InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De duivenhoudsters; Alice Hoffman
recensie

De duivenhoudsters; Alice Hoffman

De duivenhoudsters; Alice Hoffman De duivenhoudsters van de schrijfster Alice Hoffman is het magische verhaal van de Zeloten, die zich in 70 na Chr. in het fort Masada vestigden om aan de vernietigende Romeinse legers te ontkomen. De geschiedenis wordt verteld door vier sterke vrouwen, die één ding met elkaar gemeen hebben: de allesoverheersende drang om hun geliefden en hun kinderen tegen het kwaad te beschermen.

Alice Hoffman

De schrijfster Alice Hofmann (1952) woont en werkt in Boston, de Verenigde Staten. Ze is onder meer auteur van De ijskoningin, Onder water, De drie zusjes en De derde engel. Haar boeken verschijnen in meer dan twintig landen in vertaling en werden ook verfilmd. Aan het boek The Dovekeepers(2011) werkte zij ruim 5 jaar. Velen beschouwen dit boek nu al als haar meesterwerk. De Nederlandse vertaling De duivenhoudsters verscheen in 2012 bij Orlando uitgevers, ISBN 978 90 229 6091 2.

De duivenhoudsters

Bron: Avinoam Michaeli, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Avinoam Michaeli, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Masada

Het boek De duivenhoudsters vertelt de geschiedenis van de Joden (Zeloten), die in 70 na Christus, op de vlucht voor de Romeinse legers, hun toevlucht zochten in de hooggelegen vesting Masada, in Israël uitkijkend op de Dode Zee. Masada maakt tegenwoordig deel uit van de UNESCO Werelderfgoedlijst en als toerist stap je in een kabelbaantje om naar boven te gaan. Terug kun je eventueel over een ijzeren trap naar beneden. Maar een kleine tweeduizend jaar geleden was Masada alleen te bereiken via een ezelspad. Koning Herodes had hier in 40 voor Christus zijn paleizen gebouwd en tot 4 voor Chr. had hij het fort verder uitgebreid tot een veilige vluchtplaats. De gevluchte Zeloten waanden zich dus ook veilig in deze hoge nederzetting. Maar uiteindelijk werden zij in 73 na Chr. door de Romeinen omsingeld, die vervolgens een wal bouwden om in groten getale naar boven te kunnen komen. De Joden wachten dit niet af, maar pleegden massaal zelfmoord. Althans volgens de belangrijkste bron, de schrijver Flavius Josephus. De schrijfster volgt in haar boek deze toedracht.

De duivenhoudsters, vier sterke vrouwen

Ze beschrijft de geschiedenis door de ogen van vier sterke vrouwen, die allen te werk zijn gesteld als duivenhoudster in Masada. Hun taak bestaat eruit de duiven te verzorgen, de eieren te rapen en de duivenmest naar het land te brengen. Elke man of vrouw die in Masada aankomt krijgt een taak toebedeeld. Er ontstaat een complete leefgemeenschap, waarin iedereen zijn steentje bijdraagt. Aan de hand van de levens van deze vrouwen wordt de geschiedenis vanaf de zomer van het jaar 70 tot en met de winter van 73 verhaald.

Jaël, een vrouw met gloeiend rood haar en rode sproeten, arriveert samen met haar vader, een gevierd sluipmoordenaar en haar broer Amram in Masada. Haar vader kan haar niet luchten of zien, omdat zijn vrouw tijdens de bevalling van Jaël is overleden. Op de vlucht door de woestijn vat Jaël een allesomvattende liefde op voor een getrouwde man en in diezelfde woestijn komen deze man en zijn wettige vrouw en kinderen om door ziekte. Jaël is inmiddels zwanger.

