InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Mijn winter met Zero; Paola Predicatori
recensie

Mijn winter met Zero; Paola Predicatori

Mijn winter met Zero; Paola Predicatori Mijn winter met Zero is de debuutroman van de Italiaanse schrijfster Paola Predicatori. In dit boek beschrijft de jonge hoofdpersoon Alessandra haar gevoelens na het overlijden van haar moeder en haar zoektocht naar waarachtige troost, vriendschap en liefde.

Paola Predicatori

Paola Predicatori (1967) woont in Milaan en werkt bij een uitgeverij. Ze werd geboren aan de oostkust van Italië. Haar debuutroman Il mio invierno a Zerolandia verscheen in 2012 in Nederlandse vertaling bij Uitgeverij Artemis & Co: Mijn winter met Zero, ISBN 9 789047 202806.

Mijn winter met Zero

Mijn winter met Zero is een vertelling in dagboekvorm. De 17-jarige Alessandra heeft zojuist haar moeder verloren ten gevolge van een slopende ziekte. Ze deelt haar verdriet met oma, bij wie ze samen met haar moeder al die tijd al woonde. Haar vader kent ze niet; die is er vandoor gegaan toen haar moeder zwanger werd. Maar oma en zij uiten zich niet echt ten opzichte van elkaar; beiden gaan schuil achter hun eigen verdriet. Dan zijn er nog twee vriendinnen van haar moeder, Claudia en Angela, die zich haar lot aantrekken.

Na de begrafenis gaat Alessandra naar school, maar het leven ziet er ineens heel anders uit. Ze sluit zich af van haar vroegere vrienden en vriendinnen. Het hele sociale leventje - bestaande uit feestjes, vriendjes en geroddel - is zij in één klap ontgroeid. Demonstratief gaat ze achterin de klas in de bank zitten bij Zero. Zero is de bijnaam van Gabriele Righi, een jongen die zich aan niets of niemand stoort en weggedoken lijkt in een doelbewust autisme. Vaak komt hij niet opdagen, zijn huiswerk maakt hij niet, het enige vak waarin hij goed is, is tekenen. Hij heeft dan ook alleen de steun van de tekenleraar Greci.
Alessandra kiest deze plek om net als hij zich te distantiëren van de rest. Het opstandige verdriet om haar moeder is te groot om het te kunnen of willen delen met haar oude vriendenclubje.

Tussen Alessandra en Gabriele ontstaat een moeizame relatie, voornamelijk gekenmerkt door zwijgen en verzwijgen van gevoelens. Toch ontstaat er een bepaalde aantrekkingskracht tussen de twee en hebben spaarzame ontmoetingen plaats. Maar juist omdat er weinig ruimte is voor praten, rijzen er misverstanden. Hoe complex het karakter van Gabriele ook is, wel is hij de enige oprechte en troostrijke vriend in het leven van Alessandra. Op enig moment - nog voor het school eindexamen - verdwijnt Gabriele naar Amsterdam. Het is echter niet het einde van de relatie, want na een paar maanden begint hij Alessandra tekeningen te sturen. Achterop één van de laatste tekeningen staat zijn telefoonnummer gekrabbeld. En Alessandra besluit hem te bellen.

Verdriet, leegte en troost

In het boek wisselen het grote verdriet om de overleden moeder en de spannende zoektocht naar een troostrijke relatie elkaar af. Het is het leven van een jong volwassene, dat plotseling helemaal op zijn kop staat.
In een aantal hoofdstukken praat Alessandra met haar overleden moeder. Dat is denk ik een onderdeel van het rouwproces: praten met de geliefde persoon die er niet meer is, totdat je je gevoelens echt een plaats kunt geven.

Paola Predicatori maakt in deze novelle de geweldige leegte die een dierbaar persoon bij zijn/haar verscheiden achterlaat, voelbaar; de herinneringen, de vreugde, de spijt. Dat leidt tot zinnen als: "Het strand, leeg, oneindig. Het is niet eens meer een ruimte, maar het hellende vlak in de tijd waar het geheugen overheen glijdt. Er verschijnen fragmenten van dingen, van mensen, de scène verandert voortdurend, vaak onscherp."
Aan de andere kant de zoektocht naar troost, de wens ook om verder te leven en zelfs je weer gelukkig te voelen. Door het stugge en af en toe plompe karakter van Gabriele heen tovert de schrijfster ons een stukje oprechte liefde en vriendschap te voorschijn.

Al met al legt Paola Predicatori hier met overtuiging de zieleroerselen bloot van een zeventienjarig meisje, dat met een enorm verdriet wordt geconfronteerd.
Gerelateerde artikelen
Griekse goden: ArtemisGriekse goden: ArtemisArtemis is in de Griekse mythologie de godin van de jacht, va de kuisheid en die van de maan. Hier info over haar geboor…
Griekse mythologie, godin ArtemisGriekse mythologie, godin ArtemisArtemis is de tweelingzuster van Apollo en haar vader is Zeus. Zij was aanwezig bij de geboorte van haar broer Apollo. D…
Albert II - Koning van België na Boudewijn en voor FilipAlbert II - Koning van België na Boudewijn en voor FilipKoning Albert van België maakte op 3 juli 2013 zijn aftreden bekend. Zijn zoon Filip volgt hem op. Albert was bijna twin…
Wereldwonder 3: De tempel van Artemis te EfeseWereldwonder 3: De tempel van Artemis te EfeseDe tempel fungeerde zowel als religieuze plaats en als marktplaats. Vele jaren kwamen hier kooplieden, toeristen, ambach…
recensieRecensie: De geschiedenis van mijn kaalheidIn 2000 verscheen de roman 'De geschiedenis van mijn kaalheid' van Marek van der Jagt bij uitgeverij De Geus.

Reageer op het artikel "Mijn winter met Zero; Paola Predicatori"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 24-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!