InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Ik heb astma (boekrecensie)
recensie

Ik heb astma (boekrecensie)

Ik heb astma (boekrecensie) Een op de zeven kinderen heeft last van astma. Astma is niet te genezen maar er bestaan wel goede medicijnen. In dit kinderboek, geschikt voor kinderen tussen de acht en de twaalf jaar, wordt uitleg gegeven over het onderwerp en er staat een interview in met een meisje van twaalf met astma. De tekst is geschreven door Lonneke Snijder, de tekeningen zijn gemaakt door Ivan&Ilia

Gegevens van het boek

  • Titel: Ik heb astma
  • Tekst: Lonneke Snijder
  • Tekeningen: Ivan&Ilia, Maastricht
  • Foto’s: Alamy, Roel Guldemond, Karin Ligthart, Lineair, Frank Muller, Hans Oostrum, WFA
  • Uitgeverij: Wolters Noordhoff
  • Jaar: 2008
  • Pagina’s: 20
  • ISBN: 978 90 01 70728 6
  • Genre: informatief boek voor de jeugd
  • Prijs: rond de 8 euro

Lonneke Snijder, schrijver

Tekstschrijver en (educatief) auteur in Arnhem, Lonneke maakt teksten voor websites, brochures, folders, boeken en leermiddelen. Ook is zij hoogbegaafdheidsdeskundige voor onderwijs en opvoeders. Ze geeft trainingen/workshops en adviseert bij het opzetten van gedegen hoogbegaafdheid-beleid op basisscholen.

Ivan Lodde en Ilia Frins, illustatorenduo

Ze zijn collega’s maar ook vriend en vriendin. Ivan is geboren in 1968, Ilia in 1971. Beiden hebben de vrije studierichting illustratieve vormgeving in Sittard gedaan. Ilia begon na school voor zichzelf en tekende handmatig. Later is zij overgehaald door Ivan om digitaal te gaan tekenen. Vanaf die tijd (1996) zijn ze samen gaan werken, ze werken zelfs aan dezelfde tekeningen. Ze maken illustraties voor leesboeken, maar ook voor geboortekaartjes, wenskaarten, schoolboeken, tijdschriften en speelgoed.

De inhoud van het boek

Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken:

1. Even ademhalen

Cisca is aan het werk in het nieuwe huis waar ze met haar ouders gaat wonen. Ze schuurt de kozijnen maar vergeet een mondkapje op te zetten. Nu krijgt ze stof in haar longen en van stof krijgt ze het benauwd. Een op de zeven kinderen in Nederland gebruikt medicijnen tegen astma. Bij veel kinderen worden de astmaklachten minder wanneer ze ouder worden.

2. Gezonde longen en astmalongen

Met je longen haal je adem. In de longblaasjes gaat de zuurstof uit je adem naar je bloed. Het bloed brengt de zuurstof naar alle delen van het lichaam. Bij mensen met astma zijn de luchtwegen heel snel geïrriteerd. Stof kan de longen prikkelen maar ook stuifmeel, de haren van een huisdier, huismijt, sigarettenrook, parfum, vochtige lucht. Bij een astma-aanval spannen de spieren zich, het slijmvlies zwelt op, het slijmvlies maakt extra slijm en de luchtweg vernauwt zich.

3. Interview met Cisca

Cisca is twaalf jaar en toen ze twee jaar was kwamen haar ouders erachter dat ze astma had. Ze was een trage baby, bewoog weinig. Ze had door de astma gewoon geen puf om te bewegen. Cisca is gevoelig voor prikkels, zowel in de longen als op de huid. Als ze haar medicijnen goed inneemt dan heeft ze weinig last van de astma. Wel is ze iets sneller moe en gevoeliger voor verkoudheid of een griep. Regelmatig gaat ze voor controle naar de kinderarts.

4. Astma of niet?

Als je vaak moet hoesten of benauwd bent, dan ga je naar de huisarts. Er worden vragen gesteld en de huisarts zal naar de longen luisteren. Als het niet gaat om een gewone verkoudheid dan zal je worden doorverwezen naar de kinderarts of longarts. Er wordt dan een longtest gedaan en je krijgt een medicijn dat astmapatiënten gebruiken. Als de medicijnen werken dan is de kans groot dat je astma hebt. Gevoelige luchtwegen zijn erfelijk.

