InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het Venetiaans Verbond
recensie

Het Venetiaans Verbond

Het Venetiaans Verbond In haar boek Het Venetiaans Verbond brengt schrijfster Marina Fiorato het 16-eeuwse Venetië en Contantinopel tot leven. Na de slag van Lepanto kunnen beide naties nog steeds elkaars bloed wel drinken. De sultan van het Ottomaanse Rijk stelt na de dood van zijn van oorsprong Venetiaanse moeder een vernietigend plan in werking. Het is aan de mooie Feyra om het noodlot te bezweren.

Het Venetiaans Verbond

Bij Uitgeverij Artemis & Co verscheen in mei 2013 het boek Het Venetiaans Verbond van schrijfster Marina Fiorato, ISBN 978 90 472 0358 2. Bij dezelfde uitgeverij verschenen eveneens vertalingen van haar eerder gepubliceerde boeken, zie ook Het Raadsel van Botticelli.

Chiesa del Redentore

Bron: Luukas, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Luukas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
In 1576 breekt in Venetië de pest uit. Alle mogelijke middelen om de gevreesde ziekte te bestrijden worden ingezet. De dottori lopen met maskers met grote vogelsnavels door de verschillende sestieri van Venetië om hun kwakzalversdrankjes aan de man te brengen. Maar baten doet het niet echt: op steeds meer deuren in de verschillende wijken verschijnt een rood kruis ten teken dat de ziekte daar haar tol heeft geëist. Het is winter en het is mistig in de steegjes; overal branden pestvuren. De doge heeft niet veel vertrouwen in de heren medici en weet maar één oplossing: een offer aan God. Dat offer bestaat uit het herbouwen van een kerk op het eiland Giudecca. Daarvoor wordt niemand minder dan de beroemde architect Palladio uitverkoren. Op het eiland verrijst de Chiesa del Redentore (voluit: La Basilica del Santissimo Redentore). Redentore betekent Heilige Verlosser. Uiteindelijk wordt de stad Venetië gered van de pest. Iedere derde zondag in juli bezoeken de inwoners van Venetië nog steeds de kerk van Palladio om God te danken voor deze redding.

Lazzaretto Novo - pesteiland

Venetië kende een zogenaamd quarantaine-eiland Vigna Murada, waar in de jaren van de Plaag een quarantaine hospitaal werd ingericht: Lazzaretto Novo. Gedurende de Oostenrijkse overheersing in de 18e eeuw bivakkeerden daar soldaten. Na hun vertrek raakte het eiland in verval. Tegenwoordig is er op dit eiland in de lagune een klein museum, maar er worden op het eiland maar weinig mensen toegelaten.

Het Venetiaans Verbond; het verhaal

Tegen de achtergrond van de hierboven geschetste historie speelt zich het verhaal af met als leidraad de schermutselingen tussen Venetië en Constantinopel in de 16e eeuw. Feyra groeit op aan het hof van de sultan. De hofarts leidt haar op tot arts en ze krijgt de zorg voor de sultan-moeder en de gehele harem van het paleis Topkapi. Als de sultan-moeder komt te overlijden, raakt haar leventje in een stroomversnelling. Op haar sterfbed geeft Nurbanu aan Feyra een geheime missie mee: de doge van Venetië waarschuwen voor de Apocalyps. Ze krijgt ook haar kristallen ring, een miniatuur van vier paarden. De vader van Feyra, een ervaren zeekapitein, krijgt van de heersende sultan de opdracht om een huiveringwekkende lading in het vijandige Venetië aan wal te brengen. Feyra vaart als verstekelinge mee in het ruim, waar ze een afschuwelijk geheim ontdekt. Na deze gedane zaken sterft de vader van Feyra aan de pest. Ze staat er alleen voor en na een mislukte poging om de doge te spreken te krijgen, moet ze het vege lijf zien te redden. Eerst wordt zij opgenomen in de huishouding van Palladio door toedoen van diens knecht Zaterdag, die vroeger tot over zijn oren verliefd was op de van oorsprong Venetiaanse sultan-moeder Nurbanu. Daar komt zij in contact met Hannibal, een jonge eigengereide arts die in Padua gestudeerd heeft. De doge heeft hem de medische zorg over Palladio toevertrouwd om het bouwen van de chiesa vooral maar niet in gevaar te brengen. Maar Hannibal besteedt zijn tijd feitelijk liever aan het bestrijden van de ziekte de pest en hij komt op het lumineuze idee om het quarantaine eiland Vigna Murada in te richten als hospitaal. Alle zieken en hun families in Venetië worden daarheen geëvacueerd. Op dit eiland werken Hannibal en Feyra samen om de ziekte te bestrijden, waar hun meningen over de geneeswijze vaak met elkaar botsen. En het kan niet uitblijven: ze worden verliefd op elkaar. Inmiddels vallen voor Feyra de puzzlestukjes van de Apocalyps steeds meer op hun plaats, als ze van de abadessa - die samen met haar nonnen ook op het pesteiland verblijft - een Bijbel te leen krijgt. Als ze Openbaringen 6:7-8 leest, weet ze wat haar te doen staat. Dan heeft er inmiddels al een verwoestende brand in Venetië gewoed.

Grandioze sfeertekening

De spannende en meeslepende roman van Marina Fiorato boeit van het begin tot het einde. En dat is vooral ook te danken aan de manier waarop zij het leven in het zestiende-eeuwse Venetië weet te vertolken en zich zowel in de Venetiaanse als de Ottomaanse cultuur en traditie weet in te leven. Op weg naar de harem van de sultan kijk je uit over de Bosporus en hoor je de muezzin van de Aya Sofia klagen. En het lijkt alsof je zelf door de patrijspoort kijkt van het ruim van een galjoen en de contouren van Venetië in het namiddaglicht ziet vervagen. Je ruikt de pestvuren en je ziet het voor je: de angstaanjagende vogelmaskers van de dottori en de kleurige marktkraampjes, waar allerlei charlatans hun geneeskrachtige drankjes aan de man proberen te brengen. Bijna jammer als de pestepidemie voorbij is, want dan is ook het boek uit.

Wat me opviel in het boek was een enkele keer een iets te modern taalgebruik voor de setting, of dat nu aan de schrijfster ligt of aan de vertaalster. Van een Ottomaanse vrouwelijke arts in de 16e eeuw verwacht je niet dat zij de heuvel op racet. En ook niet dat zij last heeft van een stalker. Typisch moderne woorden die hier uit de toon vallen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.uitgeverijartemis.nl
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Luukas, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Het Venetiaans Verbond"

Infoteur: Plato
Laatste update: 11-06-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!