InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Hemelse juwelen; Donna Leon
recensie

Hemelse juwelen; Donna Leon

Hemelse juwelen; Donna Leon Hemelse juwelen is een literaire thriller van de Amerikaanse schrijfster Donna Leon over het leven van de Italiaanse barokcomponist Steffani. Het boek verscheen in 2012 tegelijkertijd met het album Mission van zangeres Cecilia Bartoli. Bartoli zingt op deze CD verloren gewaande aria's van Steffani. Dat levert een bijzondere combinatie op van lezen en luisteren.

Donna Leon

De Amerikaanse schrijfster Donna Leon (1947) verwierf bekendheid met haar spannende romans over commissaris Brunetti. Ze woont in het door haar geliefde Venetië en heeft niet alleen een passie voor schrijven, maar ook voor barokmuziek. In haar boek The Jewels of Paradise (2012) combineert zij deze twee voorliefdes. Het boek verscheen najaar 2012 in de Nederlandse vertaling Hemelse juwelen bij uitgeverij Cargo, een imprint van uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 7863 8.

Agosto Steffani

Agosto Steffani (1654-1728) was een barokcomponist van zowel instrumentaal als vocaal werk, waaronder veel duetmuziek. Daarnaast was hij een hooggeplaatste geestelijke die allerlei (pauselijke) ambassadeursposities bekleedde. Bovendien was hij kapelmeester van de keurvorsten van Beieren en Hannover.
Met haar in najaar 2012 uitgekomen album Mission brengt Cecilia Bartoli de aria's en duetten van deze enigszins in het vergeetboek geraakte componist weer tot leven. Op de officiële website van Cecilia Bartoli zijn diverse aria's van dit album te beluisteren, www.ceciliabartolionline.com.

Na zijn dood liet Steffani twee kisten achter met papieren betreffende zijn politieke en kerkelijke activiteiten, welke kisten in Rome worden bewaard. Er was echter nog een derde kist met muziekdocumenten. Deze kist ging naar zijn familie, maar raakte later verloren.

Hemelse juwelen

En daar is het dat schrijfster Donna Leon de draad oppakt. In haar muzikale thriller laat zij twee kisten boven water komen met daarin een mix van persoonlijke en zakelijke correspondentie en natuurlijk muziekdocumenten. De inhoud van deze twee kisten wordt als erfenis betwist door twee neven, beide afstammelingen van de 17e eeuwse componist. Zij komen middels de advocaat Moretti overeen dat er een onderzoek moet plaatsvinden om de inhoud van de documenten grondig te bestuderen. Daaruit moet dan blijken wat de erfenis is en welke neef daar recht op zou hebben. Voor dit onderzoek wordt Caterina, die muziekwetenschap heeft gestudeerd, ingehuurd. Het verhaal speelt zich af in Venetië.

Zelfs lezers die gek zijn op Venetië, barokmuziek en de Italiaanse taal hebben met het boek Hemelse juwelen wellicht nog een harde noot te kraken. Via de hoofdpersoon Caterina gewordt de lezer op een enigszins arrogante wijze kennis van de barokmuziek. Leon laat haar door heel Venetië marcheren en lardeert haar teksten met veel (onvertaalde) Italiaanse zinnetjes en woorden. Ondertussen worstelt Caterina zich door de documenten uit de kisten en dat is interessant, maar ook af en toe bloedstollend saai. Uit die documenten valt o.a. min of meer op te maken dat Steffani een musico (de benaming voor een castraat) was en dat hij bij de moord op Graaf Königsmarck (wegens een amoureuze affaire) betrokken zou zijn geweest, waarvoor hij zogenaamd bloedgeld zou hebben ontvangen.
De ware toedracht blijft echter in nevelen gehuld.

Vermakelijke passages

Tussen de bedrijven door gaat Caterina enige malen lunchen met advocaat Moretti, haar opdrachtgever. Dat leidt tot interessante conversaties, bijvoorbeeld wat er van muziek overblijft als je het niet kan horen. Soms geeft Leon haar hoofdpersonage ook wat hilarisch-politieke gedachten mee. Met een vette knipoog naar o.a. Berlusconi. "Alleen de dood kon een einde maken aan de mannen die hun leven aan de politiek hadden gewijd. Diefstal, betrokkenheid bij de mafia, betalingen aan transsexsuele prostituees, corruptie, verdwenen miljoenen - ze bleven gewoon in functie. Beschuldig hen van wat je wilt, ze weken geen duimbreed. En je kon je kont niet keren of ze veranderden van politieke partij of vernieuwden zichzelf, veranderden hun haarlijn, vonden Jezus of huilden op tv en smeekten hun vrouw om vergiffenis, maar ze weken geen duimbreed".

Het deksel op je neus

Terwijl Caterina steeds meer papieren uit de kisten haalt, stopt Leon steeds meer ingrediënten in dit verhaal. Dat is prima want deze veelheid zorgt ervoor dat je verder blijft lezen. Een echte whodunnit wordt het nergens. Aan het einde van het verhaal ontdekt Caterina een dubbele bodem in één van de kisten en daarin zitten dan de "hemelse juwelen" bestemd voor beide neven. Alleen was dit nu bepaald niet wat de neven in gedachten hadden. Wie het onderste uit de kan wil .......... Ook de lezer krijgt de deksel op zijn neus. Na de ontdekking van deze hemelse juwelen stapt Caterina ijskoud op, de neven verbijsterd achterlatend samen met advocaat Moretti die vanaf een zeker punt in het boek ambigu gedrag vertoont. Wat zijn insteek in deze hele affaire is, wordt nergens nader verklaard. De lezer hoeft alleen nog maar het boek dicht te klappen.

Combinatie van boek en CD

In combinatie met de CD Mission is het zeker geen straf om dit boek te lezen. De aria's gezongen door Bartoli vergezellen je als hemelse juwelen op je ontdekkingstocht naar die andere hemelse juwelen, de erfenis van de neven.
Gerelateerde artikelen
Biografie: Donna SummerDonna Summer is een bekende zangeres. Maar wie is Donna Summer eigenlijk? Je kunt het allemaal lezen in dit artikel.
Hersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekHersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekRustgevende muziek: Barokmuziek reinigt de verbindingen tussen onze hersencellen. Vooral de muziek van Bach schijnt erg…
Donna Karan, ontwerpster voor de werkende vrouwDonna Karan is behalve ontwerpster ook zakenvrouw. Haar hele carrière vertrok vanuit een eenvoudig idee: als zijzelf noo…
Bronnen en referenties
  • www.charlottehanson.nl
  • www.ceciliabartolionline.com
  • www.uitgeverijcargo.nl

Reageer op het artikel "Hemelse juwelen; Donna Leon"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 01-01-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!