InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Walvismuziek
recensie

Recensie: Walvismuziek

Walvismuziek een roman door Wally Lamb. Het is het verhaal van Dolores Price, die een moeilijke jeugd doormaakt. Maar die met veel humor en liefde uiteindelijk toch haar leven weer onder controle krijgt. Hoe moeilijk en verdrietig dingen ook kunnen zijn, met behulp van wat geluk en liefde is er een heleboel mogelijk.

Het Boek

Titel: Walvismuziek
Oorspronkelijke (Engelse) Titel: She's come Undone
Auteur: Wally Lamb
Uitgeverij: De Boekerij
Plaats en Jaar van Uitgave: Amsterdam, 2004
ISBN: 90-461-2049-X

Het verhaal

Walvismuziek is het verhaal van Dolores Price. Dolores heeft geen makkelijk leven. Haar ouders hebben een moeilijke relatie en wanneer Dolores nog jong is, scheidden ze. Haar vader gaat bij zijn minnares wonen en haar moeder komt in een inrichting terecht. Dolores moet bij haar oma, de moeder van haar moeder, gaan wonen. Ze kan het niet zo goed vinden met die oma, die erg traditioneel katholiek is. Ook op school heeft Dolores het moeilijk, ze heeft het gevoel buiten de boot te vallen. Maar dan komt haar moeder terug uit de inrichting en lijken dingen wat makkelijker te worden. Ook krijgen ze nieuwe buren, een jong en vlot echtpaar. De man, Jack Speight, vinden ze alledrie heel aantrekkelijk. Dolores, die zo'n jaar of 12 is, wordt voor het eerst in haar leven verliefd. Jack begint haar naar school te brengen en af te halen, op weg naar zijn werk en Dolores voelt zich opeens een stuk belangrijker dan vroeger. Maar dan verkracht Jack haar, hij heeft voortdurend zijn problemen aan haar vertelt, over hoe zijn vrouw moeite heeft met zwanger worden en nu eindelijk weer zwanger is en hij maakt misbruik van de gevoelens die Dolores voor hem heeft. Zijn vrouw krijgt een miskraam en nadat de verkrachting uitkomt vertrekken het echtpaar met stille trom. Dolores is echter niet meer de oude. Haar moeder verwent haar, om het misbruik goed te maken en Dolores groeit uit tot 'een walvis', zoals ze het zelf voelt. Ze wordt enorm dik. De enige die er in deze tijd voor haar is, is haar schooldecaan Fabio Pucci. Hij vindt dat ze moet proberen om toegelaten te worden tot een universiteit. Ook haar moeder wil dat graag, maar Dolores is als de dood. Wanneer op een dag haar moeder ontzettend kwaad op haar wordt vertrekt ze later naar haar werk, om nooit terug te keren. Ze wordt overreden door een truck. Dolores voelt zich enorm schuldig en besluit toch naar de universiteit te gaan.

Universiteit

Ook op de universiteit is Dolores een buitenbeentje. Haar kamergenote Kippy walgt van haar gewicht, maar gebruikt haar als manusje-van-alles. Dolores laat dat gebeuren, maar misbruikt dat vertrouwen om de correspondentie tussen Kippy en haar vriend Dante te lezen en dingen achter te houden. Ze vindt dat Kippy Dante niet verdient. Kippy gaat inmiddels vreemd met een jongen op de universiteit en wanneer die jongen Dolores aanrandt waar heel veel andere meisjes bij zijn, gaat ze er vandoor. Eerst gaat ze naar Dottie, een meisje dat op de campus werkt en net zo dik is als zijzelf en bovendien verliefd op haar is. Vervolgens vlucht ze naar de kust. Ze heeft gehoord dat daar walvissen aanspoelen en die wil ze zien. Bij zo'n dode walvis probeert ze zichzelf te verdrinken.

