InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Schoonheid & Schande, Sarah Dunant
recensie

Schoonheid & Schande, Sarah Dunant

Schoonheid & Schande, Sarah Dunant De Borgia's: altijd goed voor een pauselijke soap! Machtswellust, moord, intriges en seksuele uitspattingen. Echter, in het boek Schoonheid & Schande van schrijfster Sarah Dunant worden de karakters van de Borgia's op een nieuwe manier belicht op grond van de meest recente bevindingen. Het blijft fictie, maar wie weet een stapje dichter bij de waarheid. Dat is aan de lezer om te beoordelen. Het verhaal speelt zich af tegen het terdege geschetste historische décor van het verdeelde Italië in de 15e eeuw.

Sarah Dunant

Sarah Dunant (1950) schrijft historische romans. De geboorte van Venus, In het gezelschap van de courtisane en In ongenade zijn een paar titels van haar in het Nederlands vertaalde boeken. Eind september 2013 verscheen bij Orlando Uitgevers haar nieuwste roman Schoonheid & Schande, ISBN 978 90 229 6020 2, een historische roman over de roemruchte familie de Borgia's.

De Borgia's

De familie Borgia was een Italiaans adellijk geslacht, oorspronkelijk afkomstig uit Spanje. Deze familie was beroemd en berucht en wordt voornamelijk in verband gebracht met de bestiering van het pausdom in de Renaissance. Het begon met Alfonso Borgia, die in 1455 tot paus werd gekozen, vanuit welke functie hij zijn familieleden gemakkelijk belangrijke posities kon toewijzen. Zodoende kon zijn neef Rodrigo Borgia op 61-jarige leeftijd - na een lange clericale loopbaan - in 1492 uiteindelijk de pauselijke troon beklimmen onder de naam Alexander VI. In het verdeelde Italië van de 15e eeuw was het zaak om de pauselijke staat Rome te behouden en liever nog uit te breiden. Dat kon door het voeren van oorlogen en het sluiten van bondgenootschappen met staten als Milaan, Ferrara en Napels; dat laatste vooral ook door gearrangeerde huwelijken. Zo werd bijvoorbeeld zijn dochter Lucrezia tot drie keer toe uitgehuwelijkt. Maar ook voor de overige telgen werden 'passende' huwelijkskandidaten geselecteerd. Alleen zoon Cesare kon niet officieel in het huwelijk treden vanwege zijn religieuze ambt.

Schoonheid & Schande

Voorin in het boek Schoonheid & Schande is een uitgebreide familie stamboom opgenomen, waaruit blijkt hoe de diverse staten in Italië met elkaar gelieerd waren. Achterin het boek een kaart van Italië eind vijftiende eeuw. Handig voor de lezer om af en toe eens even te spieken, hoe het ook al weer in elkaar zat. Het boek vertelt het verhaal van de Borgia's vanaf het moment dat Rodrigo de troon bestijgt totdat zijn dochter Lucrezia voor de derde keer in het huwelijk treedt. Dat geschiedt tegen de politieke achtergronden van het verdeelde Italië van de 15e eeuw, die door de schrijfster met veel kennis van zaken worden belicht. Een serieuze aanpak die echter geenszins afbreuk doet aan de smeuïgheid van het verhaal van de Borgia's. De Borgia's, wier naam voor eeuwig verbonden blijft met zaken als machtswellust, wreedheid, incest, moord e.d. Daarvan zegt de schrijfster in haar nawoord dat een gedeelte daarvan is terug te voeren op laster, die zonder enige tegenspraak zijn weg vond in de annalen. Er doen dus veel verhalen de ronde over deze familie, waarvan je niet weet of het waar is of niet. Schoonheid & Schande blijft ook fictief, maar de schrijfster baseert zich bij de inkleuring van het leven en de karakters op het werk van moderne historici, die een genuanceerdere kijk hebben op de Borgia's dan hun collega's in het verleden; en op archiefmateriaal als brieven, dagboeken e.d. Aan de hand daarvan heeft ze geschreven wat het beste paste bij de karakters van de personages, zoals die uit haar onderzoek naar voren komen. Deze bijzondere, historische roman is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de Italiaanse kunst en geschiedenis en de rol die de Borgia familie daarin heeft gespeeld.

Smullen van de geschetste karakters

Ondertussen is het smullen geblazen van de karakters van de diverse leden van de Borgia familie. Lucrezia - vaak afgeschilderd als een volstrekt zedeloze tante - is eigenlijk een religieus en oprecht meisje, dat tot drie keer toe door haar vader wordt uitgehuwelijkt. De eerste keer is ze bijna nog een kind met een onderkinnetje. Gaandeweg leert ze natuurlijk het klappen van de zweep wel kennen. Van het aan het pauselijke hof geboren kind wordt vaak verondersteld dat dit een kind van Lucrezia is als gevolg van een heimelijke relatie met een bediende of dat het een kind is van Cesare. Maar het kon ook heel goed het kind zijn van de paus, die regelmatig lag te rollebollen met zijn veel jongere minnares Giulia Farnese. Broer Cesare - afgeschilderd als een egotripper en een haantje, maar ook als een uitmuntend strateeg - heeft buitengewone belangstelling voor zijn zusje Lucrezia en alhoewel er vaak een broeierige sfeer hangt tussen die twee, komt het de facto nergens tot incestueuze handelingen. De lezer mag zelf zijn conclusie trekken. En dat geldt voor alle schandalen, moorden en slemppartijen. Dat geeft het lezen een beetje een interactief aspect.

De schrijfster maakt in welgemikte woorden vooral van Rodrigo Borgia een voortreffelijk creatuur. Zo ziet de pasgekozen Paus Alexander VI eruit: corpulent, want hij moet voor het grootste onderkleed kiezen. Daar overheen het bovenkleed van zijde en een mantel van fluweel en hermelijn. De camauro zit vreemd over de uitgestrekte kale vlakte van zijn tonsuur. Zijn witte haren lijken wel een rand opgespoten room rondom een taart, en dan de grote haviksneus die eronder uitsteekt. "Ja, ja. Ik ben de paus ....' En hij laat een bulderende lach vol kinderlijke vreugde schallen". Deze paus is een zelfvoldane, ijdele levensgenieter; hij is sluw en geslepen, maar met een sentimentele inborst; al naar gelang de omstandigheden stroomt hij over van vaderliefde. Als één van zijn geliefde zoons wordt vermoord, zit hij in het paleis dagen achter elkaar te brullen van verdriet. Hij loopt zich bijna kinderlijk te verkneukelen over zijn eigen machtspositie en over de ondergang van die van anderen. "Wat is het betere manipuleren toch heerlijk!" Dergelijke gedachten geeft de schrijfster hem mee, als hij vervuld van zichzelf zit te mijmeren. Dat is wat je doet gniffelen, zeker als de gedachten soms een beetje onparlementair zijn met woorden als knokige kont (zo ziet de paus het achterwerk van een voormalige rivaal) e.d.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Schoonheid & Schande, Sarah Dunant"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 25-09-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!