InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Knielen op een Bed Violen door Jan Siebelink
recensie

Recensie: Knielen op een Bed Violen door Jan Siebelink

Knielen op een Bed Violen is de roman waarmee Siebelink in 2005 de AKO-Literatuurprijs won. Het is een grotendeels autobiografische roman over een man die wegzinkt in een extreme vorm van Calvinisme, waar zijn gezin het slachtoffer van wordt. Op prachtige wijze verhaalt Siebelink van de ondergang van dit gezin. Maar wat misschien wel het mooiste is is de grote liefde die uit de roman spreekt.

Het Boek

  • Auteur: Jan Siebelink
  • Titel: Knielen op een Bed Violen
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Plaats & Jaar van Uitgave: Amsterdam, 2006
  • ISBN: 90-234-1665-1

Zware Jeugd

Knielen op een bed violen is het indringende boek van Jan SIebelink over een man die opgaat in een zeer zware vorm van Calvinisme. De roman is voor een groot deel autobiografisch en beschrijft het leven van Jan Sievez en zijn gezin. Sievez wordt geboren in een klein, arm dorp als kind van arme arbeiders. Zijn moeder is een lieve, wat zwakke vrouw en zijn vader is een harde man, die zich heeft afgekeerd van de plaatselijke kerk en daarvoor in de plaats zeer fundamentalistische diensten in de omgeving bezoekt. Als klein jongetje al is Sievez bang voor zijn vader, die zijn gevoelige zoontje niet begrijpt. Als dan ook nog zijn moeder sterft krijgt Sievez het heel moeilijk en al op heeljonge leeftijd verlaat hij het ouderlijk huis. Hij gaat naar Den Haag, waar hij werk vindt in de kassen en zich opwerkt als bloemenkweker. Ook komt hij hier in contact met Mieras, een wat vreemde figuur, die erg gelovig is en zich voortdurend aan Sievez opdringt. Sievez weet niet goed raad met diens aandacht. Inmiddels heeft Sievez verkering met Margje, een meisje uit zijn oude dorp en het stel besluit om samen een kwekerij te beginnen. Ze trouwen en lijken een mooie toekomst voor zich te hebben, wanneer Margje dan ook nog zwanger raakt is hun geluk compleet.

Calvinisme

Maar Mieras duikt op in de kwekerij van Sievez en hiermee begint een langzaam afglijden. Sievez wordt aangetrokken door de duistere vorm van het calvinisme die Mieras predikt. Hij koopt boeken van hem en Mieras brengt hem in contact met andere predikers. Deze predikers hebben zich afgekeerd van de officiële kerk, die ze als onzuiver zien en ze komen her en der in het land bijeen. Margje merkt dat er iets met Sievez aan de hand is, maar aanvankelijk weet ze niet wat. Sievez houdt zijn religieuze gevoelens zo veel mogelijk voor zichzelf, omdat hij aanvoelt dat Margje ze niet deelt. Wanneer Margje ontdekt wat er gaande is, weet ze niet hoe ze moet reageren en hoopt ze dat het slechts om een korte dwaling zal gaan. Maar de invloed van de predikers neemt toe. Sievez bezoekt steeds vaker bijeenkomsten, zit uren te lezen in zijn boeken en verwaarloost zijn bedrijf. Dan gaat hij op zondag ook thuis bijeenkomsten organiseren, waar Margje niets voor voelt. Ruben, de zoon van Sievez, volgt zijn vader gedeeltelijk, niet zo zeer uit een religieuze affiniteit, als wel uit loyaliteit voor zijn vader. Hij voelt zich verscheurd tussen zijn vader en moeder. Dan komt er een tweede zoon, Tom, met wie Sievez een moeilijke relatie heeft. Tom gaat zich afzetten tegen de religie van zijn vader, terwijl Ruben blijft schipperen. Hij komt regelmatig tussen de bedrijven naar huis, om te kijken of zijn vader wel thuis is of niet stiekem naar een bijeenkomst is vertrokken. De situatie in het gezin wordt steeds moeilijker. Vooral wanneer Sievez ook nog predikers thuis uitnodigt voor de zondagsdienst. Dit staat Margje zo tegen, dat ze haar koffers pakt en samen met Tom vertrekt. Opnieuw treedt Ruben op als bemiddelaar, hij zorgt ervoor dat Margje weer naar huis komt en dat de zondagsdiensten voortaan zonder predikers worden gehouden.

Ondergang

Ruben krijgt verkering en een baan en probeert er voor te zorgen dat zijn broer Tom op het rechte pad blijft. Inmiddels is Sievez in ernstige financiële problemen geraakt. Een buurman biedt aan een deel van zijn grond te kopen en met een bezwaard hart besluit Sievez daar op in te gaan. Het stuk land wordt omgebouwd tot een publiek zwembad en zorgt voor grote overlast bij het bedrijf van Sievez. Wanneer deze dan ook nog ernstig ziek wordt, wordt het leven voor het gezin Sievez onhoudbaar. Sievez zorgt ervoor dat de predikers bij zijn ziekbed aanwezig zijn, dit tot grote afschuw van de rest van het gezin, maar vooral van Margje. Margje en de kinderen krijgen nauwelijks kans afscheid te nemen van hun man en vader, omdat dit zijn ziel in gevaar zou brengen. Wanneer hij uiteindelijk sterft verlaten de predikers eindelijk het huis en kan het gezin Sievez zorgen voor een begrafenis die bij hen past.

Mijn Mening

Knielen op een bed violen is een heftig boek, het maakt diepe gevoelens los bij de lezer. Afschuw, tederheid, woede, verdriet, Siebelink weet alle emoties van de lezer te bespelen. Dit wordt vooral veroorzaakt door het feit dat je geen hekel kunt hebben aan Hans Sievez, hoe moeilijk hij het zijn gezin ook maakt, hij blijft diep van binnen toch een lieve man, die eigenlijk alleen maar het beste wil. En je voelt dat zijn manier van religie beleven wordt veroorzaakt door zijn eigen moeilijke jeugd. Er zijn zoveel pijnlijke momenten in het boek, die op een erg mooie wijze worden omschreven. Bovenal vind ik de liefde van Margje voor Sievez mooi beschreven, ondanks alles blijft ze van hem houden en proberen hem terug te laten keren naar het gezin. En de houding van de twee zoons, die elk op hun eigen manier met de situatie omgaan: Ruben door te schipperen tussen zijn ouders, Tom door zich af te zetten tegen Sievez en alles waar hij voor staat. Dat is heel pijnlijk, maar ook heel mooi beschreven. Je voelt in alles dat Siebelink weet waar hij over schrijft, dat hij het grotendeels zelf zo heeft meegemaakt. Dat hij dat zo goed weet over te brengen op de lezer is een grote prestatie.
Gerelateerde artikelen
Reactie

Rieneke van Engen, 07-04-2016 23:59 #1
Knielen op een bed violen is een heftig boek. De film moet ik nog zien. Klopt het, dat het verhaal al eens als dramaserie op TV is geweest? Wellicht onder een andere titel. Het is zeker al een tijdje terug. Graag wil ik weten of het inderdaad klopt.

Met vriendelijke groet,
Rieneke van Engen. Reactie infoteur, 11-04-2016
Beste Rieneke,

Voor zover ik weet is het boek niet als serie verfilmd. Ik heb de film ook niet gezien overigens, ik ben bang dat het mijn eigen gevoel en beeld van het boek wegneemt. Dat blijft altijd lastig bij boeken en verfilmingen is mijn ervaring.

Met vriendelijke groet,
Sasati

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 10-03-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!