InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Maar buiten is het feest; Arthur Japin
recensie

Maar buiten is het feest; Arthur Japin

Maar buiten is het feest; Arthur Japin Begin oktober 2012 verscheen het nieuwe boek van Arthur Japin: Maar buiten is het feest. De succesvolle zangeres Zonne spant een rechtszaak aan om haar nichtje uit handen van een verkrachter te houden. Daarbij neemt zij het risico dat haar eigen geheimen openbaar worden en daardoor haar carrière en haar liefde geschaad. Het onderliggende thema is de keuze om veilig te zijn tegenover de buitenwereld: jezelf verbergen of jezelf in de schijnwerpers zetten.

Maar buiten is het feest, het verhaal

Als de vader van Weijntje bij haar moeder wegloopt vanwege een affaire, is dat weldra het startsein van een familiedrama. Vriendinnen tronen de moeder en haar drie dochtertjes mee naar de Kermis onder het motto "binnen zit je veilig, maar buiten is het feest". Vandaar de titel. Je hebt vrolijke mensen nodig als je verdrietig bent, is de gedachtegang. Weijntje's moeder ontmoet daar Sijmen, de kermisfotograaf, een zuidelijk type, een charmeur tot en met. Dat is zalf op de gewonde ziel van de moeder en er wordt weldra getrouwd. Met de komst van de stiefvader is het lot van de meisjes bezegeld. Weijntje ontdekt dat haar stiefvader overal in het huis gaatjes in de muren heeft geboord om de meisjes te begluren. Laura wordt misbruikt, later ook Weijntje; de moeder kijkt de andere kant op. Het lijkt erop dat de meisjes steeds vaker ruzie krijgen. Maar wat er feitelijk gebeurt is dat Laura - door aan de wensen van de stiefvader tegemoet te komen - probeert haar jongere zusje Weijntje te beschermen, die op haar beurt weer haar jongere zusje Isa beschermt.
Dankzij juffrouw Verbeet wordt Weijntje's zangtalent ontdekt en deze juffrouw Verbeet zet alles op alles om dit zangtalent ook verder te ontwikkelen. Daartoe sluit zij een pact met Sijmen, wat betekent dat ook juffrouw Verbeet haar lichaam in de strijd moet gooien.
Weijntje groeit uit tot een groot zangeres, een diva. Ze noemt zichzelf Zonne.
Het noodlot slaat toe, als het gezin van haar zusje Laura door een brand om het leven komt; met uitzondering van Lotte. Lotte is door Sijmen bij Laura verwekt. Het is er Zonne alles aan gelegen om het voogdijschap over Lotte te krijgen om het kind uit handen van Sijmen te houden. In de aangespannen rechtszaak wordt ook haar eigen verleden opgerakeld en haar privacy, carrière en liefde komen op het spel te staan.

Maar buiten is het feest verscheen begin oktober 2012 bij Uitgeverij De Arbeiderspers, ISBN 9 789029 584920.

Thema: jezelf tonen of ongewenst bekeken worden

Kindermisbruik en incest zijn helaas aan de orde van de dag en bieden een triest verhaal. Japin waagt zich op dit door de media platgetreden pad. Wat het boek Maar buiten is het feest echter boven deze misère uittilt is het onderliggende thema: er zijn maar twee plekken waar je veilig bent, weggeborgen in het donker of in het volle licht van de schijnwerpers. Als tegenhanger van het ongewenst bekeken en begluurd worden door haar stiefvader, kiest Weijntje/Zonne voor dat laatste; met succes. Ze wordt er zelfs erg bedreven in: "de hoge school van het bekeken worden". Aan het begin van het boek is een citaat opgenomen van Dostojevski: De beste camouflage is je eigen persoonlijkheid omdat niemand zal willen geloven dat die echt is. De ultieme zelfbescherming, waarmee ook Zonne haar voordeel doet: "naar buiten treden om te voorkomen dat mensen binnendringen".

Een andere Japin

Dit thema komt best tot zijn recht in het verhaal, maar had ook in een heel ander verhaal geïntegreerd kunnen worden. In het boek Maar buiten is het feest herken je natuurlijk het grote schrijverstalent van Japin. Zijn schrijfstijl is van dien aard dat je als het ware meegezogen wordt vanaf het eerste begin; zijn portrettering van de personages, de rake levenswijze opmerkingen en de flarden humor. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij de beschrijving van juffrouw Verbeet (deze dame is trouwens erg verbeten) of de sexuele voorlichting die bij Weijntje in de klas wordt gegeven.

Het verhaal is levensecht geschreven, af en toe rauw en met ranzige details - hoe functioneel dan ook. Soms met shock effect: daar waar Weijntje een nest met muizenbabies vertrapt. Zo'n talentvol schrijver als Japin heeft dat niet nodig om de aandacht te trekken. Meer ingetogen en met vertellingen in een historische context komt hij veel beter tot zijn recht, zoals bijvoorbeeld in de boeken Vaslav en Een schitterend gebrek. Zo'n boek dat je bijna liefhebt en waarvan het spijtig is dat je het uit hebt. Dit boek roept dergelijke gevoelens niet op. Het thema is daarentegen wel de moeite van ampele overpeinzingen waard.
Gerelateerde artikelen
recensieEen schitterend gebrek versus de RomantiekDe Romantiek, wie kent deze periode niet. Een tijdperk van liefde, verlangen, droefgeestigheid, escapisme en voorliefde…
QI: Quiz van de VARAQI: Quiz van de VARAQI staat voor Quite Interesting. De VARA is op 27 december 2008 met het programma begonnen, maar het idee komt van de BB…
NS Publieksprijs 2011De NS Publieksprijs is een jaarlijkse literaire prijs. De winnaar wordt verkozen middels een internetstemming.
Een simpele bediende als sleutelfiguur in 'Vaslav' van Japinmijn kijk opEen simpele bediende als sleutelfiguur in 'Vaslav' van JapinArthur Japin heeft met 'Vaslav' weer een geweldige historische roman geproduceerd, daar zijn vele critici het over eens.…
recensieVaslav, het nieuwste boek van Arthur Japin"Vaslav" is de titel van het nieuwe boek van Arthur Japin, auteur van grote en internationaal succesvolle romans als o.a…

Reageer op het artikel "Maar buiten is het feest; Arthur Japin"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 07-10-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!