InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > De tederheid van mannen; Simonetta Greggio
recensie

De tederheid van mannen; Simonetta Greggio

De tederheid van mannen; Simonetta Greggio Het boek De tederheid van mannen gaat warempel over een hechte vriendschap tussen twee vrouwen! De jonge Constance en de oude dame Fosca ontmoeten elkaar in Venetië, op het eerste gezicht een toevallige ontmoeting. Samen maken zij een laatste reis, als Fosca haar einde voelt naderen. Tijdens deze reis doet Fosca een boekje open over haar voorbije liefdesleven. Na haar dood blijkt Constance erfgename te zijn. Tot de nalatenschap hoort ook een dagboek.

Simonette Greggio

De Italiaanse Simonette Greggio ging op twintigjarige leeftijd naar Parijs. Ze werkte voor het Cultblad City, stelde een hotelgids samen, maakte schrijversportretten en schreef literaire kritieken voor diverse tijdschriften, waaronder Le Magazine Littéraire. Haar debuutroman La douceur des hommes verscheen in 2005. De Nederlandse vertaling De tederheid van mannen verscheen in 2012 bij uitgeverij De Geus, ISBN 9 789044 512205. Vertalingen van twee van haar latere boeken Sterren en De beschermengel verschenen al eerder bij uitgeverij De Geus.

De tederheid van mannen

Als je oud wordt komt er een tijd dat alles voorbij is en dat je met weemoed en misschien wel een lichtelijke voldoening terugkijkt op je liefdesleven, de passie en de vergoten tranen. Het enige wat je nog hebt zijn de herinneringen. Maar als je dan niet zo lang meer te leven hebt, dient de volgende kwestie zich aan: waar blijft dit mooie, emotionele aandelenpakket als je dood gaat? Je kunt het aan iemand vertellen, aan iemand die normaal gesproken nog een lang leven voor zich heeft. Dan blijven je ervaringen in de roulatie. Hoogstwaarschijnlijk zit geen enkele kleindochter te wachten op een dergelijk intiem relaas van haar oma. Maar tussen de twee personages uit dit boek, de nog jonge Constance en de oude dame Fosca, ontstaat een hechte vriendschap. Ze ontmoeten elkaar voor de eerste keer in Venetië op een terras, waar ze als toevallig aan dezelfde tafel neerstrijken voor een lunch met witte wijn en gefrituurde vis. Als Fosca haar einde voelt naderen, gaan ze samen voor een laatste keer op reis. Onderweg vertelt Fosca haar liefdesgeheimen, terwijl Constance de auto bestuurt.

Het is geen vrijblijvend verslag; Fosca doet ook royaal haar opgedane kennis over mannen uit de doeken, hun (in)competenties, hun kwaliteiten en op welke condities mannen tederheid in huis hebben. Want: "in de tederheid van mannen ligt hun kracht; een man die teder is draagt het kind met zich mee dat hij is geweest en de oude man die hij zal worden".

Het einddoel van deze reis is Venetië, waar de dames pas na enige omzwervingen geraken als gevolg van pech met de auto. Het is daar dat Fosca sterft. Zij is er dan nog niet aan toegekomen om te vertellen over Samuel, haar grote liefde die ze heeft laten schieten en haar vriendin Clotilde, die wel met Samuel trouwt. Daarover leest Constance in het dagboek, wat deel uitmaakt van de nalatenschap.

Recepten voor sardines en stokvis

Wonderbaarlijk genoeg verzeil je zo halverwege het boek plotseling in een paar recepten met vermelding van alle ingrediënten en bereidingswijze. Het blijkt dat Fosca deze recepten opdreunt; voor haar een vorm van meditatie om uit te rusten, zo verklaart zij.
Inmiddels heb je dan al lang dat breekbare oude dametje in je hart gesloten.

Boekje voor vrouwen

Want tot dan toe heb je heerlijk meegelift op haar onstuimige en een tikje decadente levensverhaal. Het soort leven wat een Françoise Sagan leidde. Een bruisend verhaal - bruisend ook neergeschreven - over de liefde en het mooie leven met een waas van weemoed die nu eenmaal over alles hangt, wat voorbij is. Dit is nu echt wat je noemt een boekje voor vrouwen. Mannen zullen wel niet graag lezen dat "ze eigenlijk simpele zielen zijn; het brengt ze in verwarring dat wij (vrouwen) geen mooie veldbloemen zijn. Niet altijd lukt het ze om te accepteren dat wij de dingen ter hand nemen, in letterlijke zin etc. " Waar of niet waar, dit boekje is het in ieder geval alleszins waard om ter hand te nemen.
Gerelateerde artikelen
recensieRecensie: De geschiedenis van mijn kaalheidIn 2000 verscheen de roman 'De geschiedenis van mijn kaalheid' van Marek van der Jagt bij uitgeverij De Geus.
Esther GerritsenEsther Gerritsen (1972) is een Nederlandse schrijfster van romans, korte verhalen, theaterteksten, columns en artikelen.…
recensieDe rokkenjager en diens bijdehante tante"De rokkenjager en diens bijdehante tante" is de titel van een bundeling bijzondere collagegedichten van Nobelprijswinna…
Een wintervertelling uit Buenos Aires; Sylvia IparraguirrerecensieEen wintervertelling uit Buenos Aires; Sylvia IparraguirreBij Uitgeverij De Geus verscheen in 2011 de roman Een wintervertelling uit Buenos Aires van de Argentijnse schrijfster S…

Reageer op het artikel "De tederheid van mannen; Simonetta Greggio"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 24-09-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!