Liefde

Maar Dolores overleeft het en wordt opgenomen in een kliniek met behulp van een oude vriendin van haar moeder. In die kliniek knapt ze een heel eind op en verliest ze een groot deel van haar gewicht. Ze gaat werken voor een fotolaboratorium, waar ze foto's ontwikkelt. Ze ontdekt Dante, de ex van Kippy, op een foto en zoekt uit waar hij woont. Dan verhuist Dolores naar de plaats waar Dante woont. Dante wordt inderdaad verliefd op haar en het stel gaat al snel samenwonen. Dante weet echter niets van Dolores' verleden en van het feit dat ze Kippy gekend heeft. Wanneer Dolores zwanger wordt is Dante zeer stellig: hij wil geen kind. Dolores ondergaat een abortus, maar zeer tegen haar zin. Dante en Dolores trouwen, maar het huwelijk zit vanaf het begin niet goed. Dante blijkt niet degene te zijn die Dolores dacht dat hij was en zij is niet wie hij denkt dat ze is. Dante misbruikt Dolores geestelijk, hij vindt haar eenvoudig (omdat ze in een supermarkt werkt) en kijkt op haar neer. Wanneer Dolores ontdekt dat hij vreemd gaat stuurt ze hem weg. Dan overlijdt haar oma en vraagt ze hem terug te komen en samen gaan ze naar de begrafenis. Dante wil graag in het huis van haar grootmoeder gaan wonen, maar op weg naar huis breken de tralies die Dolores gebouwd heeft en vertelt ze hem alles: hoe ze Kippy heeft gekend, hoe ze verkracht is als meisje en hoe ze in een inrichting heeft gezeten. Het echtpaar gaat scheiden en Dolores trekt in het huis van haar oma. Ze herstelt de vriendschap met Roberta, een oude buurvrouw met wie haar oma het totaal niet kon vinden. Ook ontmoet ze haar decaan Fabio Pucci opnieuw, deze blijkt een partner met aids te hebben en wanneer die overlijdt staat Dolores voor Fabio klaar, zeker wanneer ook hij aids blijkt te hebben. Dolores schrijft zich in voor een avondstudie en daar ontmoet ze Thayer, ze worden verliefd, maar Dolores vertrouwt de liefde niet meer. Ze besluit dat ze alleen een kind van hem wil. Het is Fabio die haar vlak voor zijn overlijden zegt dat ze alle liefde die haar aangeboden wordt moet aannemen en ze trouwen. Dolores wil graag een kind met Thayer, maar dat lukt helaas niet. Thayer neemt haar mee op een reisje om walvissen te zien, het reisje dreigt een fiasco te worden, omdat er geen walvissen opduiken, maar dan is Dolores de enige die er toch een ziet.

Mijn Mening

Walvismuziek is een indringend verhaal. Het verhaal over een moeilijke jeugd en omstandigheden en hoe die problemen te overwinnen. Ook is het een verhaal over hoe je liefde moet aannemen waar je die vindt. Het leven is misschien niet perfect, maar er zijn zeker mooie dingen te vinden. Dolores is geen zielige martelares, die alles ondergaat, er zit veel humor in haar geschiedenis en ook in haar moeilijkste tijden zijn er altijd grappige momenten te ontdekken. Walvismuziek is een heel Amerikaans verhaal, zelfs zonder directe verwijzingen naar plaatsnamen zou het onmiddellijk duidelijk zijn dat de auteur Wally Lamb een Amerikaan is. Soms ligt het Amerikaanse er wat dik op, maar het boek is absoluut de moeite waard, vooral door het gevoel van humor van Dolores.
Gerelateerde artikelen
recensieRecensie van Vleugelslag (Wally Lamb)Wally Lamb (1950) is een auteur met diverse bestsellers op zijn naam. Hij is geliefd om zijn psychologische romans, waar…
Bronnen en referenties
  • Walvismuziek. Lamb, Wally. Amsterdam: Pockethuis 2004

Reageer op het artikel "Recensie: Walvismuziek"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!