tot de grond toe afgebrand. Zes weken later waren de rollen omgedraaid en was Dir Adjlon verwoest door het Israëlische leger. De Arabische bewoners waren gevlucht en de velden verdeeld onder de omliggende kibboetsiem. Esparanto heet het laatste verhaal en gaat over de laatste levensfase van Maarten van den Berg die adem haalt via een zuurstoffles maar toch nog elke ochtend opstaat om drie of vier uur in de schoenmakerij te werken. In Rotterdam was hij leraar Esparanto geweest en wilde dat ook in de kibboets onderwijzen. Hij is moralistisch ingesteld.

Mijn mening

Dit boek geeft een aardig beeld van het leven in de kibboets van de jaren '50. De personages zijn goed uitgewerkt. Het is vooral verhalend geschreven en er komen weinig dialogen in voor. De nadruk ligt op het gewone leven van de mensen in de kibboets waarbij zowel jong als oud aan de orde komen. De hoofdfiguren zijn eenzaam. Aan de ideologische achtergrond van de kibboets wordt weinig aandacht besteed. Er wordt wel verteld dat sommige personen idealistisch zijn maar een echt beeld van het socialisme als ideologie komt niet duidelijk naar voren.

Wat misschien jammer is is dat alles zich afspeelt in de jaren '50. Het was leuk geweest om over een langere periode te schrijven om te zien hoe de kibboets veranderd is en wat voor invloed dit heeft op de bewoners.

Desalniettemin is het een mooi goed leesbaar boek en geeft het een aardig beeld van het kibboetsleven in de jaren '50 van de vorige eeuw toen de kibboets nog niets overspoeld werd met vrijwilligers uit het buitenland. Voor lezers die in de kibboets hebben gewerkt is het een herkenbaar boek.
Gerelateerde artikelen
Amos Oz, Israëlisch schrijver en vredesactivistAmos Oz, Israëlisch schrijver en vredesactivistHij werd in 1939 in Jeruzalem geboren als Amos Klausner. Hij wordt tot een van de belangrijkste Israëlische schrijvers g…

Nederland Leest (2013): Erik of het klein insectenboekrecensieNederland Leest (2013): Erik of het klein insectenboekIn november 2013 richtte Nederland Leest alle aandacht op alles wat er om ons heen kruipt en krioelt. Dat is de wereld v…
Literatuurtips kunstgeschiedenisrecensieLiteratuurtips kunstgeschiedenisEr zijn zoveel kunstboeken. Welke zijn goed? Bondig en overzichtelijk of juist diepgravend en goed gedocumenteerd. Allee…
Bronnen en referenties
  • Onder vrienden - Amos Oz
Jehoeda (1.576 artikelen)
Laatste update: 30-05-2021
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken