InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Bobbi naar de speelzaal - Ingeborg Bijlsma
recensie

Bobbi naar de speelzaal - Ingeborg Bijlsma

Bobbi naar de speelzaal is één van de vele titels uit de Bobbi-reeks die geschreven is voor peuters. Het zijn boekjes over dagelijkse onderwerpen die zeer herkenbaar, goed en vrolijk geschreven zijn door Ingeborg Bijlsma en geïllustreerd door Monica Maas. Door de herkenbaarheid en de makkelijk te lezen teksten zal uw peuter steeds weer om deze boekjes vragen!

Gegevens Bobbi naar de speelzaal

  • Titel: Bobbi naar de speelzaal
  • Tekst: Ingeborg Bijlsma
  • Illustraties: Monica Maas
  • Uitgeverij: Kluitman
  • Verschenen: 2002
  • ISBN: 9789020684049

Het verhaal

Hoe gaat dat eigenlijk als je naar de peuterspeelzaal gaat? Voor menig 2-jarige best een spannende tijd wanneer zij voor het eerst naar de peuterspeelzaal gaan. Bobbi kan hier uitstekend bij helpen. Bobbi moet zich van mama haasten om op tijd te komen, zijn jas ophangen en dan even spelen voor mama weg gaat. Ook Bobbi huilt gewoon even als mama weg gaat, die emoties worden dus niet uit de weg gegaan! Bobbi verft, speelt met zijn vriendjes, krijgt wat te drinken en dan is mama er al weer!
Een heerlijke voorbereiding dus voor elke 2-jarige peuter die bijna deze grote stap gaat zetten. Ook wanneer zij reeds op de peuterspeelzaal zitten blijft het natuurlijk een leuk herkenbaar boekje. Dan niet als voorbereiding, maar als herkenning van situaties die zijzelf ook kennen.

Een stukje uit het boek

Bobbi lacht. Wie ziet hij daar nou?
"He, daar heb je mama weer!"
Hij roept:" Dag, ik ga naar huis toe."
Nina zwaait. "Dag Bobbibeer!"

De opbouw van het boek

Op de voorkant staat een vrolijke duidelijke tekening waaraan je gelijk kan zien waarover het boekje gaat. Elk boekje heeft een vrolijk felgekleurde kaft en in een kader een mooie tekening.
In het boek staat telkens op de linkerpagina een tekst van vier regels op rijm (abcb). De teksten zijn erg kort, maar zeer goed en herkenbaar. Voor 2/3-jarigen precies lang genoeg. Op de rechterpagina staat telkens een mooie, zeer bijpassende illustratie.
Doordat de lay-out en tekstopbouw in elk boekje exact hetzelfde zijn zijn ook hierom de boekjes erg herkenbaar.

De schrijfster - Ingeborg Bijlsma

Ingeborg Bijlsma droomde er nooit van om schrijfster te worden. Het enige wat zij wilde was juf worden en dit ging zij dan ook doen. Tijdens haar studie kwam zij in aanraking met de media en kreeg zij de wens om de media te kunnen combineren met kinderen. Die kans kwam voorbij toen zij kon gaan werken voor SchoolTV. Het lesmateriaal werd geïllustreerd door Monica Maas. Later toen zij bij Kluitman ging werken werd haar gevraagd om een serie te ontwikkelen met de tekeningen van Monica Maas. Dit werd Bobbi. Ze ziet zichzelf nog steeds als juf en niet als schrijfster.

De Illustrator - Monica Maas

Monica Maas wilde naast tekenen ook graag kleuterleidster worden. Zij heeft dit vier jaar gedaan, maar in 1978 werd tekenen een dagtaak voor haar. Inmiddels heeft ze illustraties en omslagen gemaakt voor meer dan honderd boeken van verschillende uitgevers. Ze houdt van variatie in haar werk en tekent daarom ook voor bedrijven en diverse andere opdrachtgevers. Ook verzorgt ze diverse wens- en geboortekaartjes. Haar bruine beertjes werden zo populair dat uitgeverij Kluitman eind jaren '90 een voorstel doet om hierover een serie te maken, dit werd Bobbi.
© 2012 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Bobbi viert sinterklaasrecensieBoekrecensie: Bobbi viert sinterklaasEen vrolijk boekje voor peuters over Sinterklaas. Beertje Bobbi is bij de intocht van Sinterklaas en hij mag meerijden o…
In memoriam Bobbi Kristina Brown - Whitney HoustonIn memoriam Bobbi Kristina Brown - Whitney HoustonBobbi Kristina Brown, de dochter van Whitney Houston en Bobby Brown, is op een al even bizarre manier als haar moeder in…
Prentenboeken: ZindelijkheidPrentenboeken: ZindelijkheidElke ouder krijgt er mee te maken. Je kunt je kind komt op een leeftijd dat het begint zindelijk te worden. Je kunt je p…
(Voor)lezen is leuk en leerzaam(Voor)lezen is leuk en leerzaamVoorlezen is niet alleen ontzettend leuk, maar ook enorm leerzaam. Kinderen die al van jongs af aan voorgelezen worden h…
Broertje of zusje op komst: boekentips voor peutersBroertje of zusje op komst: boekentips voor peutersVoor een peuter is het heel spannend om een broertje of zusje te krijgen. Daarom is het belangrijk om je kindje hier op…
Bronnen en referenties
  • Boek Bobbi naar de speelzaal
  • www.kluitman.nl

Reageer op het artikel "Bobbi naar de speelzaal - Ingeborg Bijlsma"

Infoteur: Avdoren
Gepubliceerd: 17-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!