InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Chocolat
recensie

Recensie: Chocolat

Recensie: Chocolat Chocolat door Joanne Harris is een echt 'feelgood' boek. Met een klein Frans dorpje dat op zijn kop komt te staan door de komst van een vrolijke, open vrouw. Ze gaat het gevecht aan met de gevestigde orde en helpt de mensen om haar heen. Een klein vleugje chocolade en magie zorgen voor een speciale sfeer in dit boek, wat inmiddels ook verfilmd is met Juliette Binoche en Johnny Depp in de hoofdrollen

Het Boek

Titel: Chocolat
Auteur: Joanne Harris
Uitgeverij: De Kern
Plaats en Jaar van Uitgave: Baarn, 2001
ISBN: 90-325-0798-2

Het Verhaal

Op een dag in februarie komen Vianne Rocher en haar dochter Anouk terecht in Lansquenet-sous-Tannes. Anouk wil graag in het dorpje blijven en Vianne geeft toe. Ze hebben een leven van zwerven achter de rug en Anouk is toe aan een stabiele omgeving. Vianne besluit een zaak in het dorp te openen, een chocolaterie met de naam La Céleste Praline. Dit alles zeer tegen de zin van de dorpspastoor Francis Reynaud, die de vastentijd geen tijd voor chocolade vindt. De dorpelingen worden echter aangetrokken door de open en vrolijke persoonlijkheid van Vianne en door haar overheerlijke chocolade. Vianne bezit bovendien het vermogen om te weten welke chocolade bij iemand past en al snel heeft ze een vaste klantenkring opgebouwd.

Zwerven

Vianne heeft een leven van zwerven met haar eigen moeder achter de rug. Haar moeder was altijd op de vlucht en trok heel Europa door. Aan het einde van haar leven kreeg ze kanker en bleef ze vluchten voor wat zij de 'Zwarte Man' noemde. Uiteindelijk trokken moeder en dochter naar New York waar moeder bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Vianne raakte daar vervolgens zwanger van Anouk en ging door met zwerven, maar nu op haar eigen manier. Ze blijft langer op een plek, heeft een beroep en bankrekening, ze is kortom wat stabieler dan haar moeder. Maar ze ziet de wens van Anouk om op een vaste plek vaste vriendjes te krijgen en besluit dat Lansquenet daar misschien wel geschikt voor is. Zelf raakt Vianne bevriend met Armande Voizin, een eigenzinnige dame van 80, met de eenzame Guillame en met Joséphine Muscat, die in een moeilijk huwelijk zit.

Dorpspastoor

Dan leggen woonboten aan aan de kade van de Tannes in Lansquenet en hier wordt fel op gereageerd, vooral door de pastoor. Er blijken al eerder problemen te zijn geweest met woonbootbewoners en Reynaud en andere dorpsbewoners willen hen weg hebben. Maar Vianne en Armande sluiten vriendschap met de mensen van de woonboten, vooral met Michel Roux. Dan wordt de boot van Roux in brand gestoken en bijna alle woonboten verdwijnen, alleen Roux blijft zonder boot achter. Vianne en Armande helpen hem. Reynaud ziet het allemaal met lede ogen aan. Vooral wanneer Joséphine bij Vianne intrekt en haar man Paul Muscat alleen in zijn café achterlaat. Muscat mishandelt haar en is een agressieve, akelige man. Maar voor Reynaud is het bewijs geleverd dat Vianne zich tegen de kerk verzet, de huwelijksbeloften staan op het spel. Wanneer Vianne dan ook nog een Chocoladefestijn wil vieren met Pasen heeft hij het gevoel dat Vianne moet verdwijnen uit het dorp. Maar hij ziet in dat hij geen geweld kan gebruiken, vooral omdat blijkt dat zijn manusje-van-alles Paul Muscat degene is die de boot van Roux in brand heeft gestoken.

Armande

Armande Voizin wordt 81 jaar en besluit een feestje te geven. Ze heeft suikerziekte en haar dochter zou haar het liefste in een bejaardenhuis zien, maar Armande is eigenzinnig en wil in haar eigen huis sterven. Het feestje wordt verzorgd door Vianne en Armande heeft de tijd van haar leven. De volgende ochtend, paaszaterdag, wordt ze dood in haar bed aangetroffen, tot gruwel van Reynaud. Die avond besluit hij dat hij in de winkel van Vianne binnen wil dringen en haar voorraad zal vernietigen, waardoor haar zaak een dusdanig verlies zal leidden, dat ze wel moet vertrekken. Het is in zijn ogen de enige manier om het kerkelijke Pasen te redden. Wanneer hij de winkel in de vroege ochtend binnendringt verliest hij zich in de chocolade en wordt hij ontdekt door Vianne, die hem de winkel uithelpt. Vernederd verlaat Reynaud het dorp.

Het Chocoladefestijn is een groot succes, maar Vianne voelt zich enigszins gedesillusioneerd, wat moet ze doen, in Lansquenet blijven of toch weer weggaan. Ze realiseert zich dat ze opnieuw zwanger is en besluit dat ze misschien toch kan blijven.

Mijn Mening

Chocolat is een zalig boek voor wie op zoek is naar een prettig verhaal, met personen die vol liefde zijn opgetekend. De eigenzinnige Armande, de intelligente Joséphine, de zwerver Roux en Vianne en haar dochter. Het zijn allemaal mensen die je graag in het echte leven zou willen ontmoeten. Pastoor Reynaud en Paul Muscat zorgen voor het tegenwicht , maar ze zijn nodig om het verhaal niet suikerzoet te maken. De sfeer in het Franse dorpje is met veel verve opgetekend. Het enige bezwaar is dat het verhaal zich waarschijnlijk in de jaren negentig afspeelt en de rol van de pastoor is in die zin enigszins onwerkelijk. Geen dorpspastoor kan zo'n invloed uitoefenen, zelfs niet in een afgelegen Frans dorpje. De film is dan ook gesitueerd in de jaren vijftig, wat in dat opzich realistischer is. Maar wie een leuk verhaal wil lezen, waar ook nog wat magie aan te pas komt, zal zich met Chocolat uitstekend vermaken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AlexanderStein, Pixabay
  • Chocolat. Harris Joanne. Baarn: De Kern 2001

Reageer op het artikel "Recensie: Chocolat"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!