InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Recensie: Bittere Thee
recensie

Recensie: Bittere Thee

Bittere Thee is het verhaal over een grote liefde tussen twee mensen uit verschillende culturen. Een Nederlandse vrouw en een Iraanse man, die door de revolutie in Iran uit elkaar worden gedreven.

Het Boek

Titel: Bittere Thee
Auteur: Corine Naranji
Uitgeverij: Bigot & Van Rossum
Plaats en Jaar van Uitgave: Baarn, 1998
ISBN: 90-6134-467-0

Bittere Thee

Perzië

Het verhaal begint met de reis van Dorien van Gooveren naar Perzië in 1969, waar ze haar man Hamed opzoekt. Hamed is voor een stage tijdens zijn studie bouwkunde naar zijn vaderland gegaan en Dorien, die al een aantal jaren met hem getrouwd is en een zoon van hem heeft bezoekt het vaderland van haar geliefde voor het eerst. Dorien is danig onder de indruk van het land, van zowel de armoede, als ook van de schoonheid en van de vriendelijkheid van de mensen, waaronder haar schoonfamilie.

De Liefde

Hierna blikken we terug in het verleden en leren hoe Dorien en Hamed elkaar hebben leren kennen in 1965. Hamed studeerde bouwkunde in Delft en Dorien werkte als maatschappelijk werkster, ze ontmoeten elkaar en worden verliefd. Een verliefdheid die eindigt in een ongeplande zwangerschap, nog een schande voor de katholieke Dorien en vooral voor haar moeder. Maar Dorien en Hamed trouwen, ze krijgen een zoon die Kevin heet en zetten hun leven aardig op poten. Hamed studeert verder en Dorien werkt. Maar wanneer Hamed afstudeert besluit het echtpaar naar Perzië te gaan, waar Hamed eerst bij zijn oom aan het werk wil en vervolgens een eigen bedrijf hoopt op te zetten, het is inmiddels 1974. Hamed is het niet eens met de politiek van de Perzische sjah, hij voelt zich aangetrokken tot het communisme, maar hij realiseert zich dat het levensgevaarlijk is om daarover te praten in het land. Hij spreekt met Dorien af dat hij zich ver van politiek zal houden in Perzië.

Leven in Perzië

Dorien heeft het niet makkelijk in haar nieuwe vaderland, maar Hamed stelt alles in het werk om haar zich op haar gemak te laten voelen. Hij vindt een huis voor zijn gezin in een prettige wijk, hij zorgt dat hun zoon naar de Nederlandse school kan en zo vindt Dorien langzaam een plek. Bovendien is Hamed druk met het opzetten van zijn eigen bedrijf wat prima verloopt omdat de economie in Perzië bloeit. Wanneer Dorien dan ook nog opnieuw zwanger raakt kan het geluk van het gezin niet op. Op een dag krijgt Dorien een brief dat haar moeder in het ziekenhuis ligt. Diezelfde avond wordt Dorien opgeschrikt door de komst van een neefje, Hamed blijkt gearresteerd te zijn en niemand weet precies wat er gaande is. Haar schoonfamilie en de Nederlandse ambassade raden haar aan om naar Nederland te gaan, tot er duidelijkheid is over wat er precies gaande is.

In Nederland is de vreugde van Doriens moeder groot dat haar dochter op bezoek is en dat ze haar kleinkinderen in haar armen kan sluiten. Dorien vertelt niet wat er gaande is in Perzië, ze besluit dat voor zich te houden. Dan overlijdt haar moeder en is haar verdriet eindeloos, haar moeder dood en haar man in de gevangenis. Maar dan krijgt Dorien bericht dat Hamed is vrijgelaten en keert ze terug naar Perzië. Hamed is veranderd, hij heeft het niet gemakkelijk gehad, aanvankelijk wil hij niet praten over wat er precies gebeurd is, maar hij laat los dat hij niet gemarteld is, maar wel heeft gezien hoe anderen gemarteld werden. Langzaam klimt hij weer uit de put.

