InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Het tribunaal van de ziel; Donato Carrisi
recensie

Het tribunaal van de ziel; Donato Carrisi

Het tribunaal van de ziel; Donato Carrisi Veel lijken, veel kandidaat (serie)moordenaars, meerdere partijen die bij de oplossing van het misdaad vraagstuk betrokken zijn: de lokale politie, de rijkspolitie, Interpol, de penitenzieri en de nabestaanden van slachtoffers. Met name gaat het in deze superspannende literaire thriller van Donato Carrisi om de rol van de penitenzieri. Van de lezer vraagt dit boek een multipoint focussing. Centraal staat de idee dat er in ieder mens goed en kwaad schuilt en dat een zoektocht naar het kwaad ook infecterend kan werken.

Donato Carrisi

Donato Carrisi is een Italiaanse jurist en criminoloog. Daarnaast schrijft hij thrillers en scenario's voor film, theater en TV. Een eerder boek van hem is De souflleur. Van dit werk werden meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. Zijn boek Il tribunale delle anime verscheen in 2011. De Nederlandse vertaling Het tribunaal van de ziel verscheen in 2012 bij Uitgeverij De Wereldbibliotheek, ISBN 9 789028 424630.

Het tribunaal van de ziel

Meervoudige plot

Er is een studente verdwenen, Lara. De politie slaagt er niet in haar te vinden. Gevreesd wordt dat zij het zoveelste slachtoffer is van seriemoordenaar Jeremiah Smith. Deze man houdt de ontvoerde vrouwen een maand lang vast, waarna hij ze vermoordt. Marcus is een penitenziere en bestudeert samen met leidinggevende Clemente het dossier. Het leven van Lara hangt af van Marcus. Marcus is zijn geheugen kwijt en weet niet wie hij is; hij herinnert zich alleen een schietpartij in Praag, waarbij de penitenziere Devok de dood vond. Deze verdwijningszaak is slechts de opmaat voor het boek en het knooppunt voor alle verdere ontwikkelingen.

Sandra, een politie-agente uit Milaan, is op eigen houtje op zoek naar de moordenaar van haar man, de reporter David. In Rome krijgt ze te maken met de geheimzinnige Marcus, maar ook met Shalber van Interpol en de tweelingzus van één van de slachtoffers van Jeremiah. Dan zijn er ook de jager en de prooi. De prooi is een transformist. Wanneer de transformist iemand doodt, neemt hij het leven van deze persoon over. Wel nadat hij het gezicht van het lijk vakkundig heeft weggesneden. De jager achtervolgt de transformist in Parijs, Mexico en Pripjat en delft tenslotte het onderspit. Tenslotte een rol voor de nabestaanden van slachtoffers, die het heft in eigen handen nemen.

Alle gebeurtenissen houden op de een of andere manier verband met elkaar. Centraal staat de geheimzinnige taak van de penitenzieri en het wankele evenwicht tussen goed en kwaad.

De Penitenzieri

In het Vaticaan bevindt zich het grootste en meest actuele misdaadarchief ter wereld: de Penitenzieria Apostolica, Tribunalis Sanctae Sedis: Het tribunaal van de ziel. Hier worden sinds de 12e eeuw bekentenissen van doodzonden gedurende de biecht bewaard. De leden van een commissie van penitenzieri ontvingen dergelijke bekentenissen in een verzegelde brief om te beoordelen of vergiffenis mogelijk was. De hedendaagse penitenzieri zijn criminologen, die op wetenschappelijke wijze de openbaring van het kwaad in de mens onderzoeken; ze worden regelmatig door de politie ingeschakeld bij het oplossen van misdaden.

In het boek van Carrisi is er sprake van een conflict tussen het Vaticaan en de congregatie van penitenzieri wegens schending van de geheimhouding van het archief. Penitenziere Devok en zijn volgelingen zijn echter overtuigd van hun eigen missie - namelijk dat de kennis van het kwaad ter beschikking van de wereld moet blijven - en gaan ermee door. Bovendien laat de schrijver zijn penitenzieri-personages niet vrijblijvend omgaan met de bestudering van het kwaad. Terwijl zij enerzijds mensen van de dood redden, worden zij anderzijds door het kwaad geïnfiltreerd.

Nomen Nescio, N.N.

Carrisi liet zich voor het personage van de transformist in zijn thriller inspireren door de geschiedenis van de eerste (en tot nu toe) enige transformistische seriemoordenaar, een van de interessantste gevallen in de criminologie. Deze moordenaar zonder identiteit leefde in de 19e en het begin van de 20e eeuw. Zijn slachtoffers verdwenen zonder een spoor achter te laten. Er werden dus geen lijken gevonden, maar men ging er vanuit dat N.N. de mannen had vermoord, alvorens zich hun identiteit aan te meten. De zaak werd geseponeerd wegens de gebrekkige onderzoekstechnieken toentertijd. In de jaren dertig werd de zaak weer actueel. Door toedoen van de casus N.N. ontstond er een nieuwe richting in de rechtswetenschap: de gerechtelijke neurowetenschappen, het bestuderen van delicten op grond van een genetische of fysiologoische matrix. Deze uitleg is meer uitgebreid te lezen in het naschrift van de auteur.

Ingenieuze compositie

Het tribunaal van de ziel is een ingenieuze compositie geworden. De schrijver weet de spanning erin te houden tot op het allerlaatst. Niet iedereen is wie hij lijkt te zijn. Ieder hoofdstuk eindigt met een cliffhanger en voegt eerder een puzzlestukje toe aan de geschiedenis dan dat de oplossing naderbij komt. Een aanrader voor iedereen die van thrillers op hoog niveau houdt! Bovendien bevat het boek veel wetenswaardigheden over tal van mysterieuze plekken in Rome. Kennis die Carrisi opdeed in zijn ontmoetingen met een bijzondere priester, vader Jonathan, zoals eveneens in het nawoord te lezen valt.
Gerelateerde artikelen
De werking van het Joegoslavië TribunaalNadat op 26 mei 2011 Ratko Mladic werd gearresteerd, maakte op 27 mei 2011 de bevoegde rechter van het oorlogstribunaal…
Het ziekte-excuus bij uitlevering voor oorlogsmisdadenIn mei 2011 werd Mladic gearresteerd, verdacht van o.a. oorlogsmisdaden om uitgeleverd te worden aan het Joegoslavië Tri…
recensieBoekrecensie - Zomertijd van Suzanne VermeerSuzanne Vermeer is een nederlandse schrijfster die al enige bekende boeken op haar naam heeft staan. In deze recensie be…
Bronnen en referenties
  • www.donatocarrisi.it
  • www.penitenzieria.va

Reageer op het artikel "Het tribunaal van de ziel; Donato Carrisi"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 09-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Schrijf mee!