InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Buskruit en kaneel, Eli Brown
recensie

Buskruit en kaneel, Eli Brown

Buskruit en kaneel, Eli Brown Buskruit en kaneel is de trefzekere titel van de onderhoudende roman van de Amerikaanse schrijver Eli Brown. Geen moment verveling bij deze potpourri van woeste piraterij, romantiek, culinaire kolder en vooral uiterst smakelijk taalgebruik. De gevangengenomen chef-kok Owen Wedgewood moet voor de bloeddorstige, roodharige kapitein Mad Mabbot van het piratenschip The Flying Rose iedere zondag een feestmaal aanrichten. En dat doet hij met veel overlevingsdrang en fantasie!

Eli Brown

De in San Francisco geboren Eli Brown woont op een experimental urban farm in Alameda, California. Hij schrijft poëzie en culinaire stukken, te vinden op Tuttifoodie.com. Met zijn eerste roman The Great Days won hij de Fabri Prize for Literature. In 2013 verscheen zijn roman Cinnamon and gunpowder. Het boek verscheen half september 2013 in de Nederlandse vertaling Buskruit en kaneel bij Uitgeverij Signatuur, ISBN 978 90 5672 434 4. Veel meer is er on line over de achtergronden van deze jonge Amerikaan niet terug te vinden. Maar één ding is zeker: de schrijver schotelt ons in een bijna zintuiglijk jargon avontuur en culinaire genoegens voor, op een bedje van romantiek.

Buskruit en kaneel

Owen Wedgewood is chef-kok bij Lord Ramsey, een invloedrijke aandeelhouder van de Pendleton Trading Company. Tijdens een diner voor de belangrijkste aandeelhouders van Pendleton in Eastbourne overvallen piraten het huis; Lord Ramsey wordt gedood en Owen wordt gekidnapped. Hij komt als gevangene aan boord van het piratenschip The Flying Rose. De kapitein is de roodharige Mad Mabbot, Gekke Hannah Mabbot. Deze flamboyante tante belooft het leven van Owen - of Wedge zoals zij hem noemt - te sparen, op voorwaarde dat de chef-kok iedere zondag een uitgelezen maaltijd voor haar bereidt. Dat is letterlijk roeien met de riemen die hij heeft, maar met veel vindingrijkheid komen toch telkens bijzondere gerechten op tafel. Kapitein Mabbot omringt zich met een stelletje excentriek geboefte. De meedogenloze Mr. Apples, eerste luitenant en gezagvoerder van The Flying Rose, die in zijn vrije tijd graag wollen mutsjes breit; de ondermaatse Chinese tweeling Feng en Bai die desondanks hun gemene mannetje staan en ook enige kennis hebben van de geneeskunst; Conrad de man van de kombuis die er echter maar weinig van bakt; de doofstomme Joshua; de zwijgzame stuurman Pete en al het overige schuim der natie, wat zich al dan niet vrijwillig aan boord van het piratenschip bevindt.

Avontuur

De roman speelt zich af in het begin van de 19e eeuw. Opium als handelswaar is inzet voor de strijd met wisselende loyaliteit tussen diverse partijen - de Engelse regering, de Pendleton Trading Company, de Chinezen, de piraten. Kapitein Mabbot jaagt op de Koperen Vos. Over deze mythische figuur doen onder de bemanning van de Flying Rose veel huiveringwekkende verhalen de ronde. Tot een uiteindelijk treffen komt het tenslotte in Macau. Daaraan voorafgaand hebben inmiddels al diverse zeeslagen tussen The Flying Rose en de Patience plaatsgevonden. De Patience staat onder gezag van de Fransman Laroche, die strijdt uit naam van de Pendleton Trading Company. Wie er tegen wie vecht is in deze hele roman eigenlijk maar bijzaak. Het is vooral het geweldige proza, waarmee het avontuur aan het spit wordt geregen. Af en toe wordt het bijna een macaber sprookje, zoals wanneer Owen in het stadje San Lazaro (Macau) een laatste vluchtpoging onderneemt om aan Mad Mabbot te ontkomen. Het stadje San Lazaro, "een schaalmodel van Babel na de val - een kakofonie van culturen", is gevuld met dieven en schavuiten. "Kakelende mannen bakten bakstenen in de zon, terwijl vlak daarbij een bebaarde oude man zangvogels en krekels te koop aanbood in piepkleine houten kooitjes. Een waterbuffel at loom van een hoop afval midden op straat, ondanks de zweepslagen die een jongen die op zijn rug zat hem gaf. Een kromlopend Oriëntaals mannetje achter een kar verkocht spiesen met zwartgeblakerd vlees aan passerend geboefte". Owen ziet zijn kans schoon en vlucht de vuile steegjes in, waar het tot een gewelddadig treffen komt tussen zwaar gelittekende mannen die als wapen het bot van een menselijk dijbeen hanteren. Mr. Apples moet hem uiteindelijk te hulp schieten om hem te ontzetten.

Culinaire genoegens

Maar deze laatste vluchtpoging van de chef-kok was eigenlijk al een beetje een farce. Want gedurende de lange, woeste zeereis is er inmiddels een romance opgebloeid tussen hem en de roodharige kapitein. En dat is niet in de laatste plaats te danken aan de gerechten die Owen weet te serveren. Want - zo staat ergens in het boek geschreven - het is geen groot geheim dat koken in essentie verleiden is. Net als in l'amour komt het genot niet zozeer tot bloei in het lichaam als wel in de geest. Haringpaté met rozemarijn op walnotenbrood; in thee gerookte palingravioli dichtgeschroeid met gekarameliseerde knoflook en laurierblad; in rum gepocheerde vijgen gevuld met Geplunderde Blauwe Kaas en besprenkeld met honing. Dat is één van de maaltijden die de "schurkin" savoureert in haar weelderig ingerichte kajuit; de wanden vol schilderijen, dikke Turkse tapijten op de vloer en een bed overladen met bontvachten en behangen met zijden draperieën. Aan eetlust ontbreekt het de kapitein te allen tijde niet, want om bijvoorbeeld ruimte te maken voor een stuk in brandy gedrenkte mangotaart snijdt ze met één haal van haar mes haar korset open.

Kostelijke taal en smakelijke kost

De maaltijden wordt vooral eer aangedaan door de taalvaardige manier waarop ze beschreven worden danwel naar binnen worden gewerkt. Vlak vóór de kaping werd er in het huis in het lieftallige Eastbourne een rundvlees-basilicum-consommé geserveerd "met een regenboogschittering van delicate oliën op het oppervlak en een smaak die de tong op slag veranderde in dezelfde zonbeschenen heuvel waar de runderen snoven en zwaaiden met hun zware kop". En in het geval van de in thee gerookte palingravioli: "De raviolli gleed voluptueus over het bord, vergezeld van de glimwormaroma's van laurierblad en knoflook. Hun huid was mals tussen de tanden, weken op het laatste moment voor een werveling van gerookte paling".
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buskruit en kaneel, Eli Brown"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 10-09-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!