InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Juweeltje van Portugees debuut, João Ricardo Pedro
recensie

Juweeltje van Portugees debuut, João Ricardo Pedro

Juweeltje van Portugees debuut, João Ricardo Pedro Jouw gezicht zal het laatste zijn is de titel van de debuutroman van de Portugees João Ricardo Pedro. De roman vertelt de geschiedenis van drie generaties van een Portugese familie: de grootvader doutor Augusto Mendes, diens zoon Antonio en kleinzoon Duarte. De laatste is feitelijk de hoofdpersoon van deze roman. Duarte is een begenadigd pianist, maar hij kiest ervoor om de muziek te laten voor wat het is.

João Ricardo Pedro

Werkeloos worden: daar droomt niemand van. Toch kon juist daardoor João Ricardo Pedro zijn droom in vervulling laten gaan. Toen hij na tien jaar zijn baan als technisch ingenieur bij een bedrijf in de telecommunicatie verloor, begon hij zijn boek te schrijven: Jouw gezicht zal het laatste zijn. Met dit boek won hij meteen de literaire prijs LeYa, waaraan een bedrag van € 100.000,- is verbonden. Dat is nog eens van de nood een deugd maken! De roman Jouw gezicht zal het laatste zijn verscheen najaar 2013 bij Uitgeverij Signatuur, ISBN 9 789056 724696.

Jouw gezicht zal het laatste zijn

De aimabele en welgestelde doutor Augusto Mendes kiest er na zijn studie voor om zich als plattelandsarts te vestigen in een afgelegen Portugees dorp. Hij koopt een huis en grond van zijn vriend Policarpo. Deze vriend, die de wereld intrekt, houdt hem zolang als hij leeft via brieven van de ontwikkelingen in Europa en de verdere wereld op de hoogte. De brieven van Policarpo vervullen hem met weemoed "misschien omdat ze hem herinnerden aan zijn situatie als banneling. Ja, misschien zelfs omdat ze hem herinnerden aan de reden van die ballingschap". De reden van die ballingschap wordt nergens in de roman verhelderd. Kleinzoon Duarte groeit op in het dorp en het huis van zijn grootvader, waar ook zijn ouders wonen. Zijn vader António komt na een tweede uitzending naar de Portugese kolonie Angola zwaar getraumatiseerd thuis. Duarte ontwikkelt zich tot een groot pianist, maar geeft op enig moment de brui aan zijn muzikale carrière. Duarte en zijn ouders wonen inmiddels in Lissabon en vlak voordat zijn moeder aan een ongeneeslijke ziekte komt te overlijden, arriveert er door toedoen van de pianoleraar van Duarte - die dan al gestopt is met de muziek - een schilderij. Daarop staat een vrouw afgebeeld met een paar krukken en een geamputeerd onderbeen, een uitvergroot detail van een onderdeel van een schilderij van Bruegel. Deze vrouw speelt op de een of andere manier een rol in de familiegeschiedenis, maar de exacte gang van zaken blijft in nevelen gehuld. De ware toedracht zou te vinden zijn geweest in een brief van Policarpo aan grootvader Augusto, maar van deze brief ontbreken een paar kantjes. Het zou met Beethoven te maken hebben gehad. De sonate nr. 26 van Beethoven was voor Duarte de aanleiding om nooit meer iets van Beethoven te willen spelen en zo volgen er meer werken van meerdere componisten, totdat Duarte een punt zet achter zijn carrière. De pianoleraar meent hiervoor de oplossing te hebben gevonden: "Vaak gebeurt het dat je een diepe empathie met een bepaald kunstwerk ontwikkelt, omdat je je daarin, of in een deel daarvan, op een bepaalde manier herkent". Deze vorm van empathie zou tot vergaande en noodlottige consequenties kunnen leiden, zoals wellicht de schilderes van haar zelfportret haar been geamputeerd heeft om zich te vereenzelvigen met het meisje op het oorspronkelijke schilderij. Geïmpregneerd door de mysterieuze familiegeschiedenis lijkt Duarte degene die er een plek aan moet geven.

Fragmentarisch

In zeven delen, onderverdeeld in weer een aantal kleine hoofdsstukjes, sijpelt de familiegeschiedenis bijna als zelfstandig leesbare fragmenten binnen. Een muzikale compositie lijkt het bijna, in diverse ritmes; andante als het gaat over het leven op het Portugese platteland, vivacissimo als door grootvader de brieven van Policarpo worden voorgelezen aan Duarte, staccato als vader Antonio de gebeurtenissen in Angola beschrijft of wanneer de moeder van Duarte allerlei werkzaamheden verricht, terwijl ze net te horen heeft gekregen dat zij ten dode is opgeschreven.

De magie van de kunst

De familiegeschiedenis blijft een ietwat versluierde tragiek, maar is des te voelbaarder. De lezer ontkomt er bijna niet aan om naar die wondermooie sonate nr. 26 van Beethoven- ook wel Les Adieux genoemd - te willen luisteren. Centraal staat de interessante gedachte van de empathie tot een kunstwerk. De plek waar kunst bestaat, is de plek waar magie bestaat. Een plek waar diepe gevoelens vertolkt worden zonder dat je er nu precies de vinger op hoeft te leggen; de brug tussen hart en verstand.
Gerelateerde artikelen
5 mooiste terrassen van LissabonLissabon kent vele terrassen waar bezoekers onder het genot van een drankje en hapje kunnen ontspannen, lezen en geniete…
recensieBoekrecensie: Tirza - Arnon GrunbergTirza is een roman van Arnon Grunberg over de liefde en de obsessie van een vader voor zijn dochter.
Paleis van Queluz: het Versailles van Portugal bij LissabonHet kasteel van Queluz was eigenlijk een reactie op Versailles. Queluz werd in de rococostijl uitgevoerd. Deze kunstvorm…
Het boek Voeken van Nero (pseudoniem Ron Zwart)recensieHet boek Voeken van Nero (pseudoniem Ron Zwart)Het boek Voeken is het debuut van Nero, een pseudoniem voor Ron Zwart. Dit boek beschrijft een reis van Italië via Alban…
Bankrekening openen in PortugalBankrekening openen in PortugalVeel Nederlanders wonen in Portugal of hebben er een vakantiewoning. In dat geval kan het verstandig zijn om een bankrek…

Reageer op het artikel "Juweeltje van Portugees debuut, João Ricardo Pedro"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!