InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Chemische affiniteiten: een onmogelijke liefde
recensie

Chemische affiniteiten: een onmogelijke liefde

Chemische affiniteiten van de jonge Italiaanse schrijfster Gaia Coltorti is een moderne roman over een onmogelijke liefde tussen broer en zus. De roman is geïnspireerd op het beroemde toneelstuk Romeo en Julia van Shakespeare, alsmede op het werk Toch zonde van die hoer van Shakespeare's tijdgenoot John Ford. Een tragedie van alle tijden die zich afspeelt in het moderne Verona van onze tijd.

Gaia Coltorti

Gaia Coltorti woont in Rome en studeert daar buitenlandse taal- en letterkunde. De werken van Shakespeare hebben o.a. haar grote belangstelling. Op haar zeventiende schreef zij de roman Le affinitá alchemichi, in 2012 uitgegeven door Uitgeverij Mondadori. In 2013 verscheen de Nederlandse vertaling Chemische affiniteiten bij Uitgeverij Lebowski Publishers, ISBN 978 90 488 1676 1, prijs 19,90.

Onmogelijke liefde

Ten behoeve van het schrijven van haar roman Chemische affiniteiten heeft Gaia Coltorti zich niet alleen laten inspireren door de werken van Shakespeare en John Ford, maar vormden voor haar ook de werken van de Frans-Amerikaanse antropoloog en historicus René Girard en de Zwitserse schrijver Denis de Rougemont een kompas. Mimesis is het basisprincipe van de theorie van René Girard. Mimesis betekent nabootsing in menselijk gedrag en verlangen: de menselijke begeerte wordt bemiddeld door een model dat onbewust nagebootst wordt. Denis de Rougemont schreef o.a. een analyse van de romantische liefde Amour-passion, een onvervulbaar verlangen dat voor de betrokkenen noodzakelijkerwijs catastrofale gevolgen met zich meebrengt.

Obsessieve liefde

Het kenmerk van een obsessieve liefde is te denken dat je enkel en alleen maar gelukkig kunt zijn als je bij je geliefde bent. De oorsprong van een obsessieve liefde ligt vaak in de jeugd - volgens de psychologie. Bij mannen speelt de eventuele verwaarlozing door hun moeder een rol en bij vrouwen door hun vader. Later projecteren zij hun gevoelens en vraag om aandacht op hun partner.

Chemische affiniteiten

In het boek Chemische affiniteiten draait het verhaal om de liefde tussen broer en zus. Toen zij nog heel klein waren, zijn de ouders gescheiden. Giovanni groeide op bij zijn vader in Verona en zijn tweelingzus Selvaggia bij haar moeder in Genua. Als de tweeling 17/18 jaar oud is, besluiten de ouders weer samen te gaan wonen in Verona. Giovanni is op stel en sprong dodelijk verliefd op zijn zusje. Zij houdt de boot nog wat af, maar dat lukt later ook niet meer. Ze worden onafscheidelijk; hun liefde heeft - zeker van de zijde van Giovanni - een obsessief karakter. Ergens in het boek komt ter sprake of dit ook gebeurd zou zijn, als ze gewoon als kinderen samen hadden kunnen opgroeien.

Catastrofaal

Deze liefde wordt het duo catastrofaal. Zoals in de literatuur onmogelijke liefdes altijd een tragisch einde hebben. Bij Romeo en Julia was de liefde onmogelijk door de vete tussen hun beider families. In het geval van Giovanni en Selvaggia vanwege de liefde tussen broer en zus, wat nu eenmaal een taboe is. Het feit dat Selvaggia onbedoeld zwanger raakt, maakt de situatie er niet gemakkelijker op. Centraal staat dus feitelijk niet het waarom van de onmogelijke liefde maar de obsessieve beleving ervan. En het is juist ook de onmogelijkheid die de obsessie voedt.

Het knappe van het boek Chemische affiniteiten is dat de onderliggende psychologie, overpeinzingen en/of verwijzingen naar de literatuur subtiel verweven zijn in het verhaal over de liefdesrelatie tussen het stel. Dat betekent dat het romannetje ook lekker wegleest als je je niet geroepen voelt om je in dergelijke achtergronden te verdiepen. Het boek is geschreven vanuit het brein van een intelligente 18 jarige adolescent uit een gegoede Italiaanse klasse, in het bezit van een gezonde dosis zelfkritiek. Maar niet in staat zich te bevrijden uit deze vrije val naar de afgrond. En de lezer wordt vanaf de eerste bladzijde meegesleept.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Chemische affiniteiten: een onmogelijke liefde"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 21-05-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!