5. Happen naar adem

Als je geen astma hebt is het moeilijk om voor te stellen hoe iemand met de aandoening zich voelt. Je kunt een testje doen: je neus dichtknijpen en een dun rietje in je mond doen. Adem alleen door het rietje en zak twintig keer op en neer door je knieën. Hoe voel je je nu? Als iemand een astma-aanval krijgt dan is het belangrijk dat hij of zij zo snel mogelijk zijn medicijnen krijgt. Ervoor zorgen dat de prikkel die de aanval veroorzaakt weggaat. Haal bijvoorbeeld iemand uit een rokerige ruimte, geef een glaasje water, doe strakke kleren wat losser. Helpt de medicatie na vijf minuten niet, waarschuw dan een arts. Ook als iemand helemaal uitgeput is of slecht kan ademhalen, haal er dan een arts bij.

6. Medicijnen

Astma is niet te genezen, maar medicijnen kunnen wel de astmaklachten tegenhouden of in ieder geval verminderen. Ze zijn te verdelen in twee soorten: luchtwegverwijders en ontstekingsremmers. Ze hebben verschillende kleuren zodat ze niet door elkaar worden gehaald. Je neemt de medicijnen in met een inhalator. Het medicijn is een soort poeder, dat opgelost is in drijfgas in de inhalator. Op de inhalator zet je een voorzetstuk. Er zijn verschillende voorzetstukken voor verschillende leeftijden. Gezond leven zou je ook kunnen zien als een medicijn tegen astma. Bij een ernstige vorm van astma is het soms goed om naar een astmacentrum te gaan. Deze centra liggen altijd in een omgeving waar weinig of geen industrie is, maar met veel groen en schone lucht.

7. Weg met die prikkels!

Je kunt de astmaklachten verminderen door de prikkel weg te halen. Bijvoorbeeld speciale hoezen om matras, dekbed en kussen als je allergisch bent voor huismijt. Allergisch voor stof, zorg dan dat er geen dikke vloerbedekking in huis ligt. Ben je allergisch voor huisdieren dan kun je het beste een ander huis zoeken voor de hond, kat of cavia.

Na deze hoofdstukken volgen een trefwoordenlijst en informatie over andere boeken met als onderwerp astma.

De tekst, de illustraties

Op de voorkant van het boek staat een foto van een meisje dat een inhalator gebruikt. Boven de foto staat een kroontje met daarin het getal 235, daaronder de titel van het boek in grote roze letters: Ik heb astma. Het gaat om een boekje uit De Ruiter’s Documentatiecentrum, dit boekje is geschikt voor kinderen uit groep zeven en acht. Op de achterkant van het boekje kun je lezen waar het boek over gaat. Het boek begint met een inhoudsopgave, daarna volgen de verschillende hoofdstukken. De titel staat in gele letters gedrukt met daarvoor het hoofdstuknummer. Per hoofdstukje vind je tekst (zwart) en enkele foto’s of tekeningen. De tekst bij de illustraties is roze. Ieder hoofdstuk is verdeeld in een paar onderwerpen, deze letters van deze kopjes hebben ook een roze kleur. Na de hoofdstukken volgt een trefwoordenlijst.

Fragment

Luchtwegverwijders gebruik je wanneer je veel last van je astma hebt, of bij een astma-aanval. Ze geven de spieren rond de bronchiën rust. Zo worden de luchtwegen weer wijder en kun je makkelijker ademen. Deze medicijnen zorgen ervoor dat je benauwdheid snel minder wordt. Daarom is het ook verstandig om dit medicijn altijd bij je te hebben, waar je ook heen gaat.

Voor welke leeftijd?

Op de achterkant van het boek staat aangegeven dat het boek geschikt is voor kinderen van groep zeven en acht. Zelf denk ik dat het boek ook zeer geschikt is voor iets jongere kinderen.

Mijn mening

Mijn kinderen hebben geen astma, maar wel vriendjes van hen. Ik heb dit boek met hen doorgenomen zodat ze beter begrijpen wat astma inhoudt en wat ze kunnen doen als een vriendje een astma-aanval krijgt. Ik vind het een zeer informatief boek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De symptonen en de behandeling van astmaDe symptonen en de behandeling van astmaAstma is een chronische ontsteking van de luchtwegen dat leidt tot een overdreven prikkelbaarheid van de luchtwegen. Een…
Astma (chronische ontsteking van de luchtwegen)Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen. Niet iedereen die astma heeft, heeft dezelfde symptomen. De ene pa…
Astma: wat te doen bij een acute astma aanvalAstma: wat te doen bij een acute astma aanvalBij een astma aanval voelt men een voortdurende belemmering van een vrije ademhaling. Dit is meestal door een overgevoel…
Aandoening: AstmaAandoening: AstmaAstma is een chronische ziekte, en is een ontsteking aan de luchtwegen. Als mensen astma hebben worden ze kortademig en…
Bronnen en referenties
  • Ik heb astma (ISBN 978 90 01 70728 6)

Reageer op het artikel "Ik heb astma (boekrecensie)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Astma
Schrijf mee!