Het Iran van Khomeini

Maar er zijn veranderingen op til in Perzië, veel mensen komen langzaam in opstand tegen de sjah. De volkswoede groeit en Dorien hoort voor het eerst spreken over ayatollah Khomeini. De woede beangstigd haar en ze voelt het als een afkeer van haar persoonlijk, omdat ze een Westerse vrouw is. Ook de reactie van Hamed beangstigd haar, ze heeft het idee dat hij zich ook langzaam van haar afkeert met zijn terugkeer naar de oude Perzische waarden. Hij is weliswaar niet gecharmeerd van de Islam, maar wel van het traditionele Perzische leven. En dan vlucht de sjah en keert ayatollah Khomeini terug naar Perzië. De naam van het land verandert in Iran en Dorien voelt zich hoe langer hoe minder gelukkig. Op een dag wordt ze aangehouden en wordt haar gevraagd waarom ze met een Iraniër getrouwd is, waarom ze niet terug gaat naar haar eigen land. En uiteindelijk besluiten Hamed en Dorien dat het beter is wanneer Dorien en de kinderen tijdelijk naar Nederland gaan.

Terug in Nederland

In Nederland past Dorien zich al snel aan. Ze vindt een appartement in Leiden en gaat op zoek naar werk. Hamed laat regelmatig van zich horen, hoewel dat steeds minder wordt. En ook komt hij twee keer op bezoek. Dat tweede bezoek is voor Dorien een grote afknapper, ze herkent haar man nauwelijks meer. Hij vertelt dat het leven in Iran niet makkelijk is, hij heeft grote problemen met zijn bedrijf en het wordt steeds moeilijker om geld naar Nederland te sturen. Opnieuw gaat hij terug naar Iran en laat zijn gezin achter. Na een poosje besluit Dorien dat ze wil weten waar ze aan toe is en besluit naar Iran te gaan. Daar is de situatie nog veel wanhopiger dan ze had willen geloven. Het land waar ze van hield is onherkenbaar veranderd, haar schoonfamilie vertelt haar gruwelijke verhalen en Hamed laat haar in het ongewisse. Dan komt ze er achter dat hij in het geheim een vrouw ontmoet, iets wat verboden is in het Iran van Khomeini. Dorien is geschokt, Hamed vertelt dat hij met deze vrouw wil trouwen, polygamie is inmiddels wettelijk toegestaan in Iran. Hij weet dat Dorien nooit in Iran zal kunnen leven en dat het leven voor hun kinderen ook te zwaar zal zijn. Dorien hakt de knoop door en besluit dat ze wil scheiden en terugkeert naar Nederland.

In Nederland gaat ze opnieuw op zoek naar werk en wanneer ze naar Hamed belt blijkt hij net op het punt te staan om te trouwen. Dorien realiseert zich dat ze de goede beslissing heeft genomen. Dan vindt ze een baan en weet dat ze het zal redden in Nederland.

Mijn Mening

Bittere Thee is een interessant verhaal over een liefde tussen twee verschillende culturen. Het is vol verve geschreven. De auteur Corine Naranji (een pseudoniem) weet duidelijk waar ze over praat. De liefde tussen beide mensen is groot, maar de obstakels op hun weg zijn dusdanig dat ze het niet redden. Kon Dorien het leven in Perzië nog wel aan, in Iran kan ze niet leven, dat is te veel gevraagd van haar. En Hamed is weliswaar niet gelukkig met wat er in Iran gebeurd, toch wil hij zijn land niet achterlaten. Beide personen zitten in een onmogelijke situatie, waar maar één oplossing overblijft, elkaar verlaten. Het prettige is dat Perzië/Iran vol liefde beschreven wordt, hoewel de liefde is stukgelopen, is de liefde voor het land blijven bestaan, iets wat in veel dergelijke boeken (zoals bijvoorbeeld in In een Sluier gevangen) niet het geval is. Dat zorgt voor respect voor de schrijfster en voor Dorien.
Gerelateerde artikelen
Pinto: interculturele communicatiePinto, hoogleraar interculturele communicatie, heeft de piramide van Pinto bedacht, de tegenhanger van de piramide van M…
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
De donkere kant van de liefdeDe donkere kant van de liefdeLiefde haalt het beste, maar ook het slechtste in de mens naar boven. Liefde is een vreemde ziekte. Liefdesleed is obses…
Cultuurdimensies van HofstedeCultuurdimensies van HofstedeDe wetenschapper Geert Hofstede heeft vijf cultuurdimensies vastgesteld. De cultuurdimensies van Hofstede geven inzicht…
Bronnen en referenties
  • Bittere Thee. Naranji Corine. Baarn: Bigot & van Rossum 1998

Reageer op het artikel "Recensie: Bittere Thee"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 01-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!