InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Duister eiland; Sandi Tan
recensie

Duister eiland; Sandi Tan

Duister eiland; Sandi Tan Duister eiland is de debuutroman van Sandi Tan. De boeiende roman speelt zich af in het zinderende en broeierige Singapore van voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Het leven van de hoofdpersoon Cassandra wordt bepaald door vier mannen. En meer in het bijzonder door geesten dankzij haar spirituele gave. Niet geschikt voor tere zieltjes, want er komt nogal een aantal schokkende passages voor in het boek.

Sandi Tan

Sandi Tan behaalde haar MFA voor scenario schrijven aan Columbia University. De door haar gemaakte korte films werden o.a. vertoond op de filmfestivals van New York en Clermont-Ferrand. Ze woont in Pasadena, Californië. Haar debuutroman The Black Isle verscheen in 2012. In 2013 verscheen de Nederlandse vertaling daarvan onder de titel Duister Eiland bij Uitgeverij Artemis & Co, ISBN 9 789047 202592.

Duister Eiland

Het boek Duister Eiland is een roman, die het leven van de krachtige Chinese vrouw Cassandra verhaalt. Dat speelt zich af voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Het boek is geen historische roman, maar geeft een sfeerbeeld van het kosmopolitische Singapore. De historische feiten blijven wel een aanknopingspunt: het koloniale Singapore onder Brits bewind, de Japanse bezetting, het aantreden van de autoritaire minister-president Lee Kuan Yew in 1959, de onafhankelijke stadstaat Singapore in 1963 als onderdeel van de Federatie Maleisië, de botsingen tussen Maleiers en Chinezen in 1964, het uitroepen van de onafhankelijke republiek in 1965 en tenslotte de opbouw van het moderne Singapore.

Cassandra woont als inmiddels oude vrouw in Tokio en doet haar levensverhaal aan de jonge professor Maddin. Op dat moment heeft ze nog geen flauw idee, wie deze geheimzinnige professor daadwerkelijk is. Dat zal pas aan het einde van het boek blijken. Cassandra's eigenlijke naam is Ling. Ze groeide met haar tweelingbroer Li op in het vooroorlogse Shanghai. Na de scheiding van de ouders gaat de tweeling met de vader mee naar Singapore om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Ze runnen enige tijd een rubberplantage. Na het uiteindelijke mislukken van dit project, vindt Cassandra werk als gezelschapsdame voor een rijke dame, die ongeneeslijk ziek is. Het is daar bij de familie Wee dat ze verliefd wordt op zoon Daniël. Daar leert ze ook de chauffeur Issa kennen, die haar meer leert over de spirituele wereld. Het is ook daar dat zij Daniël's vriend Kenneth leert kennen, die zich later opwerkt tot minister-president van Black Isle. Gedurende de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog is Cassandra de concubine van de wrede Japanner Taro. Het levensverhaal van Cassandra speelt zich af rond deze vier mannen.

Geesten

Maar niet alleen rond deze vier mannen, veel meer nog rond de geesten die zij dankzij haar speciale gave overal waarneemt. Veel van de beschreven horror-situaties stoelen op de Maleisische magie en bijgeloof. Dankzij Issa leert Cassandra haar eigen spirituele krachten kennen en na de Tweede Wereldoorlog wordt zij door Kenneth ten behoeve van belangrijke relaties ingehuurd om bepaalde terreinen te onderzoeken op de aanwezigheid van geesten en ze daarvan schoon te maken. Dat leidt tot een aantal "onverklaarbare" rampen, veroorzaakt door boze geesten. Het werk is wel lucratief.

Niet voor op het nachtkastje

De scènes met de geesten bevorderen de nachrust bepaald niet en in die zin is het geen boek voor op het nachtkastje. Evenmin vanwege de vreselijke experimenten en wrede folteringen door de Japanners, diverse malen in extenso beschreven. Zelfs als lijk ben je niet veilig. De rijke mijnheer Wee en zijn hond worden onthoofd en wisselen van hoofd/kop. Helaas zijn deze gruwelijkheden gebaseerd op daadwerkelijk uitgevoerde experimenten en wreedheden. Deze trieste feiten mogen we nooit vergeten, maar in dit boek krijg je het wel "recht voor je raap".

Shockerend

Alsof dergelijke expliciete passages niet voldoende schokkend zijn, doet de schrijfster er nog een schepje bovenop. En vooral daardoor lijkt het alsof zij doelbewust de kracht van haar roman deels zoekt in shockerende elementen. Want bijvoorbeeld een Japanse vrouwelijke bediende, die op het strand bij het strandhuis van de familie Wee aan het copuleren is met een monsterlijke grote inktvis, lijkt toch wel ontsproten aan een bizarre en perverse fantasie. Verder aan uitgebreid beschreven sexuele handelingen geen gebrek.

Sfeervol portret

Losstaand daarvan roept het boek een betoverend beeld op van de smeltkroes Singapore, de spirituele beleving en het bijgeloof van de autochtone bevolking, de onderlinge verhoudingen tussen Chinezen, Maleiers, Britten en Japanners, het verschil tussen rijk en arm. En ondanks het feit dat Duister Eiland hier en daar duivels aandoet, is het een meeslepende roman geworden over een krachtige vrouw. Bekoorlijk, maar strijdlustig naar het evenbeeld van Artemis, de icoon van Uitgeverij Artemis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Duister eiland; Sandi Tan"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 27-06-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!