InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Ongehoorzaamheid - Naomi Alderman
recensie

Boekrecensie: Ongehoorzaamheid - Naomi Alderman

Boekrecensie: Ongehoorzaamheid - Naomi Alderman In 2006 kwam Naomi Alderman met haar debuut roman 'Disobedience'. De Nederlandse vertaling kwam in 2007 uit onder de titel 'Ongehoorzaamheid'. Het verhaal gaat over Ronit, de 32-jarige dochter van een Joodse Rabbijn van een orthodoxe Joodse gemeenschap in Hendon, in het noordwesten van Londen. Eerder verliet ze Londen en werkt momenteel als financieel analist in Manhattan. De dood van haar vader doet haar terugkeren naar Londen. Ook gaat het boek over Esti, de vriendin van Ronit uit haar kinderjaren, die in Hendon bleef ondanks dat de Joodse gemeenschap haar als vreemd beschouwde. Tot slot gaat het verhaal over Dovid, die zijn vader als rabbijn zou opvolgen, maar die dit eigenlijk niet wil.

Gegevens

  • titel: Ongehoorzaamheid (Disobedience)
  • auteur: Noami Alderman
  • jaar: 2007
  • uitgever: De Bezige Bij
  • ISBN13: 9789023426905

Wie is Naomi Alderman?

Naomi Alderman (1974) is een Joodse professor in Creative Writing aan de Spa Bath University in Engeland. Ze heeft tot op heden (2013) drie boeken op haar naam staan: Disobedience, The Lessons, The Liars' Gospel.

Inhoud boek 'Ongehoorzaamheid'

Er worden in het boek diverse thema's aangesneden: religie en modern leven, seksualiteit en spiritualiteit, onze eigen verlangens en het dienen van God. Het gaat om het belang van veranderen en de dingen die we daarbij verliezen. Het gaat om de kracht van stilte en van spraak, en om het menselijke karakter van ongehoorzaamheid.

Ronit keert terug uit New York na het overlijden van haar vader, Rav Krushka. Ze was destijds van Hendon in Londen naar New York verhuist vanwege conflicten met haat vader. In Manhattan werkte ze als financieel analist. Haar relatie met haar getrouwde baas is op een mislukking uitgedraaid. Ronit logeert bij Esti, een jeugdvriendin van haar. Esti is getrouwd met Dovid die de aangewezen opvolger is van Rav Krushka. Esti is eigenlijk lesbisch en nog steeds verliefd op Ronit maar deze kan haar avances niet meer accepteren. Ronit is Esti te veel ontgroeid. Bovendien raakt Ronit weer gefascineerd door haar orthodoxe Joodse jeugd. Ondertussen leidt Rabbijn Dovid de gemeente naar een liberaler Jodendom waar zowel Esti als Ronit zich prettig bij voelen.

Mening van Etsel

Naomi Alderman heeft dit boek met grote kennis van zaken over het Jodendom geschreven. Ze begint ieder hoofdstuk met een Joodse visie over een bepaald onderwerp dat aan de orde komt in de rest van het hoofdstuk. Zo behandelt ze in één van de hoofdstuk het onderwerp roddelen (lashon hara) en de Joodse kijk hierop. Vervolgens wordt dat in het verhaal verder uitgewerkt. Dit is erg slim gedaan vooral voor de niet-Joodse lezers die zo beter het verhaal snappen. Alderman laat vervolgens Esti en Ronit op eigen wijze -Esti meer traditioneel Joods en Ronit juist de niet-Joodse seculiere kijk- het verhaal vertellen. Ook wordt vanuit het perspectief van Dovid geschreven.

Het boek doet een beetje denken aan de boeken van Chaim Potok die ook het onderwerp van de orthodoxe Joodse wereld versus de seculier (niet-)Joodse wereld beschrijft maar dan vanuit een mannelijk perspectief. Alderman geeft vooral een beeld van het orthodoxe Jodendom vanuit een vrouwelijk perspectief. Toch zijn daarbij uiteraard veel overeenkomsten omdat de orthodoxe Joodse wereld geheel op zichzelf leeft en weinig invloeden van buitenaf toestaat. Zo is het voor Esti erg moeilijk om lesbisch te zijn binnen deze wereld waar sprake is van een traditionele rolverdeling voor mannen en vrouwen en waarbij het belangrijk is dat vrouwen vroeg trouwen met mannen en veel kinderen krijgen.

Zowel Potok als Alderman beschrijven de beklemmende traditionele Joodse wereld en de wens om daarvan los te raken of om het als minder beklemmend te ervaren. Jammer genoeg geven beide schrijvers niet echt een goed beeld van de niet-Joodse seculiere wereld die juist eveneens als beklemmend kan worden ervaren. Denk hierbij aan allerlei misstanden zoals het gebruik van drugs, de zogenaamde seksuele vrijheid die geleid heeft tot seksuele verslaving, misdaad, etc. Het zou mooi zijn geweest als beide schrijvers meer nadruk zouden hebben gelegd op de werkelijke betekenis van God dienen, namelijk om echt vrijheid te kennen. Mensen die God dienen zijn vrij van de materiële wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joden en Noachieden: wel of niet Joods worden?Joden en Noachieden: wel of niet Joods worden?In de roman 'Brillenjood' (2012) van Joost Bruins komt de kwestie aan de orde 'wel of niet Joods worden?' Relatief veel…
Joods Nederland: onderwijs, jeugd, cultuur en sportJoods Nederland: onderwijs, jeugd, cultuur en sportNa de Tweede Wereldoorlog is het Joodse leven in Nederland weer langzaam gaan opbloeien. De Joodse gemeenschap heeft een…
Joods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, MaimonidesJoods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, MaimonidesIn Nederland zijn drie Joodse onderwijsinstellingen: het Cheider (orthodox), Rosj Pina (seculier Joods Bijzonder Onderwi…
Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS)De BADS is een testbatterij voor het meten van executieve stoornissen met als doel problemen in het dagelijks leven te v…
Bronnen en referenties
  • Website Naomi Alderman
  • Wikipedia
  • Ongehoorzaamheid - Naomi Alderman

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Ongehoorzaamheid - Naomi Alderman"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Boeken Jodendom
Recensies…
Schrijf mee!