InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De bekentenis van Adriá; Jaume Cabré
recensie

De bekentenis van Adriá; Jaume Cabré

De bekentenis van Adriá; Jaume Cabré De monumentale roman De bekentenis van Adriá wordt wel gezien als het magnum opus van de Catalaanse schrijver Jaume Cabré. In dit omvangrijke werk speelt een waardevolle viool uit de achttiende eeuw een belangrijke rol. De Storioni heeft een geschiedenis die wel zeven eeuwen omvat, verwerkt in een veelluik van personages en gebeurtenissen. Het gaat daarbij om familiegeheimen, moordgevallen, haat en intrigue, en liefde en verraad. Het onderliggende thema is het kwaad in filosofische zin.

Jaume Cabré

De volledige naam van deze Catalaanse filoloog, schrijver en scenarioschrijver luidt Jaume Cabré i Fabré. Hij werd in 1947 in Barcelona geboren en begon al in zijn studietijd te schrijven. Zijn doorbraak vond plaats in 1983 met zijn boek La Teranyina, waarvoor hij de Premi San Jordi ontving, de hoogste onderscheiding van de Catalaanse letteren. Met zijn werk De stemmen van de Pamano brak hij internationaal door.
In Spanje wordt Cabré gezien als één van de grootste Spaanse schrijvers van dit moment. Met zijn monumentale roman Io confesso (2011) won hij diverse belangrijke prijzen. Dit boek stond in 2011 in de Top 3 van de beste Spaanse boeken en er zijn in Spanje dan ook al meer dan 500.000 exemplaren verkocht. Io Confesso wordt wel gezien als zijn magnum opus. In februari 2013 verscheen bij Uitgeverij Signatuur de Nederlandse vertaling van deze roman onder de titel De bekentenis van Adriá, ISBN 978 90 5672 4184.

De bekentenis van Adriá

Literatuur komt meestal niet per kilo. Maar het boek De bekentenis van Adriá van de Spaanse schrijver Jaume Cabré met meer dan 650 pagina's vormt daarop een uitzondering. Het is zijn gewicht in goud waard. Alhoewel het zeker in het begin nogal wennen is. In een labyrinth van heden en verleden schetst de schrijver het leven van Adriá, maar voert hij evenzogoed de wederwaardigheden ten tonele van allen die iets met de kostbare viool, de Storioni, te maken hebben gehad. Heden en verleden over een periode van zo'n zeven eeuwen wisselen elkaar in rap tempo af. En dat gebeurt op een ingenieuze manier: namelijk naadloos. Net als in de muziek rijgt de schrijver de noten van heden en verleden aan elkaar tot een ware compositie. De ik-figuur in de roman, Adriá, wordt steeds verwarder en daardoor lijken de gebeurtenissen af en toe over elkaar heen te buitelen. De lezer, die - zo we mogen veronderstellen - nog wel bij de tijd is, klampe zich vast aan de rode draad in dit verhaal: het leven van Adriá, zijn grote liefde Sara, zijn vriendschap met Bernat en de lotgevallen van allen die met de Storioni van doen hebben gehad en meer in essentie: de rol van het kwaad.
Heel duidelijk voelbaar gemaakt is de schrijnende leemte ten gevolge van de ziekte Alzheimer.

Het leven van Adriá

Adriá weet dat hij langzaam maar zeker ten prooi zal vallen aan de ziekte van Alzheimer. Voor het zover is, zet hij zijn leven op papier geadresseerd aan zijn inmiddels overleden allerliefste Sara.
De vader van Adriá, Fèlix Ardèvol, keert het seminarie in Rome de rug toe als zijn geliefde zwanger blijkt te zijn. Hij laat haar in de steek en vindt een vorm van broodwinning door het opzetten van een handel in antiek e.d. Daarbij gaat hij afpersing en bedrog niet uit de weg. Later trouwt Fèlix met de moeder van Adría, een liefdeloos huwelijk. Ze zijn veeleisend ten opzichte van hun zoon: de vader wil dat zijn zoon allerlei talen leert zoals Aramees, Hebreeuws, Sanskriet e.d. en zijn moeder ziet hem liever als vioolvirtuoos. De vriendschap tussen Adriá en Bernat ontstaat doordat zij bij dezelfde lerares vioolles hebben.
De vader van Adriá is in het bezit gekomen van de zeldzame Storioni viool, die eerder toebehoorde aan een nazi misdadiger, die de viool op zijn beurt weer had afgenomen van een gedeporteerde Joodse vrouw. Op een dag verwisselt Adriá zijn eigen viool om voor de Storioni in zijn vaders brandkast om hem aan zijn vriendje Bernat uit te lenen. Juist op die dag wordt vader Fèlix onder druk gezet om de viool "in te leveren" en nietsvermoedend neemt hij de verkeerde viool mee uit de brandkast. Dat bekoopt hij met de dood. Adriá denkt daardoor dat het zijn schuld is dat zijn vader is vermoord. Hij heeft dan nog geen enkel idee hoe immoreel zijn vader feitelijk is (geweest).
Als Adriá inmiddels geleerde en verzamelaar is probeert hij het raadsel van de herkomst van de Storioni op te lossen en zo achter de waarheid te komen over de moord op zijn vader.
Dan leert Adriá de Joodse Sara kennen. Door gemanipuleer van hun beider moeders wordt de relatie verbroken. Uiteindelijk komen de geliefden toch bij elkaar. Later komt er een nieuw breekpunt met fatale gevolgen. Sara eist van Adriá dat hij de rechtmatige eigenaar van de Storioni opspoort en afstand doet van de viool, die op malversieve wijze door zijn vader is verkregen.

