InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De boekhandelaarster uit Orvieto
recensie

De boekhandelaarster uit Orvieto

De boekhandelaarster uit Orvieto De boekhandelaarster uit Orvieto is de debuutroman van de Italiaanse schrijfster Valentina Pattavina. De hoofdpersoon Matilde ontvlucht haar verleden en vestigt zich in Orvieto. Ze krijgt een baan in een mooie, oude boekwinkel en dankzij de eigenaar komt zij in contact met zijn vriendenkring en zijn neef Michele. Samen met de laatste ontrafelt zij het geheim van een onopgeloste moord. Daardoor leert zij ook dat het beter is de confrontatie met het verleden aan te gaan dan die te ontvluchten.

Valentina Pattavina

Valentina Pattavina (1968, Catania) studeerde archeologie en werkte in de theaterwereld. Eveneens werkte zij lange tijd bij uitgeverij Enaudi. In 1996 begon zij te schrijven. La libraia di Orvieto is haar eerste boek, waarvoor ze in Italië veel lof oogste. Het boek is eveneens verfilmd. La libraia di Orvieto verscheen in 2010. De Nederlandse vertaling De boekhandelaarster uit Orvieto verscheen in 2012 bij Orlando Uitgevers, ISBN 978 90 229 5995 4.

De boekhandelaarster uit Orvieto

Bron: Adriano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Adriano, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In haar voorwoord noemt de schrijfster haar eigen boek "een zwarte komedie, gesitueerd in een schitterende, vermaarde stad die is neergeplant op een gelige tufstenen rots". In haar verhaal is Orvieto veranderd in de ideale plek en het toppunt van verwezenlijkte verlangens.

De hoofdpersoon Matilde heeft alle schepen weer eens achter zich verbrand en begint een nieuw leven in Orvieto. Bagage heeft ze praktisch niet meegenomen. In ieder geval wel een paar boeken De geschiedenis van Elsa Morante en Het boek Job. Ze vindt een baan in de mooie, oude boekwinkel van Professor Sergio Paolini. Deze zorgt ook voor een dak boven haar hoofd bij zijn oude vriendin Giorgina. Al snel maakt Matilde deel uit van de trouwe vriendenkring van de professor. Ze komen elke zaterdagavond samen dineren bij het echtpaar Adelina en Filippo, die een kruidenwinkel runnen. Het echtpaar heeft op veel latere leeftijd een dochter gekregen, die inmiddels al weer twintig jaar is.

Matilde maakt ook kennis met Michele, de neef van de professor. Samen vatten ze het plan op om het mysterie van een onopgelost gebleven moord alsnog te ontrafelen. Michele hoopt met een artikel over deze kwestie zijn carrière als journalist een impuls te geven. Tien jaar geleden is er namelijk in het bos vlakbij Orvieto een dode man gevonden, opgehangen aan de tak van een oeroude boom. Vreemd detail: het lichaam van de man heeft de knieën gebogen en zijn voeten staan op de grond. Niet al te gedegen onderzoek door de lokale politie had niets opgeleverd en de zaak werd gesloten verklaard. Michele en Matilde onthullen het raadsel temidden van de vriendenkring. Aan de vriendschappelijke betrekkingen ligt meer ten grondslag, zo blijkt.

Langzamerhand wordt in het boek duidelijk, waarom Matilde telkens van woonplaats verkast. Het heeft te maken met haar liefdeloze jeugd en met een tragisch voorval, waardoor zij haar hartsvriendin Livia is kwijtgeraakt.

Citaten

Samen met Matilde stap je de fraaie boekwinkel in Orvieto binnen. "De buitenkant van de winkel is van donker, warm notenhout. Het dikke hout omlijst de twee etalages in Engelse stijl en het interieur is okergeel en oranje, de kleuren van de aarde". Een mekka voor de lezer, zeker met het soort boeken dat de Professor te koop aanbiedt. En samen met Matilde stap je dan ook binnen in de doos van Pandora: de wonderlijke waarheid.

Het boek bevat een overdaad aan citaten, niet alleen aan het begin van elk hoofdstuk maar ook tussendoor nog behoorlijk wat. Of dit nu pronkzucht met de eigen kennis en belezenheid is of bevlogenheid voor de letteren. Laten we het maar op het laatste houden; tenslotte werkt de hoofdpersoon niet voor niets in een mooie boekwinkel. Voor de citaten aan het begin van elk hoofdstuk put de schrijfster uit de door Matilde meegebrachte boeken De geschiedenis van Elsa Morante en Het boek Job, alsmede de later door Matilde aangeschafte I Tjing. Wonderlijk genoeg lijken de citaten uit het boek van Job en I Tjing een beetje op elkaar, niet zozeer letterlijk alswel qua poëzie en cryptiek. De connectie tussen ieder citaat en het daarop volgende hoofdstuk ligt er niet altijd even duimendik bovenop. Het vraagt wat verdieping van de lezer om het verband te ontdekken. Temeer daar de citaten van bijvoorbeeld de I Tjing toch al moeilijk te duiden zijn en zodoende ook multi-interpretabel. Wie op zoek is naar de uitleg van teksten van de I Tjing, kan bijvoorbeeld kijken op www.i-tjing.nl en zich mogelijk een begrip vormen van de samenhang tussen citaat en hoofdstuk.

Parabel verstopt in de zwarte komedie

De ontrafeling van het mysterie van de gehangene aan de boom is eigenlijk maar een knullig misdaadverhaaltje, opgelost door twee jonge mensen. Feitelijk is het in dit verband meer een parabel. Zoals de inwoners uit Orvieto die betrokken waren bij de dood van de onbekende man opgelucht zijn door zich met het verleden geconfronteerd te zien, zo is ook de tijd aangebroken voor Matilde om de confrontatie met haar eigen verleden aan te gaan in plaats van er vandaan te vluchten.

Het boek is humoristisch, vol zelfspot en spot met anderen geschreven. De portrettering van de ten tonele gevoerde inwoners van Orvieto is een genot om te lezen. En deze hele kluwen humor is ingebed in de serieuze aspecten van het leven.
Gerelateerde artikelen
Renaissancecomponist Orlando di LassoRenaissancecomponist Orlando di LassoEen van de allerproductiefste componisten van de renaissance, een periode ongeveer tussen 1400 en 1600, eigenlijk van al…
Boekrecensie: De leesclub (Renate Dorrestein)recensieBoekrecensie: De leesclub (Renate Dorrestein)Het boek De leesclub van Renate Dorrestein gaat over de avonturen van zeven leesclubvriendinnen van middelbare leeftijd…
Ontdek de mooiste stadjes in UmbriëOntdek de mooiste stadjes in UmbriëDroom je van een vakantie in Italië maar liefst ver weg van de massa? Naast de regio Toscane ligt Umbrië, het groene har…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De boekhandelaarster uit Orvieto"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 11-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!