Rivka is de vrouw van een bakker. Haar harmonieuze leven wordt wreed verstoord als haar man door de Romeinen wordt vermoord. Zij slaat op de vlucht met haar dochter en schoonzoon en hun twee jongens. Dochter Zara wordt onderweg door de Romeinen beestachtig verkracht en gedood. De zoontjes verliezen hun stem bij het moeten aanschouwen van dit gebeuren. De schoonzoon verandert van tempelgeleerde in een onverschillige en onverschrokken krijger.

Aziza is de dochter van Shira, een beeldschone vrouw uit Alexandrië, die van haar moeder de kennis van kruiden en oude magie leerde. Aziza wordt aanvankelijk als jongen opgevoed en deze opvoeding verloochent zich niet. Het vrouwzijn past haar niet en zorgt er ook voor dat de relatie tussen haar en Amram wordt verstoord. Ze wordt een behendig krijger en neemt de plaats in van haar jongere broer Adir.

Shira wordt op jonge leeftijd door haar moeder van Alexandrië naar Jeruzalem gestuurd. Daar vat zij liefde op voor haar inmiddels getrouwde neef Ben Jaïr, de latere leider van de Zeloten in Masada. Onder druk van zijn ouders laat de dan nog jonge Ben Jaïr zijn nichtje Shira wegsturen. Ze verwacht dan al haar eerste kind, Aziza. Ze trouwt met een koopman uit Moab, maar blijft via een stel duiven contact houden met haar grote liefde. Ze krijgt nog twee kinderen: Nahara, die zich via haar huwelijk aansluit bij de vreedzame Essenen die tijdelijk ook onderdak in Masada hebben gevonden, en Adir. In Masada worden de levens van Shira en Ben Jaïr herenigd onder het jaloerse oog van Ben Jaïrs eerste vrouw Hannah.

Magisch

Liefde, smart, strijd en overgave zijn de componenten van dit prachtige verhaal. Poëtisch, magisch, een sprookje met inktzwarte randen. Door het grote inbeeldingsvermogen van de schrijfster waan je jezelf in het Masada van toen; je hoort de duiven koeren, je ziet de bloesem van de amandelbomen, je ruikt de lucht van versgebakken brood met komijn. Kraanvogels vliegen over, de sterren vallen, je proeft de zoute regen van de Zoutzee op je tong. Het lelieparfum van Shira neemt je mee naar Alexandrië, waar ze de toverkunsten van haar moeder leerde. Tot laat in de avond het gemurmel van vrouwen, die op het grote plein van Masada aan het spinnen en weven zijn. Zoals de Zeloten geloven dat de wereld in tweeën is verdeeld: de malachiem, de duizend engelen van het licht en de mazzikiem de ontelbare en onkenbare demonen, zo is ook deze vertelling geschilderd. De rijke facetten van het leven en de wrede en onverbiddelijke neergang. Want: "zo stond het geschreven in het boek des levens. Voordat de Romeinen ons kwamen vernietigen, was al vastgelegd dat het zo zou gaan". En zoals het geschreven staat in het meer dan 500 pagina's dikke boek De duivenhoudsters lees je het in één (lange) adem uit.
Gerelateerde artikelen
Masada in Israël: nog immer symbool van Joods verzetMasada in Israël: nog immer symbool van Joods verzetIndien u in Israël bent kunt u Masada eigenlijk niet overslaan. Deze vesting op een plateau in de woestijn van Judea is…
Alice in WonderlandAlice in Wonderland is een bekende Disneyfilm. Het verhaal is echter niet door Disney bedacht, maar is van een (kinder)b…
Birkat Hachama, één maal in de 28 jaar de zon lof aan zeggenBirkat Hachama is een Joodse gebedsritueel dat maar één keer in de 28 jaar gedaan wordt. Birkat Hachama wordt ook wel de…
Alice Springs: Bezienswaardigheden in de stadAlice Springs in de Outback van Australië telt anno 2015 meer dan 25.000 inwoners. Ieder jaar weer komen er meer dan een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De duivenhoudsters; Alice Hoffman"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 15-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!