De Storioni viool, feiten en fictie

Bron: Sharon Mollerus, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Sharon Mollerus, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
De Storioni neemt ons mee - zo'n zeven eeuwen geleden - naar een klein klooster Sant Pere del Burgal, waar de laatste monnik door de Inquisitie wordt vermoord en in de tuin begraven. Drie eeuwen later groeit boven het skelet in de aarde een spar. Lorenzo Storioni kapt de boom en maakt van het hout zijn eerste viool.
De Storioni heeft zijn tentakels diep in deze roman geslagen en neemt ons overal mee naar toe, ook naar het vernietigingskamp Auschwitsch, waar nazi-artsen hun experimenten uitvoeren. De geschiedenis van deze Storioni komt broksgewijs bovendrijven in het verhaal over het leven van Adriá.
Het verhaal is fictief, maar wel gebaseerd op bestaande uitgangspunten. Wie iets meer wil weten over Laurenzo Storioni moet kijken op Wikipedia (Engelstalig) Laurenzo Storioni. Voor informatie over Sant Pere del Burgal zie eveneens Wikipedia (Catalaans).

Verraad aan liefde en vriendschap

In deze roman blijft niets van smetten vrij. Adriá houdt voor Sara verborgen dat hij geen afstand doet van de waardevolle spullen die door zijn vader zijn vergaard. Zij zou het gezien haar Joodse achtergrond niet goedkeuren. Tot het laatste moment blijf je geloven dat dan in ieder geval de vriendschap tussen Adriá en Bernat puur en oprecht is. Maar als een deus ex machina komt aan het slot van het boek de klap dat Bernat zijn inmiddels dementerende vriend op laffe wijze bedriegt.
Gerelateerde artikelen
Marianne Vaatstra – Bekentenis van Jasper na DNA-onderzoekMarianne Vaatstra – Bekentenis van Jasper na DNA-onderzoekJasper S., de man die in 1999 Marianne Vaatstra vermoordde, bekende na zijn arrestatie al na tien minuten aan zijn advoc…
recensieBoekbespreking De Bekentenis van John GrishamJohn Grisham is een Amerikaanse schrijver van meer dan 20 romans en toont met zijn nieuwe boek De Bekentenis zijn grote…
Bewijs in een rechtszaakIn het Nederlandse recht geldt dat er altijd voldoende bewijs moet zijn van het gepleegde strafbare feit, voordat iemand…
Welke risico's brengt pathologische jaloezie met zich mee?Pathologische jaloezie of het Othello syndroom kan een enorme ontwrichting met zich meebrengen voor de patiënt, zijn of…
Pyromaan en seriemoordenaar: Ottis TooleOttis Toole was een Amerikaanse pyromaan en zelfverklaard seriemoordenaar. Samen met Henry Lee Lucas bekende hij meer da…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bekentenis van Adriá; Jaume Cabré"

Reacties

Arno Vugts, 14-07-2013 14:43 #2
Het verspringen in de tijd doet me denken aan het spelen van een arpeggio.

Minie Testerink, 19-02-2013 19:04 #1
Dit boek kan ik iedereen aanraden want als je eenmaal aan het lezen bent kun je het moeilijk aan de kant leggen want dan wil je weten hoe het verder gaat en het is een boek wat makkelijk leest met een erg goede verhaallijn.
Hoofdpersoon is Adrià Ardèvol en woont in Barcelona in de tijd van Franco.
Zijn ouders willen hem zien schitteren in alles wat hij van hun moet doen en er gaat niets geen warmte van hun uit naar Adrià toe en door deze opvoeding is hij al snel volwassen.
Adrià zoekt dan ook vaak troost bij zwarte adelaar en sheriff Carson, dat zijn een bruin paard en plastic indiaan en heeft hij de zorg van kleine Lola.
Felix, de vader van Adrià heeft een antiekwinkel vol met goederen die hij op een slinkse manier heeft gekocht van de Joden want die wilden vluchten voor Hitler en met het geld dat ze kregen konden ze hun reis betalen.
Ook heeft Felix een kostbare viool in zijn bezit van de vioolbouwer Storioni en omdat Adrià verplicht op vioolles is raakt hij helemaal in de ban van de Storioni als zijn vader die aan hem laat zien en wil er dan ook dolgraag op spelen maar dit mag nog niet van zijn vader.
Bernat is de vriend van Adrià en speelt veel beter viool en dat kan Adrià niet goed hebben.
Op een gegeven moment is de vader van Adrià verdwenen en wordt vermoord gevonden.
Als Adrià ouder is probeert hij er achter te komen wie de moordenaar van zijn vader is geweest.
Er komen allerlei herinneringen bij Adrià naar boven en schrijft hij alles in briefvorm op waarbij hij een bekentenis doet aan zijn geliefde Sara.
Adrià en Bernat zijn altijd vrienden gebleven totdat Adrià op een onvoorstelbare tragedie om het leven komt.
Vind het een meeslepend verhaal met spannende, ontroerende en tragische momenten en het gaat ook over haat en liefde.

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 01-02-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 2
Schrijf mee!