InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Kleine Bij door Chris Cleave
recensie

Recensie: Kleine Bij door Chris Cleave

Kleine Bij is een bijzondere en indringende roman, over vluchtelingen en illegaliteit en over keuzes die we soms gedwongen moeten maken. Een roman waarvan je niet al te veel moet weten voordat je begint te lezen, omdat dat de spanning wegneemt. Daarom verraad ik ook weinig details in dit artikel. Maar omdat het een boek is wat zeer de moeite waard is, vooral mijn mening over dit mooie verhaal.

Het Boek

  • Titel: Kleine Bij
  • Oorspronkelijke Titel: The Other Hand/Little Bee
  • Auteur: Chris Cleave
  • Uitgeverij: Simon & Schuster
  • Plaats en Jaar van Uitgave: New York, 2009
  • ISBN: 9-781416-589631

Het Verhaal

Kleine Bij is het bijzondere verhaal van twee heel verschillende vrouwen. Of eigenlijk, een meisje en een vrouw. De Nigeriaanse Kleine Bij en de Britse Sarah O'Rourke. Ze hebben elkaar op een fatale dag ontmoet aan de Nigeriaanse kust, waar Sarah met haar man Andrew op vakantie was. Sarah wist niets van Afrika en van Nigeria en wordt ruw met de werkelijkheid geconfronteerd. Ze moet een vreselijke keuze maken, die haar altijd zal blijven achtervolgen. Twee jaar later ontmoet ze Little Bee opnieuw, deze keer in Engeland, waar Little Bee naar toe is gevlucht. Wanneer Little Bee ontslagen wordt uit het vluchtelingencentrum gaat ze op zoek naar de enige mensen die ze kent in Engeland, Sarah en haar man. Haar bezoek aan het Engelse gezin brengt een heleboel emoties te weeg. Kleine Bij en Sarah vertellen om de beurt hun deel van het verhaal, waardoor je met beide kanten van het verhaal wordt geconfronteerd. Dit alles zonder in herhalingen te vallen.

Mijn Mening

Kleine Bij is een verhaal waarover je niet te veel moet weten wanneer je er aan begint. Daarmee verliest het een deel van zijn spanning. Het is een zeer indringend boek, over vluchtelingen en illegaliteit, over geweld, over moeilijke keuzes in het leven. Het boek gaat over grote belangrijke thema's, maar dat wil niet zeggen dat er geen humor is. Het taal-gebruik alleen is vaak al humoristisch. Kleine Bij heeft zichzelf het Britse Engels aangeleerd terwijl ze in het vluchtelingencentrum zat, maar af en toe vertelt ze in gedachten dingen aan haar vriendinnen uit haar Nigeriaanse dorp en spreekt ze Nigeriaans Engels, wat een taal op zich is. Ook krijgt ze contact met een meisje uit Jamaica, die haar eigen versie van de Engelse taal spreekt. En dan is er de kleine Chris, de zoon van Sarah, die zijn eigen kleutertaal spreekt.

Kleine Bij is het verhaal van moeilijke keuzes en wat dat met je doet. Ook is het het verhaal van Sarah en haar huwelijk en de buitenechtelijke relatie die ze heeft. En dat van haar zoontje, die denkt dat hij Batman is en niet wil accepteren dat zijn vader sterft. Sarah is hoofdredactrice van een populair tijdschrift en leeft een hip en modern leven, waarbij ze zich niet echt verdiept in wat er in de buitenwereld gaande is. Haar man Andrew is columnist bij The Times en staat altijd klaar met meningen, maar de werkelijkheid kan heel anders zijn, zoals hij leert. En wie denkt dat Kleine Bij een zielig klein Afrikaans meisje is, komt bedrogen uit. Ze is een sterke persoon, met goede en slechte eigenschappen en komt op voor zichzelf.

Vluchtelingencentrum

Kleine Bij kan ook worden gezien als een aanklacht tegen de manier waarop de Britse overheid omgaat met vluchtelingen en illegalen. De omstandigheden in het vluchtelingencentrum zijn tamelijk schokkend, wanneer men bedenkt dat het plaatsvindt in een Westers, ontwikkeld land. En hoewel zulke omstandigheden uiteraard per land verschillen is het idee dat vluchtelingen terug worden gestuurd naar hun land van herkomst en daar grote kans lopen het leven te laten alleen al afschuwelijk. Met Kleine Bij krijgt zo'n vluchteling een gezicht, wat het voor veel lezers misschien eerder niet had.

Kleine Bij is dus een boek wat de moeite van het lezen meer dan waard is. Om het verhaal op zichzelf, maar ook omdat het ingaat op thema's die belangrijk zijn in onze samenleving: vluchtelingen en illegalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recensie: Kleine Bij door Chris Cleave"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 11-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!