InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De vertrouwelinge; David R. Gillham
recensie

De vertrouwelinge; David R. Gillham

Het boek De Vertrouwelinge van de Amerikaanse schrijver David R. Gillham speelt zich af in het grauwe en vreugdeloze Berlijn van 1943, middenin de Tweede Wereldoorlog. In deze romantische en spannende roman staat de strijd tussen goed en kwaad centraal.

David R. Gillham

David R. Gillham (1957), zie foto boven, volgde een opleiding tot schrijver aan de universiteit van Zuid-Californië. Hij maakte een overstap van het scenarioschrijven naar het schrijven van fictie. City of Woman is zijn debuutroman, waarmee hij is genomineerd voor diverse awards. Het boek verscheen in 2012 in Nederlandse vertaling onder de titel De vertrouwelinge bij uitgeverij Mistral, ISBN 9 789049 953362. Dit boek speelt zich af in het Berlijn van 1943. Inmiddels is Gillham bezig aan een boek dat zich afspeelt in het naoorlogse Amsterdam en New York in de jaren vijftig.

Gillham heeft een passie voor geschiedenis, vooral voor de donkere tijden uit het verleden. Daar waar mensen keuzes moeten maken of ze wel of niet in vrees willen leven. Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar vrouwen in zware tijden. Mannen trekken in de oorlog naar het front, maar waar hebben de thuisblijvende vrouwen allemaal mee te kampen? In zijn boek schetst hij het leven van de Berlijnse vrouw in oorlogstijd via het personage Sigrid, een doorsnee Berlijnse.
Als hij schrijft over Berlijn in de dertiger jaren, voelt hij zich alsof hij er thuis is, in ieder geval in gedachten; aldus de schrijver.

De vertrouwelinge

Sigrid is de vrouw van een soldaat, Kaspar, en leeft samen met hem en haar chagrijnige schoonmoeder in een armoedige flat. Sigrid neemt het niet zo nauw met de huwelijkstrouw. Nog vóórdat Kaspar opgeroepen wordt om naar het front te gaan, heeft ze een relatie met Egon. Egon is joods en handelt in kleding, sieraden e.d., waarvoor hij geld ontvangt en waarbij Sigrid als tussenpersoon fungeert. Over zijn vrouw en kinderen krijgt Sigrid niet veel uit hem los.
Sigrid maakt kennis met het meisje Ericha, een Dienstjahr-meisje dat bij één van de buurvrouwen tewerkgesteld is. Dat is Frau Granzinger met een hele stoet kinderen, waarvoor ze als Arische Mutter een onderscheiding heeft gekregen. Ericha maakt deel uit van een netwerk dat ondergedoken joden en andere vervolgden probeert te redden. Tegen wil en dank raakt Sigrid er ook bij betrokken. Langzaam gaan haar ogen open voor wat er echt allemaal gebeurt in Duitsland. "Wanneer ze die avond in bed ligt, ziet ze weer voor zich hoe de SS Joden achterin een vrachtwagen leidde. Een smerig soort schaamte balt zich samen in haar buik. Niet alleen voelt ze de schaamte dat rechtschapen Duitsers zoiets kunnen doen, of dat ze lange tijd zo stompzinnig haar ogen heeft gesloten voor 'het beleid', maar ook schaamte vanwege wat er verder door haar hoofd gaat" Ze speelt namelijk met de gedachte om de Joodse vrouw en twee kinderen die zij helpt te verbergen te verraden, omdat zij in de veronderstelling verkeert dat dit de vrouw en kinderen zijn van haar minnaar Egon. Door ze uit de weg te ruimen zou ze Egon voor zich alleen hebben.

Hoe dicht liggen goed en kwaad bij elkaar. En hoe gevaarlijk is het om iemand in oorlogstijd te vertrouwen en soms hoe gemakkelijk om iemand om te kopen. Sigrid zal ontdekken aan welke praktijken haar Egon zich schuldig maakt. Ze maakt ook kennis met officier Wolfram, die geïnvalideerd is teruggekeerd van het front; maar onder deze ruwe bolster zit een blanke pit. Haar man Kaspar raakt gewond in de oorlog; hij heeft zich schuldig gemaakt aan een wraakactie op Russische burgers. Het leven is hem niets meer waard en hij meldt zich vrijwillig om weer naar het front terug te keren. Niemand minder dan Ericha verraadt Sigrid; ondanks alles steunt Sigrid Egon. Gepokt en gemazeld door de omstandigheden wordt Sigrid steeds sterker en doet ze uiteindelijk de dingen die haar hart haar ingeven.

Dit boek trekt je diep in de schizofrenie van een oorlog. De centrale vraag is wat jezelf onder bepaalde omstandigheden zou hebben gedaan; welke keuzes je maakt met welke noodlottige consequenties. Gillham legt met dit boek bloot hoe complex ons besef van goed en kwaad is en hoe gemakkelijk je noodgedwongen de grenzen overschrijdt.
In deze roman adem je de sfeer in van het Berlijn gedurende de oorlog. De armoede, de grauwheid, de angst, de schuilkelders, de stank van goedkope sigaretten en Ersatz koffie, wantrouwen en verraad. Overtuigend geschreven, alsof je er zelf rondloopt.
Het boek komt op gang als een ouderwetse stoom locomotief, maar neemt allengs de vaart aan van een sneltrein en sleept je mee naar de apothéose; een indrukwekkend einde.
Gerelateerde artikelen
Gabriela Mistral, NobelprijswinnaresGabriela Mistral was de eerste Zuid-Amerikaanse vrouw die een Nobelprijs ontving. Ze schreef voornamelijk gedichten en z…
Leefde Adolf Hitler langer dan wij dachten?Leefde Adolf Hitler langer dan wij dachten?Hitler was niet dood, hij leefde nog voort, toen de wereld dacht dat hij aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door z…
Potsdamer Platz in Berlijn: geschiedenisDe Potsdamer Platz is een van de bekendste pleinen van Berlijn. Tot in de Tweede Wereldoorlog stond er een van de groots…
Stedentrip naar hoofdstad BerlijnTegenwoordig zijn stedentrips erg in trek bij mensen die van cultuur houden of er gewoon even tussenuit willen. Bekende…
Verhuizen naar BerlijnBerlijn is één van de goedkoopste steden van Europa. Veel mensen willen daarom naar Berlijn verhuizen. Maar wat moet je…
Bronnen en referenties
  • www.uitgeverijmistral.com
  • www.davidrgillham.com

Reageer op het artikel "De vertrouwelinge; David R. Gillham"

Reactie

A. Martine van der Meule, 18-03-2013 09:49 #1
Ik sta perplex over deze "romantische en spannende" roman. Hoe romantisch en spannend moet het zijn geweest voor Joden om van de ene plaats naar de andere te moeten vluchtten en vaak uiteindelijk verraadden te worden voor een paar marken en daarna een veewagen ingeranseld te worden, gedeporteerd naar een concentratiekamp, vervolgens geselecteerd, vergast en verbrand. In welk parallel universum leven mensen om dit conterfeitsel zo aan te prijzen?

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Reacties: 1
Schrijf mee!